Nordic classicism and mediterranean eclecticism
Aesthetic influences in two 19th century bourgeois villas in Malaga
DOI:
https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi11.14400Keywords:
Málaga, Neoclassical Architecture, Eclectic Architecture, Recreation Villas, GardensAbstract
This article is part of one of the thematic lines studied by professor Francisco Juan García Gómez throughout his professional and research career. A first approach that summarises his interest in the building initiatives carried out at a given time and in a specific urban space is the work La vivienda malagueña del siglo XIX. Arquitectura y ciudad; a publication which, in addition to outlining the different architectural typologies, should be understood as a basic catalogue compendium of the recreational villas sponsored at that time by the bourgeoisie of Malaga. Since its publication in 2000, a number of historians -Muñoz Martín, Ramos Frendo, Morales Muñoz, López and Rodríguez Oliva, among others- have contributed new documentary data. Some of these, together with other findings, served as the basis for the publication of a second monograph, La Concepción, testigo del tiempo, published in 2004. All of this, together with a more recent investigation we have begun on 19th century Italian architecture and its relationship with construction projects carried out in Malaga, now allow us to expand our objectives through a case study centred on two of the most important 19th century villas in this city. With regard to the Italian project, the studies of professor García Montoro, who initiated this article and to whom we are grateful for his generosity in sharing it with the undersigned, are essential.
Downloads
Metrics
References
Baena del Alcázar, L. (1988). La colección de antigüedades romanas de la finca de San José (Málaga. Mainake, X, 137-150.
Campos Rojas, M. V. (1987). Jorge Enrique López Oyarzábal: primer marqués de Casa Loring (1822-1900). Jábega, 58, 32-38.
Cañizo Perate, J. A. (1990). Jardines de Málaga. Málaga: Arguval.
Cañizo Perate, J. A. y Lasso de la Vega Westendorp, B. (1996). La Concepción. Historia e itinerario. Málaga: Patronato Botánico Municipal-Ayuntamiento.
Caputo, A. (2014). Il monumento fúnebre per Manuel Agustín Heredia a Malaga. Identificazione e vicende esecutive. En Bietoletti, S., et alii. (Coord.), Lorenzo Bartolini. Atti delle Giornati di studio. Pistoia: Gli Ori.
Fernández Rivero, J. A. (1994). Desde Málaga. Recuerdos… Una visión de Málaga a través de sus tarjetas postales (1897-1930). Málaga: Miramar.
García Gómez, F. J. (1995), Los orígenes del urbanismo moderno en Málaga: El paseo de la Alameda. Málaga: Colegio de Arquitectos-Universidad.
--- (1999). Casa-palacio de la Hacienda de la Concepción. En Sauret Guerrero, T. (Coord.), Patrimonio cultural de Málaga y su provincia, t. I, (pp. 94-97), Málaga: Diputación Provincial.
--- (2000). La vivienda malagueña del siglo XIX. Arquitectura y Sociedad. vol. I. Málaga: Consejo Social de la Universidad-Cajamar.
--- (2004). La Concepción. Testigo del tiempo. Málaga: Jardín Botánico-Histórico de la Concepción-Arguval.
Garcia Montoro, C. (1978). Málaga en los comienzos de la industrialización: Manuel Agustín Heredia (1786-1846). Córdoba: Universidad.
--- (2007). La Málaga del siglo XIX. Málaga: Prensa Malagueña.
--- (2011), El mundo de los negocios en Málaga. Siglo XIX. Málaga: Universidad.
Heredia Grund, Mª P. (1955). Memorias de una nieta de Manuel Agustín Heredia Consultada la reedición de 2011. Málaga: Ayuntamiento.
Hitchcock, H. R. (1981). Arquitectura de los siglos XIX y XX. Madrid: Cátedra.
Jiménez Quintero, J. A. (1977). El triángulo financiero Heredia-Larios-Loring. Jábega 19, 35-46.
Lacomba Abellán, J. A. (1972). La economía malagueña del siglo XIX. Problemas e hipótesis. Gibralfaro 24, 101-135.
Lasso de la Vega Westendorp, B. (2016). Los jardines de Málaga en el siglo XIX. Málaga: CEDMA.
López Pérez, C. (2008). De la Caleta al cielo. Málaga.
Marchán Fiz, S. (1985). La poética de las ruinas, un capítulo casi olvidado en la historia del gusto. Fragmentos 6, 4-15.
Mateo Avilés, E. (1985). Paternalismo burgués y beneficencia religiosa en la Málaga de la segunda mitad del siglo XIX. Málaga: Diputación.
Morales Muñoz, M. (2012), Uso y abuso de los tópicos en la historia: La hacienda de San José (Málaga). Baética 34, 491-503.
Muñoz Martín, M. (1998). Vicisitudes históricas de la Hacienda de la Concepción. Isla de Arriarán XI, 319-326.
--- (2006), Familias malagueñas del siglo XIX para recordar. Raíces, troncos, ramas. Málaga: Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
Pastor Pérez, F. (1980). Arquitectura doméstica del siglo XIX en Málaga. Málaga: Diputación-Universidad.
Portoghesi, P. (2012). Antonio Cipolla, architetto del Risorgimento. Roma: Fondazione Roma-Gangemi.
Ramos Frendo, E. (2000). Amalia Heredia Livermore. Marquesa de Casa Loring. Málaga: Universidad.
--- (2006). Aproximación a las villas de recreo de la familia Heredia en Málaga. Baética 28, 91-108.
Rodríguez de Berlanga, M. (1903). Catálogo del Museo Loringiano. Edición facsímil (1995). Málaga: Universidad.
Rodríguez Oliva, P. (2006). Sobre el autor del proyecto de templete dórico del Museo Loringiano: arquitectos alemanes, Mainake XVIII, 531-562.
--- (2020). Noticias sobre epigrafía latina a propósito de un pedestal de la Colección Arqueológica de la Hacienda de San José (Málaga). Anuario de la Real Academia de Bellas Artes de San Telmo 20, 192-206.
Sainz, J. (2004). El dibujo de arquitectura. Teoría e historia de un lenguaje gráfico. Madrid: Nerea..
Torremocha, E. (1998). El jardín de la Finca San José de Málaga. Málaga: hermanos de san Juan de Dios.
Vicente y Monzón, R. (1786). Relación de la obra del Acueducto de Málaga. Edición facsímil (1994). Málaga: Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
Vilá, B. (1861). Guía del viajero en Málaga, Edición facsímil (1998). Málaga: Diputación- Real Academia de Bellas Artes de San Telmo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Eviterna are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Eviterna is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.