Theology and Gender in Arcangela Tarabotti´ s Critique of Forced Enclosure
DOI:
https://doi.org/10.24310/crf.17.2.2025.19017Keywords:
Tarabotti, Venice, theology, protofeminism, conventAbstract
In this article my aim is to analyse the particular reading of Genesis realized by Arcangela Tarabotti (1604-1652) in her most famous work, Tirannia paterna. In this reading, both her reinterpretation of the creation of woman and the figure of Eve occupy a central place and serve as arguments in her defence of the female sex in toto and, in particular, in her condemnation of forced enclosure —a practice that was very fashionable in the 17th century´s Venice and even suffered by the author herself—. In the Tarabottian interpretation, the woman appears more noble, refined, strong and dignified than the man not only because of the way she was created, but also because she is the reason why the human being as whole attains perfection. Likewise, in the vision of the Venetian nun, the figure of Eve is valued for representing the thirst for knowledge of all women.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Asociación para la promoción de la filosofía y la cultura en Málaga (FICUM) y UMAEditorial
References
Agrippa, C. (2011): Acerca de la nobleza y excelencia del sexo femenino. trad. Marta Royo et al. Buenos Aires: Ed. Winograd.
Aguilar González, J. (2011): Las tratadistas italianas del siglo XVII. Sevilla: ArCiBel Editores.
Agustín de Hipona (1990): Réplica al sermón de los arrianos [c. s. Arrian.]. Obras Completas XXXVIII. Madrid: B.A.C.
Agustín de Hipona (1956): Tratado sobre la Santísima Trinidad [trin.]. Obras Completas V. Madrid: B.A.C.
Gibellini, R. (1998). La teología del siglo XX. trad. Rufino Velasco. Santander: Ed. SAL TERRAE.
Guinot, L. (2018). «El orgullo y la humildad en la construcción de la identidad religiosa femenina durante los siglos XVII y XVIII», eHumanista/IVITRA, 14, pp. 41-57.
King, M. (1991): Women of the Renaissance. Chicago y Londres: University of Chicago Press.
Lerner, G. (1986): The Creation of Patriarchy. Nueva York: Oxford University Press.
Lindemann, M. (1999): Medicine and Society in Early Modern Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
Magnavacca, S. (2005): Léxico técnico de filosofía medieval. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Mantioni, S. [tesis de doctorado]: Monacazioni forzate e forme diresistenza al patriarcalismo nella Venezia della Controriforma, (2014), http://hdl.handle.net/2307/4241 [Consultado: 10/02/2024].
Mantioni, S. (2016): «Y fui vestida e hice después la profesión con la boca, pero no con el corazón: el fenómeno de los monacatos forzosos femeninos en Venecia (siglos XVI-XVII)», en G. F. Rubio (ed.), Caleidoscopio de la vida cotidiana (siglos XVI-XVIII). Logroño (La Rioja): Editorial Siníndice, pp. 279-291.
Nogarola, I. (2013): ¿Quién pecó más, Adán o Eva?. trad. Juan Aguilar González. Sevilla: ArCiBel Editores.
Panizza, L. (2004): «Volume Editor ́s Introduction», en A. Tarabotti, Paternal Tiranny. trad. Letizia Panizza. London: The University of Chicago Press.
Panizza, L. (2007): «Tarabotti, Arcangela», en D. Robin et al. (eds.), Encyclopedia of Women in the Renaissance. Italy, France and England.
California: ABC-CLIO, pp. 351-355.
Pizán, Cristina de. (2013): La ciudad de las damas. trad. Marie-José Lemarchand. Madrid: Ed. Siruela.
Santos Uriarte, I. (2023): «Arcangela Tarabotti: metafísica y política», Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 56 (1), pp. 47-66. https://doi.org/10.5209/asem.84182.
Segato, R. (2016): La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de Sueños.
Tarabotti, A. (1654): La semplicità ingannata de Galerana Baratotti. Leiden: G. Sambix (Elzevier).
Tarabotti, A. (2013a): Antisátira menipea. Contra el lujo de las mujeres. trad. Dolores Ramírez Almazán. Sevilla: ArCiBel Editores.
Tarabotti, A. (2013b): Las mujeres son de la misma especie que los hombres. trad. Juan Aguilar González. Sevilla: ArCiBel Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agustín Bianchi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de hacer disponible gratuitamente la investigación al público. Todos los contenidos publicados en Claridades. Revista de Filosofía, están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Es responsabilidad de los autores/as obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.
Los autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus
contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.











6.png)