Will to Truth and Truth of Being

On Nietzsche in Heidegger's Ereignis-Denken

Authors

  • César Gómez Algarra Université Laval/Universitat de València Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i1.15098

Keywords:

Heidegger, Nietzsche, truth, Ereignis, History of Being, phenomenology
Agencies: Este artículo se enmarca en el proyecto de investigación “La hermenéutica fenomenológica en el contexto de la filosofía trascendental. Desde su apropiación hasta su crítica radical” (PID2019-108291GB-I00), financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación, dirigido por F. Jaran (Universidad Complutense de Madrid) y que cuenta con fondos FEDER.

Abstract

Since his famous courses (from 1930-40 but not published until 1961) the influence of Nietzsche on
Heidegger is well known. However, the publication of the Ereignis’s posthumous writings from 1989, and the more recent publication of the Black Notebooks from 2014 allows us to reconsider the meaning of Heidegger’s reading and his confrontation with Nietzsche. In this paper, we would like to re-evaluate the place of Nietzsche in the history of Being. Following the problematic thread of truth, and the way will to truth and truth of Being are opposed, we would aim to show how Nietzsche is more important in the Ereignis-Denken than Heidegger himself acknowledged
in his courses, and that, in spite of his radical critique, a crucial proximity can be drawn between the two thinkers. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Heidegger, M. (2004) HGA 9, Wegmarken, ed. F.-W. von Herrmann, Frankfurt: V. Klostermann Verlag, 3a ed.

Heidegger, M. (1994) HGA 65, Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), ed. F.-W. von Herrmann, Frankfurt: V. Klostermann Verlag, 2a ed.

Heidegger, M. (1997) HGA 66, Besinnung, ed. F.-W. von Herrmann, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (1999) HGA 67, Metaphysik und Nihilismus, ed. H.-J. Friedrich, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (2012) HGA 69, Die Geschichte des Seyns, ed. P. Trawny, Frankfurt: V. Klostermann Verlag, 2a ed.

Heidegger, M. (2005) HGA 70, Über den Anfang, ed. P.-L. Coriando, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (2009) HGA 71, Das Ereignis, ed. F.-W. von Herrmann, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (2016) GA 80.1, Vorträge. Teil 1: 1915 bis 1932, ed. G. Neumann, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (2014) HGA 94, Überlegungen II-VI (Schwarze Hefte 1931-1938), ed. P. Trawny, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (2014) HGA 95, Überlegungen VII-XI (Schwarze Hefte 1938-1939), ed. P. Trawny, Frankfurt: V. Klostermann Verlag, 2014.

Heidegger, M. (2014) HGA 96, Überlegungen XII-XV (Schwarze Hefte 1939-1941), ed. P. Trawny, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Heidegger, M. (2015) HGA 97, Anmerkungen I-V (Schwarze Hefte 1942-1948), ed. P. Trawny, Frankfurt: V. Klostermann Verlag.

Nietzsche, F. (1999) KSA 10, Nachgelassene Fragmente 1882-1884, Berlín: De Gruyter.

Nietzsche, F. (1998) KSA 12, Nachgelassene Fragmente 1885-1886, Berlín: De Gruyter.

Nietzsche, F. (1998) KSA 13, Nachgelassene Fragmente 1887-1888, Berlín: De Gruyter.

Babich, B. (2015), «Heidegger’s Black Night: The Nachlass and its Wirkungsgeschichte», en J. Malpas, y I. Farin (eds.), Reading Heidegger’s BlackNotebooks (1931-1941), Cambridge: MIT Press, pp. 59-86.

Barbari?, D. (2016), «Der untergehende Anfang», en Zum anderen Anfang, Friburgo: Karl Alber Verlag, pp. 82-96.

Dastur, F. (2011), Heidegger et la pensée à venir, París: Vrin.

Deleuze, G. (2006), Nietzsche y la filosofía, Barcelona: Anagrama.

Franck, D. (2014), Nietzsche et l’ombre de Dieu, París: PUF.

Coli, A.-L. y Giubilato, G.J. (2021), «A figura da Nietzsche nos Cadernos Negros (1931-1948). Uma abordagem hermenêutica», en Voluntas, 12, 1, pp. 1-26.

Gómez Algarra, C. (2021), «Heidegger contre Nietzsche. Préparation du Da-sein et élevage du surhomme», en Études philosophiques, 138, 3, pp. 123-141.

Gómez Algarra, C. (2020), «El nihilismo como ausencia de fines y su superación en el pensar histórico del ser», en Differenz. Revista internacional de estudios heideggerianos, 6, pp. 31-52.

Gourdain, S. (2017), «Le retrait de l’Ereignis. Ouverture à l’im-possible», en A. Schnell (ed.) Lire les Beiträge zur Philosophie de Heidegger. París: Hermann, pp. 179-196.

Granier, J. (1966), Le problème de la Vérité dans la philosophie de Nietzsche, París: Seuil.

Kovacs, G. (2020), «The Ambiguity and Limitation of Heidegger’s Attention to the Question of God in his Zum Ereignis-Denken», in Heidegger Studies, 36, pp. 124-138.

Martínez Marzoa, F. (1999), Heidegger y su tiempo, Madrid: Akal.

Müller-Lauter, W. (2000), Heidegger und Nietzsche. Nietzsche Interpretationen, volumen III, Berlín: De Gruyter.

Richir, M. (1991), Du sublime en politique, París: Payot.

Ricoeur, P. (2006), Sí-mismo como otro, Madrid: Siglo XXI.

Rodríguez, R. (2010), Heidegger y la crisis de la época moderna, Madrid: Tecnos.

Sánchez-Meca, D. (2010), El nihilismo. Perspectivas sobre la historia espiritual de Europa, Madrid: Síntesis.

Sommer, A. U. (2017), «Nietzsche als Drehscheibe in “die” Moderne. Heideggers Nietzsche in den Schwarzen Heften und die Rolle des Philosophen», en Gander, H.-H. y Striet, M. (eds.), Heideggers Weg in

die Moderne, Eine Verortung der «Schwarze Hefte», Fráncfort: Vittorio Klostermann, pp. 71-94.

Sommer, C. (2021), «Heidegger I, II, III», en Arrien, S.-J. y Sommer, C. (eds.), Heidegger aujourd’hui. Actualité de sa pensée de l’événement, Paris, Hermann, pp. 419-425.

Sommer, C. (2017), «Für die Wenigen – Für die Seltenen. Doctrine ésotérique et “art d’écrire” chez Heidegger», en A. Schnell, Lire les Beiträge zur Philosophie de Heidegger, París: Hermann, 2017, pp. 7-24.

Trawny, P. (2011), Adyton. Heideggers esoterische Philosophie, Berlín: Matthias & Netz.

Vallega-Neu, D. (2019), «Body and Time-Space in Heidegger and Merleau-Ponty», en Research in Phenomenology, 49, pp. 31-48.

Vallega-Neu, D. (2018) Heidegger’s Poetic Writings. From Contributions to Philosophy to The Event, Bloomington: Indiana University Press. Vallega-Neu, D. (2005) The Bodily Dimension in Thinking, Albany:

SUNY Press.

Vermal, J. L. (2011), «El origen negativo. Acerca de la nada y la negación en los Beiträge», en L. Sáez, J. de la Higuera y J. F. Zúñiga (eds.), Pensar la nada. Ensayos sobre filosofía y nihilismo, Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 283-300.

Vermal, J. L. (2008) «Ruptura de la experiencia y experiencia de la ruptura. Acerca de Heidegger, el nihilismo y el tiempo», en G. Amengual, M. Cabot y J. L. Vermal (eds.), Ruptura de la tradición. Estudios sobre Walter Benjamin y Martin Heidegger, Madrid: Trotta, pp. 177-186.

Vermal, J. L. (2007) «Trascendentalidad, facticidad y fundación en los Beiträge de Heidegger», en S. Turró [Ed.], Fonamentació i facticitat en l’idealisme alemany i la fenomenología, Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, pp. 115-124.

Vermal, J. L. (1987) La crítica de la metafísica en Nietzsche, Barcelona: Anthropos.

Volpi, F. (2010), Martin Heidegger. Aportes a la filosofía, Madrid: Maia.

Wotling, P. (1999), La pensée du sous-sol. Statut et structure de la psychologie dans la philosophie de Nietzsche, París: Allia.

Published

2023-02-07

How to Cite

Gómez Algarra, C. (2023). Will to Truth and Truth of Being: On Nietzsche in Heidegger’s Ereignis-Denken. Claridades. Revista De filosofía, 15(1), 117–143. https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i1.15098