Sound archeology of the subject and musical aesthetics of memory

Alfred Tomatis, Peter Sloterdijk and Eugenio Trías

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i1.13043

Keywords:

Tomatis, Sloterdijk, Trias, Musical aesthetics, Sound anthropology
Agencies: Este trabajo surge como resultado de mi colaboración en el simposio internacional «Música como memoria, memoria como música», organizado por Ricardo Pinilla (Universidad Pontifica de Comillas) y Ana María Rabe (Universidad de Antioquia, Colombia), para los días 26 y 27 de enero de 2021. Mi intervención tuvo lugar el 27 de enero con este mismo título.

Abstract

This article pays attention to the ear investigation carried out by the ear specialist Alfred Tomatis in relation to its influence on sound anthropologies that, supported by it, reach the philosophy of music. The understanding of music as memory is only possible from a sound modulation of anthropology, that is, one that makes the ear a common thread for a new theory of man. For this project, Sloterdijk appropriates the “gnostic” theme of “estrangement from the the world”. However, Trías’ audacity will lie precisely in reversing the findings of his musical phenomenology on his sound anthropology, resulting in a questioning of the primacy of death in the “philosophies of existence”: in the face of the closure of finitude, the Spanish philosopher tries to think, thanks to music, a finiteness open to transcendence, which is nothing but the future as an (eschatological) dimension of time. 

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Author Biography

Jose Manuel Martínez Pulet , UAMIES Ramiro de Maeztu. Madrid

Doctor en Filosofía por la Universidad Autónoma de Madrid con una tesis sobre Eugenio Trías dirigida por Ángel Gabilondo Pujol. Ha trabajdo diversos aspectos de la obra de Trías, tratando siempre  de mostrar su diálogo con otros filósofos de la tradición (Platón, Kant, Hegel) pero también contemporáneos (Heidegger, Derrida, Lacan). Sus últimas publicaciones abordan la filosofía de la música del pensador catalán. También ha trabajado a Goethe, Foucault y Nieztsche. Actualmente es profersor de filosofía en Madrid.

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Published

2023-02-07

How to Cite

Martínez Pulet , J. M. (2023). Sound archeology of the subject and musical aesthetics of memory: Alfred Tomatis, Peter Sloterdijk and Eugenio Trías. Claridades. Revista De filosofía, 15(1), 79–115. https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i1.13043