Sound archeology of the subject and musical aesthetics of memory

Alfred Tomatis, Peter Sloterdijk and Eugenio Trías

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i1.13043

Keywords:

Tomatis, Sloterdijk, Trias, Musical aesthetics, Sound anthropology
Agencies: Este trabajo surge como resultado de mi colaboración en el simposio internacional «Música como memoria, memoria como música», organizado por Ricardo Pinilla (Universidad Pontifica de Comillas) y Ana María Rabe (Universidad de Antioquia, Colombia), para los días 26 y 27 de enero de 2021. Mi intervención tuvo lugar el 27 de enero con este mismo título.

Abstract

This article pays attention to the ear investigation carried out by the ear specialist Alfred Tomatis in relation to its influence on sound anthropologies that, supported by it, reach the philosophy of music. The understanding of music as memory is only possible from a sound modulation of anthropology, that is, one that makes the ear a common thread for a new theory of man. For this project, Sloterdijk appropriates the “gnostic” theme of “estrangement from the the world”. However, Trías’ audacity will lie precisely in reversing the findings of his musical phenomenology on his sound anthropology, resulting in a questioning of the primacy of death in the “philosophies of existence”: in the face of the closure of finitude, the Spanish philosopher tries to think, thanks to music, a finiteness open to transcendence, which is nothing but the future as an (eschatological) dimension of time. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
56%
33%
Days to publication 
566
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Asociación para la promoción de la filosofía y la cultura en Málaga (FICUM) y UMAEditorial

Author Biography

Jose Manuel Martínez Pulet , UAMIES Ramiro de Maeztu. Madrid

Doctor en Filosofía por la Universidad Autónoma de Madrid con una tesis sobre Eugenio Trías dirigida por Ángel Gabilondo Pujol. Ha trabajdo diversos aspectos de la obra de Trías, tratando siempre  de mostrar su diálogo con otros filósofos de la tradición (Platón, Kant, Hegel) pero también contemporáneos (Heidegger, Derrida, Lacan). Sus últimas publicaciones abordan la filosofía de la música del pensador catalán. También ha trabajado a Goethe, Foucault y Nieztsche. Actualmente es profersor de filosofía en Madrid.

References

Barenboim, D. (2008): El sonido es vida. El poder de la música. Bogota: Grupo Editorial Norma.

Cioran, E. (1988): De lágrimas y de Santos. Barcelona: Tusquets.

Gadamer, H. G. (1991): La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós.

Hegel, G.W.F. (2005): Enciclopedia de las ciencias filosóficas. Madrid: Alianza.

Jonas, H. (2000): La religión gnóstica. Madrid: Ediciones Siruela.

Lacan, J. (2003): La familia. Buenos Aires: Editorial Argonauta. (El texto original en francés apareció en 1938).

Notario Ruiz, A. (2013): «¿Algo más que música? Reflexiones tras la posmodernidad», Revista Brocar, Cuadernos de Investigación Histórica, 37, pp. 225-246, p. 237. (Se puede consultar online: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/brocar/article/view/2547/2373).

Sacks, O. (2015): Musicofilia. Relatos de la música y el cerebro. Barcelona: Anagrama.

Sloterdijk, P. (2020): El imperativo estético. Madrid: Akal.

Sloterdijk, P. (1998): Extrañamiento del mundo. Valencia: Pre-Textos.

Tomatis, A. (2001): 9 meses en el Paraíso. Historias de la vida prenatal. Barcelona: Biblària, Colección Didascálica, número 2.

Tomatis, A. (1996): Écouter l’univers. Paris: Editions Robert Laffont.

Tomatis, A. (1993): La nuit uterine. Paris: Stock.

Tomatis, A. (1990): L’oreille et la vie. Paris: Editions Robert Laffont.

Trías, E. (1978): La memoria perdida de las cosas. Madrid: Taurus.

Trías, E. (2010): La Imaginación Sonora. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Wittgenstein, L. (2004): Movimientos del pensar. Diarios 1930-1932, 1936-1937. Valencia: Pre-Textos.

Published

2023-02-07

How to Cite

Martínez Pulet , J. M. (2023). Sound archeology of the subject and musical aesthetics of memory: Alfred Tomatis, Peter Sloterdijk and Eugenio Trías. Claridades. Revista De filosofía, 15(1), 79–115. https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i1.13043