Two Attributions of Early Works to the Sculptor Luis Salvador Carmona: Our Lady of Sorrows and the Christ of the Forsaken of Escurial in the Province of Cáceres (1730-1732)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.8064

Keywords:

Sculpture, 18th Century, Luis Salvador Carmona, Madrid, Escurial (Cáceres), Christ on the Cross of Gracia (Madrid), Forsaken, Our Lady of Sorrows

Abstract

The formal relationship which artistic historiography has always perceived between the now-lost Christ on the Cross of the Madrid Church of Gracia and the Christ of the Foresaken in Escurial has allowed us, once the Christ of Gracia was validated as the work of Luis Salvador Carmona as from the Compendium of 1775, to conclude the long series of attributions of the sculptor of Escurial. Furthermore, he can also be proposed as the author of this work, taking into consideration its documented Madrid origin. It forms a pair with an image of Our Lady of Sorrow of the same date, 1730-1732, which the artist carved together with the Crucifix when he was still employed in the workshop of his master Juan Alonso Villabrille y Ron. This early but little known stage of his career accounts for the three works mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vicente Méndez Hernán, Universidad de Extremadura

Universidad de Extremadura, Departamento de Arte y Ciencias del Territorio, Área de Historia del Arte, Profesor Titular de Universidad.

Breve CV: 

VICENTE MÉNDEZ HERNÁN es Licenciado (1995) y Doctor (2000) en Historia del Arte por la Universidad de Extremadura, Grado que alcanza con el Premio de Doctorado. Máster en Conservación y Restauración del Patrimonio Arquitectónico y Urbano por la Universidad Politécnica de Madrid (2004). Es Profesor Titular de Historia del Arte en el Dpto. de Arte y Ciencias del Territorio de la Universidad de Extremadura. Y coordinador (IP1) de un Proyecto Nacional de Investigación dedicado al estudio del Patrimonio Cultural en el sur de Extremadura (HAR2017-87225-P). Sus líneas de investigación se orientan hacia la escultura y el arte de la Edad Moderna.

References

AGULLÓ Y COBO, Mercedes (1978), Documentos sobre escultores, entalladores y ensambladores de los siglos XVI al XVIII, Departamento Universitario de Historia del Arte, Valladolid.

ÁLVAREZ VILLAR, Julián (1979), «Arte», en VV. AA., Extremadura, Fundación Juan March, Madrid, pp. 133-324.

AZCÁRATE, José M.ª de (1966), «La influencia miguelangelesca en la escultura española», Goya, n.os 74/75, pp. 104-121.

BASSEGODA i HUGAS, Bonaventura (2004), «Antonio Palomino y la memoria histórica de los artistas en España», en CHECA CREMADES, Fernando (dir.), Arte Barroco e ideal clásico. Aspectos del arte cortesano de la segunda mitad del siglo XVII, SEACEX, Madrid, pp. 89-113.

CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín (1800), Diccionario de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, Imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid, 6 vols.

ESTELLA MARCOS, Margarita M. (1984), La escultura barroca de marfil en España. Las escuelas europeas y las coloniales, CSIC, Madrid, 2 vols.

FERNÁNDEZ GARCÍA, Matías (1995), Parroquia madrileña de San Sebastián. Algunos Personajes de su Archivo, Caparrós Editores, Madrid.

GARCÍA GAÍNZA, M.ª Concepción (1990), El escultor Luis Salvador Carmona, Universidad de Navarra, Burlada.

GARCÍA GAÍNZA, M.ª Concepción y CHOCARRO BUJANDA, Carlos (1998), «Inventario de bienes del escultor Luis Salvador Carmona», Academia, n.º 86, primer semestre, pp. 297-326.

GARCÍA DE WATTENBERG, Eloísa (Coord.) (1986), Luis Salvador Carmona en Valladolid, Museo Nacional de Escultura, Valladolid.

GÓMEZ MORENO, M.ª Elena (1963), Escultura del siglo XVII, t. XVI de Ars Hispaniae, Plus Ultra, Madrid.

GONZÁLEZ-PALENCIA SIMÓN, Ángela (1953), Colección de Documentos sobre Madrid, CSIC, Instituto de Estudios Madrileños, Madrid.

MARCOS VALLAURE, Emilio (1970), «Juan Alonso Villabrille y Ron, escultor asturiano», Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, t. XXXVI, pp. 147-158.

MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José (1990), Luis Salvador Carmona. Escultor y académico, Alpuerto, Madrid.

MELÉNDEZ ALONSO, Antonio-Ignacio (Com.) (2003), El Árbol de la Vida, Fundación Las Edades del Hombre, Salamanca.

MÉLIDA Y ALINARI, José Ramón (1924), Catálogo Monumental de España. Provincia de Cáceres (1914-1916), Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, Madrid, 3 vols.

MÉNDEZ HERNÁN, Vicente (1997), «El retablo del Santo Cristo del Desamparo de Escurial (Cáceres). Una nueva obra del maestro trujillano Bartolomé Jerez», Norba-Arte, vol. XVII, pp. 299-309.

MORENO VILA, J. (1932), «Memorial del escultor D. Luis Salvador Carmona», Archivo Español de Arte y Arqueología, n.º 22, pp. 98-99.

ORUETA Y DUARTE, Ricardo de (1914), La vida y la obra de Pedro de Mena y Medrano, JAE, Madrid.

RAMALLO ASENSIO, Germán A. (1981), «Aportaciones a la obra de Juan Alonso Villabrille y Ron, escultor asturiano», Archivo Español de Arte, t. LIV, n.º 214, pp. 211-220.

ROSO DE LUNA, Mario (1903), «El Cristo del Desamparo», Revista de Extremadura, t. V, pp. 114-117. Publicado con ligeras variantes en La Esfera, n.º 780, 15/12/1928, p. 31.

SALORT PONS, Salvador (1997), «Juan Alonso de Villabrille y Ron, maestro de Luis Salvador Carmona», Archivo Español de Arte, t. LXX, n.º 280, pp. 454-458.

SÁNCHEZ GUZMÁN, Rubén (2008), El escultor Manuel Pereira (1588-1683), FUE, Madrid.

SERRANO FATIGATI, Enrique (1909), «Escultura en Madrid desde mediados del siglo XVI hasta nuestros días. IV. La escultura en el siglo XVII», Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, t. XVII, pp. 201-233.

TORMO Y MONZÓ, Elías (1979), Las iglesias del antiguo Madrid. Reedición de los dos fascículos publicados en 1927. Notas de M.ª Elena Gómez-Moreno, Instituto de España, Madrid.

URREA, Jesús (2013). «Entre Juan Alonso Villabrille y Ron y José Galbán. Notas sobre escultura madrileña del siglo XVIII», Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, n.º 48, pp. 81-104.

Published

2020-11-03

How to Cite

Méndez Hernán, V. (2020). Two Attributions of Early Works to the Sculptor Luis Salvador Carmona: Our Lady of Sorrows and the Christ of the Forsaken of Escurial in the Province of Cáceres (1730-1732). Boletín De Arte, (41), 139–149. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.8064

Issue

Section

Research Paper