The Cathedral of Granada: Architecture and Symbolism. On the Meaning of the Temple Designed by Siloe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7886

Keywords:

Granada Cathedral, Diego Siloe, Hernando de Talavera, Pedro Ramiro de Alba, Eucharistic Ecclesiology, Renaissance Architecture, Stained Glass

Abstract

The interpretation on the meanings contained in the main chapel of Granada cathedral have usually revolved around their funerary character. Bearing in mind the Hieronymite condition of Pedro Ramiro de Alba, the Granada archbishop who commissioned the project to Diego Siloe, this article proposes an eucharistic reading of this church in order to articulate those meanings in an integrating vision, that includes both the architecture and the liturgical and decorative elements, specially the stained glass. In this context, the writings of Hernando de Talavera, Hieronymite monk and first archbishop of Granada, are revealed as an important source that has been neglected by those who studied the cathedral until now.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Victoriano Sainz Gutiérrez, Universidad de Sevilla

Profesor Titular de Universidad

Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio

References

ALDEA, Quintín (1976), «Hernando de Talavera, su testamento y su biblioteca», en Homenaje a Fray Justo Pérez de Urbel, vol. 1, Abadía de Santo Domingo, Silos, pp. 513-547.

BATAILLON, Marcel (1950), Erasmo y España. Estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, 2 vols., Fondo de Cultura Económica, México.

BERMÚDEZ DE PEDRAZA, Francisco (1981), Antigüedad y excelencias de Granada, facsímil de la edición de 1608, Colegio de Arquitectos de Andalucía Oriental, Granada.

BUSTAMANTE, Agustín y MARÍAS, Fernando (1982), «La catedral de Granada y la introducción de la cúpula en la España del Renacimiento», Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, n.º 8, pp. 103-115.

DE LUBAC, Henri (1944), Corpus mysticum: l’eucharistie et l’Église au Moyen Âge. Étude historique, Aubier, París.

FOLGADO GARCÍA, Jesús (2014): «Las lenguas romances y la evangelización granadina. La aportación de Hernando de Talavera y la liturgia en arábigo de Pedro de Alcalá», Espacio, Tiempo, Forma, n.º 27, pp. 229-238.

GÓMEZ-MORENO, Manuel (1941), Las águilas del Renacimiento español. Bartolomé Ordóñez, Diego Siloé, Pedro Machuca, Alonso Berruguete.1517-1558, CSIC, Madrid.

— (1963), Diego Siloe. Homenaje en el IV centenario de su muerte, Universidad de Granada, Granada.

HENRÍQUEZ DE JORQUERA, Francisco (1987), Anales de Granada, vol. 1, Universidad de Granada, Granada.

KANTOROWICZ, Ernst (1985), Los dos cuerpos del rey. Un estudio de teología política medieval, Alianza, Madrid.

LÓPEZ GUZMÁN, Rafael (2000), «El grabado de la capilla mayor de la catedral de Granada», en MARTÍNEZ MEDINA, Francisco Javier (ed.): Jesucristo y el emperador cristiano, Cajasur, Córdoba, pp. 129-131.

MARAVALL, José Antonio (1983): «La idea de cuerpo místico en España antes de Erasmo», en Estudios de historia del pensamiento español, vol. 1, Cultura Hispánica, Madrid, pp. 179-199.

MARÍAS, Fernando (1988), «De iglesia a templo: notas sobre la arquitectura religiosa del siglo XVI», en ROSENTHAL, Earl et al., Seminario sobre arquitectura imperial, Universidad de Granada, Granada, pp. 113-135.

— (1989), El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español, Taurus, Madrid.

NIETO ALCAIDE, Víctor (1973), Las vidrieras de la catedral de Granada, Universidad de Granada, Granada.

OROPESA, Alonso de (1979), Luz para conocimiento de los gentiles, Universidad Pontificia de Salamanca & FUE, Madrid.

PASTORE, Stefania (2010), Una herejía española. Conversos, alumbrados e Inquisición (1449-1559), Marcial Pons, Madrid.

PEINADO GUZMÁN, José Antonio (2010), «El tabernáculo de la catedral de Granada: de Diego de Siloe a Navas Parejo», Cuadernos de Arte, n.º 41, pp. 43-62.

PITA ANDRADE, José Manuel (ed.) (1994), El libro de la Capilla Real, Miguel Sánchez, Granada.

ROSENTHAL, Earl (1990), La catedral de Granada. Un estudio sobre el Renacimiento español, Universidad de Granada, Granada.

— (2005), «Del proyecto gótico de Egas al modelo renacentista de Siloe», en GILA MEDINA, Lázaro (coord.), El libro de la catedral de Granada,Cabildo Metropolitano, Granada, vol. I, pp. 93-127.

SICROFF, Albert (1981), «Anticipaciones del erasmismo español en el Lumen ad revelationem gentium de Alonso de Oropesa», Nueva Revista de Filología Hispánica, vol. 30, n.º 2, pp. 315-333.

TOAJAS, María Ángeles (2007), «Artistas hispanos en Italia en el siglo XVI: los viajes de Diego Siloe y Pedro Machuca», en CHECA, Fernando y GONZÁLEZ GARCÍA, José Luis (coords.), El viaje del artista en la Edad Moderna. Materiales para su estudio, Universidad Complutense, Madrid, pp. 1-21.

TALAVERA, Hernando de (1911), Tractado de lo que significan las cerimonias de la misa, en MIR, Miguel (ed.), Escritores místicos españoles, vol. 1, Bailly-Baillière, Madrid, pp. 79-93.

— (2014), Dos escritos destinados a la reina Isabel, Universitat de València, Valencia.

VALDÉS, Juan de (1979), Diálogo de doctrina christiana, Editora Nacional, Madrid.

VON SIMSON, Otto (1980), La catedral gótica, Alianza, Madrid.

Published

2020-11-03

How to Cite

Sainz Gutiérrez, V. (2020). The Cathedral of Granada: Architecture and Symbolism. On the Meaning of the Temple Designed by Siloe. Boletín De Arte, (41), 227–237. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7886

Issue

Section

Research Paper