Rabelais’s Gargantua, a Turning Point in the Work of Antoni Clavé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7874

Keywords:

Antoni Clavé, Gargantua, Artist’s Books, Lithography, Illustration, Rabelais

Abstract

Antoni Clavé’s long artistic career is characterized by the use of several materials and techniques, as well as different stylistic periods. This article shows that the illustrations made for Rabelais’s Gargantua were a turning point. The sixty-one lithographs that make up the suite have influenced many subsequent works and have been a milestone in the modern illustration of artist’s books. At the same time, the literary content of this work has marked the vital and artistic evolution of Clavé.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Salvador Haro González, UNIVERSIDAD DE MALAGA

Profesor titular del área de pintura del departamento de Arte y arquitectura de la Universidad de Málaga. Decano de la Facultad de Bellas Artes. Coordinador del Máster unviersitario en producción artística interdisciplinar

Jaime Mairata Laviña, UCM / UGR

Profesor Asociado en la UCM de Madrid; doctorando en la UGR

References

BENZ OLIVER, José Félix (1991), «Antonio Clavé Sanmartí», Antoni Clavé Sanmartí, Ramón Martí Cebollero y Roc Riera-Rojas [catálogo exposición celebrada del 9 de abril al 4 de mayo de 1991], Galería Casrey, Barcelona, p. 4.

BONET, Juan Manuel (1991), «Antoni Clavé, creador versátil», Blanco y Negro, 23 de junio, pp. 58-63.

CARRETE PARRONDO, Juan (1993), «Antoni Clavé y el arte del grabado», en Antoni Clavé [catálogo exposición celebrada del 14 de octubre al 22 de noviembre], Centro Cultural Blanquerna, Madrid, pp. 18-23.

CORREDOR-MATHEOS, José (1991), «Antoni Clavé: La realidad como metamorfosis», en Antoni Clavé. Pinturas y esculturas [catálogo exposición celebrada del 13 diciembre de 1991 al 12 enero de 1992], Sala de Exposiciones de Banco Zaragozano, Zaragoza, pp. 8-13.

DAZA, Fèlix (2006), «Antoni Clavé», en Antoni Clavé [catálogo exposición celebrada del 16 de marzo al 7 de mayo de 2006], Museu Abelló, Barcelona, pp. 19-20.

DORIVAL, Bernard (dir.) (1971), Los pintores célebres, tomo III, Gustavo Gili, Barcelona.

FÉLIX BENTZ, Josep (2006), «Antoni Clavé al Museu Abelló», en Antoni Clavé [catálogo exposición celebrada del 16 de marzo al 7 de mayo de 2006], Museu Abelló, Barcelona, pp. 9-13.

GÁLLEGO, Julián (1984), «Clavé, el mago bueno», en Antoni Clavé Grabador, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes, Madrid, pp. 9-13.

GASCH, Sebastiá (1953), L’expansió de l’art català al mon, Clarasó, Barcelona.

GONZÁLEZ I LÓPEZ, Carles (1991), «Roc Riera-Rojas», en Antoni Clavé Sanmartí, Ramón Martí Cebollero y Roc Riera-Rojas [catálogo exposición celebrada del 9 de abril al 4 de mayo de 1991], Galería Casrey, Barcelona, p. 12.

LASTERRA, Crisanto (1964), «Clavé», IX Ciclo Cultural Artístico [24 de mayo al 22 de junio 1964], en Asociación de Amigos del Museo, Memorias Municipales de Bilbao, Archivo Municipal de Bilbao, pp. 3-4.

MARTÍNEZ NOVILLO, Álvaro (2010), «Retrato de un artista afortunado», en YVARS, José Francico (ed.), Antoni Clavé, un mundo de arte. Obras 1934-2002, Turner, Madrid, pp. 86-101.

MORALES Y MARÍN, José Luis (1994), «Clavé Sanmartí, Antoni», en Diccionario de Pintores y Escultores Españoles del siglo XX, Forum Artis, Madrid, tomo 3, pp. 778-780.

MORENO MONTORO, María Isabel (1994), La estampa en el arte de Antoni Clavé: litografía y grabado, tesis doctoral sin publicar, Universidad de Sevilla.

MORENO MONTORO, María Isabel (1995), Clavé, tan cerca (autoedición), Linares.

OLIVER, Conxita (1989), «Antoni Clavé, un alquimista de la matéria», Antoni Clavé, Exposició Retrospectiva [catálogo exposición celebrada del 18 de enero al 28 de febrero], Palau Robert, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya, Barcelona, pp. 13-16.

PASSERON, Roger (1977), Antoni Clavé l’oeuvre gravé 1939-1976, Office du Livre, Friburgo.

PERMANYER, Lluís (1972a), «Antoni Clavé, entre el cartel y la pintura. Soldado en el frente y primera exposición en Perpiñán», La Vanguardia Española, sábado 29 de enero, p. 38.

— (1972b), «Antoni Clavé, entre el cartel y la pintura. Decisiva visita “Chez Picasso”. Y VII», La Vanguardia, martes 15 de febrero, p. 87.

— (2002), «Un pintor que ha luchado para ser libre», en Antoni Clavé [catálogo exposición celebrada en enero de 2003], Galería Manel Mayoral,

Barcelona, pp. 135-137.

— (2005), «Antoni Clavé fa memòria», La Vanguardia, domingo 4 de septiembre, p. 43.

PERUCHO, Joan (1965), «Introducción», en Clave Pintura Tapiz Litografia [catálogo exposición celebrada del 8 al 28 de mayo de 1965], Sala Gaspar, Barcelona, pp. 9-11.

RABELAIS, François (1873), Oeuvres de Rabelais, Garnier Freres, París.

— (1959), Gargantua et Pantagruel, Club du livre du mois (sin lugar).

RIERA, Anna (2000), Antoni Clavé y el teatro, Ediciones Polígrafa, Barcelona.

SPIEGEL, Olga (1990), «Clavé pasa revista a 55 años de pintura: “Espero hacerlo mejor la próxima vez”» (entrevista con Antoni Clavé), La Vanguardia, jueves 18 de enero, p. 38.

STALLABRASS, Julian (1996), Gargantua. Manufactured Mass Culture, Verso, Londres y Nueva York.

Published

2020-11-03

How to Cite

Haro González, S., & Mairata Laviña, J. (2020). Rabelais’s Gargantua, a Turning Point in the Work of Antoni Clavé. Boletín De Arte, (41), 81–91. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7874

Issue

Section

Research Paper