The Irruption of Feminisms in Anti-Franco Art. Notes on the Dimension of Politics in María Franciska Dapena

Authors

  • Ane Lekuona Mariscal Universidad del País Vasco

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7791

Keywords:

Anti-Franco Art, History of feminism, Communist Party, Estampa Popular de Vizcaya, Art & politics, Gender studies, María Franciska Dapena

Abstract

María Franciska Dapena (1924-1995) was a multidisciplinary artist from Vizcaya remembered, generally, for her participation –the only woman– in the artistic group Estampa Popular de Vizcaya (1962), a backbone movement of legitimated Spanish and Basque art history of the 20th century. However, her recognition as a member of this collective project has been the result of researches carried out in recent decades, which incorporated the objective of recovering the agency of women artists of the past. On this occasion, the article attempts to analyse, firstly, the figure and work of Dapena through a gender perspective and, in turn, to relate part of her contribution to the feminist movement that was taking shape in the circles closest to the artist in which, for example, Lidia Falcón or Sol Panera participated

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ane Lekuona Mariscal, Universidad del País Vasco

Investigadora predoctoral en el Departamento de Historia del Arte y Música

References

ANGULO BARTUREN, Javier (1978), Ibarrola ¿un pintor maldito?, Haranburu, San Sebastián.

ANÓNIMO (1962), Estampa Popular de Vizcaya: Blanco, Dapena, Ibarrola y Ortega, Asociación Artística Guipuzcoana, Ayuntamiento de San Sebastián, San Sebastián.

ANÓNIMO (1989), Emakumeak/Mujeres, Caja de Ahorros Municipal de Bilbao, Bilbao.

BARREIRO LÓPEZ, Paula (2014a), «El giro sociológico de la crítica de arte durante el tardofranquismo», Desacuerdos, n.º 8, pp. 16-45.

— (2014b), «La sombra de Marx. Vanguardia, ideología y sociedad en la crítica militante del segundo franquismo», en BARREIRO LÓPEZ, Paula y DÍAZ SÁNCHEZ, Julián (eds.), Crítica(s) de arte. Discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización, CENDEAC, Murcia, pp. 254-274.

BARRIO, Javier (comis.) (2019), Conociendo a María Franciska Dapena/María Franciska Dapena ezagutuz, Museo de Las Encartaciones, Balmaseda.

BARRIO, Javier y PEREDA, Arantxa (comis.) (2016a), Mari Dapena. Artista baten konpromisoa/El compromiso de una artista, Museo de Las Encartaciones, Balmaseda.

— (2016b), Mari Dapena. Lerro artean/Entre líneas, Sala de Exposiciones de Juntas Generales de Bizkaia, Bilbao.

BEORLEGUI ZARRANZ, David (2017), Transición y melancolía. La experiencia del desencanto en el País Vasco (1976-1986), Postmetropolis Editorial, Madrid.

BOZAL, Valeriano (1966), «El grabado en España», Realidad, revista bimestral de cultura y política, n.º 11-12, pp. 113-125.

CEARRETA-INNOCENTI, Alice (2017), «Estampa Popular de Vizcaya. La creación plástica como instrumento de acción política», Archivo Español de Arte, n.º 358, pp. 155-170.

DAPENA, María Francisca (1978), ¡Sr. Juez! (soy presa de Franco…), Haranburu, San Sebastián.

— (1987), Vida y muerte enfrentadas. Mujeres de la vida, Indauchu, Bilbao.

DE HARO GARCÍA, Noemí (2010), Grabadores contra el franquismo, CSIC, Madrid.

— (2013), «Mujeres artistas e imágenes de la opresión femenina en el realismo crítico. Revisando la historia oficial del antifranquismo», en ALIAGA, Juan Vicente y MAYAYO, Patricia (coords.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010, This Side Up, Madrid, pp. 149-169.

— (2016), «Voces de seda. Las pinturas clandestinas de Agustín Ibarrola (1962-1965)», Archivo Español de Arte, n.º 355, pp. 299-316.

FALCÓN, Lidia (1963), Los derechos civiles de la mujer: texto, jurisprudencia y comentarios, Nereo, Barcelona.

— (1999), Memorias políticas (1959-1999), Planeta, Madrid.

FOLCH, María Jesús (comis.) (2015), Ana Peters. Mitologías políticas y estereotipos femeninos en los sesenta, IVAM, Valencia.

FOLCH, María Jesús y TEJEDA, Isabel (comis.) (2018), A contratiempo. Medio siglo de artistas valencianas (1939-1980), IVAM, Valencia.

GANDÍA CASIMIRO, José (comis.) (1996), Estampa Popular, IVAM, Valencia.

GARCÍA-LANDARTE, Valeria (2006), «Estampa Popular de Vizcaya. El realismo social de los años 60 del País Vasco», Ondare, n.º 25, pp. 393-401.

LÓPEZ HERNÁNDEZ, María Teresa (2011), «El PCE y el feminismo en España (1960-1982)», Investigaciones Feministas, vol. 2, pp. 299-318.

MAKAZAGA, Leire (2014), «La obra gráfica de María Francisca Dapena durante el tardo franquismo y la transición. La única artista integrante de Estampa Popular de Vizcaya», Artigrama, n.º 29, pp. 433-450.

MARRODAN, Mario Ángel (1971), «Entrevista a María Franciska Dapena», Revista Abra, n.º 14.

MARZO, Jorge Luis y BADIA, Tere (2006), «Las políticas culturales en el Estado Español (1985-2005)». En: www.soymenos.net/politica_espanya.pdf.

MARZO, Jorge y MAYAYO, Patricia (2015), Arte en España (1939-2015): Ideas, prácticas, políticas, Manuales Arte Cátedra, Madrid.

MORENO SECO, Mónica (2014), «A la sombra de “Pasionaria”. Mujeres y militancia comunista (1960-1982)», en RAMOS, María Dolores (ed.), Tejedoras de Ciudadanía. Culturas políticas, feminismos y luchas democráticas en España, Universidad de Málaga, Málaga, pp. 257-282.

RIVERA MARTORELL, Sara y GAITÁN SALINAS, Carmen (2012), «La polisemia de las imágenes. Un análisis de la obra de Eulalia Grau Discriminaci de la dona (1977) desde la perspectiva del feminismo socialista», Arte y políticas de identidad, n.º 6, pp. 45-62.

RUIZ TORRADO, María (2005), «Emakumea Frankismoan», Kondaira, n.º 3, pp. 1-34.

TEJEDA, Isabel (comis.) (2019), Fuera del canon. Las artistas Pop en España, MNCARS, Madrid.

VIYES, Ricard (2004), El daño y la memoria: las prisiones María Salvo, Plaza & Janés, Barcelona.

Published

2020-11-03

How to Cite

Lekuona Mariscal, A. (2020). The Irruption of Feminisms in Anti-Franco Art. Notes on the Dimension of Politics in María Franciska Dapena. Boletín De Arte, (41), 103–115. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2020.v41i.7791

Issue

Section

Research Paper