Image and Text in Satirical Humor Magazines. An Approach to the Underground in Spain during the Late Franco Regime
DOI:
https://doi.org/10.24310/BoLArte.2018.v0i39.4865Abstract
During the late Franco regime satirical humour magazines contributed to the genesis of adult comics through texts and images that approached countercultural movements. Although its purpose was to criticize Spanish society in its various aspects, we can also detect a slow entry of the underground through the reuse of images from the American comic and previous Spanish comics. The aim was to make a transgression in the barrier that separates the signifier from the meaning of the formal components that favored the introduction of critical ideological messages. In this way the original transmuted referential images acquire other meanings and become the vehicle for satire. This renewal of the specific language of the comic through new forms of representation and content will leave a fertile field to configure the adult comic of the transition.
Downloads
Metrics
References
ALTARRIBA, Antonio (2001), La España del tebeo. La historieta española de 1940 a 2000, Espasa Calpe, Madrid.
CLAUDIO, Esther (2014), “La proyección social del cómic estadounidense en la España tardofranquista”, en Nueva Revista del Pacífico nº 61, pp. 56-84.
CONDE MARTÍN, Luis (2005), El humor gráfico en España. La distorsión internacional, Asociación de la Prensa Gráfica, Madrid.
DE LA CUADRA, Bonifacio (2012), “El papel de la prensa en la Transición”, en VIII Jornadas de Estudios sobre Franquismo y Transición. En < https://previa.uclm.es/ab/humanidades/seft/pdf/actividades/12/ALBACETEPRENSATRANSICION2012.pdf > (Consulta 26/10/2017)
DOPICO, Pablo (2005), El cómic underground español, 1970-1980, Cátedra, Madrid.
ECO, Umberto (1988/1968), Apocalípticos e integrados, Lumen, Barcelona.
EQUIPO CRÓNICA (1981), «Datos sobre la formación del Equipo Crónica y Cronología por series», en Equipo Crónica, catálogo de la exposición, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes, Archivos y Bibliotecas, Subdirección General de Artes Plásticas, Madrid.
FALCON, Lidia (2014), “Carlos París, un gigante del pensamiento”. En Consulta 29/09/2014).
FONTES, Ignacio y MENÉNDEZ, Manuel (2004), El parlamento de papel. Las revistas españolas de la transición española, Asociación de la Prensa de Madrid, Madrid.
GARRIDO ZANÓN, Carla (2010), “El Espíritu del 12 de febrero en el semanario de humor Hermano Lobo”, en BORDERIA, Enrique y otros (ed.), La risa periodística. Teoría y metodología e investigación en comunicación satírica, Tirant lo Blanch, València, pp. 165-172.
GASCA, Luis (1969), Los cómics en España, Lumen, Barcelona.
GASCA, Luis y MENSURO, Asier (2014), La pintura en el cómic, Cátedra, Madrid.
GUBERN, Román (2002), Máscaras de la ficción, Anagrama, Barcelona.
GUIRAL, Antoni (2012), “ Little Annie Fanny: erotismo con mensaje o mensaje con eortismo”. En <https://www.tebeosfera.com/documentos/little_annie_fanny_erotismo_con_mensaje_o_mensaje_con_erotismo.html >(Consulta 11/10/2017).
La Codorniz nº 1311, 1967, p.3
La Codorniz nº 1582, 1972, p. 3
HERRERA ZAVALETA, José Luis, (2009), “Filosofía y contracultura”, en Quaderns Textos nº 39, pp. 73-82. < https://www.uv.es/sfpv/quadern_textos/v39p73-82.pdf > (Consulta 03/05/2018).
LLADÓ POL, Francisca (2001), Los Cómics de la Transición (El boom del cómic adulto 1975-1984), Glénat, Barcelona.
LLORENS, Tomàs (1972), Equipo Crónica, Gustavo Gili, Barcelona.
MAFFI, Mario (1975/1972), La cultura underground, Anagrama, Barcelona.
MARIMÓN, Antoni (2005), Guerrers, corsaris, soldats i detectius, Documenta Balear, Palma.
MARTÍN, Antonio (2000), Apuntes para una historia de los tebeos, Glénat, Barcelona.
MARTÍN, Antonio (2008), “Las primeras ediciones de Flash Gordon en España: 1935.1971”En <https://www.tebeosfera.com/documentos/las_primeras_ediciones_de_flash_gordon_en_espana_1935-1971.html> (Consulta 15/10/2017).
MASOTA, Oscar (1962), La historieta el en mundo moderno, Paidos, Barcelona.
MINUESA, Bernat (2005), Dictadura y Transición. La España Lampedusiana. I: La dictadura franquista, Barcelona, Universitat de Barcelona, 2005.
MOIX, Terenci (2007). Historia social del cómic, Ediciones Bruguera, Barcelona.
RAMÍREZ, Juan Antonio (1975), La historieta cómica de postguerra, Cuadernos para el Diálogo, Madrid.
TUBAU, Iván (1987), El humor gráfico en la prensa del franquismo, Editorial Mitre, Barcelona.
VÁZQUEZ DE PARGA, Salvador (1980), Los cómics del franquismo, Planeta, Barcelona.
VIDAL, Jaume, GUIRAL, Antonio, de ESPAÑA, Ramón y FIDALGO, Sergio (1999), De Yellow Kid a Superman. Una visión social del cómic, Fundació Josep Comaposada, Barcelona.
WAID, Mark (2010), “La auténtica verdad sobre Superman ( y sobre nosotros)”, en MORRIS, Tom y MORRIS, Mat (ed.), Los superhéroes y la filosofía, Blackie Books, Barcelona, pp. 21-32.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.