«Lament to the Sound of Harp». Penitent David’s Image in Valencian Baroque Painting
DOI:
https://doi.org/10.24310/BoLArte.2015.v0i36.3316Abstract
This article looks into two canvases of Pablo Pontons and Vicente Guillo? to study king David’s image, particularly the iconogra- phic type of Penitent David. Originally, these representations were formulated in medieval miniatures that symbolized his role of psalmist and founder of sacred music. This typology was inspired in episodes of his life that turned into models of penance. The work studies the cultural tradition of David’s gure, his musical leadership and the continuity of the penitent king type in the baroque, in engravings and in visual pro- grams such as the Pontons’ and Guillo?’s ones for Morella and Alcala? de Xivert, respectively. This didactic use ofart allows to connect visual manifestations to sacred literature.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.