Cuadro Flamenco (1921) by the Ballets Russes, a Genuinely Spanish Performance with Scenography and Costumes by Pablo Picasso
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.45.2024.20130Keywords:
Ballets Russes, Cuadro flamenco, Diaghilev, Picasso, Ballet, FlamencoAbstract
In 1921 the Ballets Russes presented Cuadro flamenco, a genuinely Spanish staging that transported a scene similar to those seen in the Andalusian cafés cantantes to the stage of a theatre. For this purpose Sergei Diaghilev hired a group of native performers, and commissioned Pablo Picasso to design the set and costumes. This article deals with the genesis and development of the show, from the conception of the original idea to its staging in Paris and London, with special emphasis on the painter’s involvement and the reception by both audiences and critics in both countries.
Downloads
Metrics
References
BALLETS RUSSES DE SERGE DE DIAGHILEW (1921), Programme Gaîté Lyrique - Mai 1921, M. de Brunoff, París.
BEAUMONT, Cyril (1945), The Diaghilev Ballet in London, Putnam, Londres.
BUCKLE, Richard (1984), Diaghilev, Atheneum, Nueva York.
CHARLES-ROUX, Edmonde (2009), Chanel: Her Life, Her World, The Woman Behind The Legend, MacLehose Press, Londres.
COOPER, Douglas (1987), Picasso Theatre, Harry N. Abrams, Nueva York.
GARAFOLA, Lynn (1989), Diaghilev’s Ballets Russes, Oxford University Press, Nueva York.
GRIGORIEV, Serge L. (1953), The Diaghilev Ballet 1909-1929, Constable, Londres.
KOCHNO, Boris (1970), Diaghilev and the Ballets Russes, Harper & Row, Nueva York.
RICHARDSON, John (2007), A Life of Picasso, Alfred A. Knopf, Nueva York.
RIES, Frank W. D. (1986), The Dance Theatre of Jean Cocteau, UMI Research Press, Michigan.
BAEZA Ricardo (1921), «Hispanismo y Españolismo», La Voz de Menorca, 13 de julio, p. 1.
BANÈS, Antoine (1921), «Théâtre de la Gaîté-Lyrique. Ballets russes», Le Figaro, 19 de mayo, p. 5.
D. L. M. (1921), «Thoughts on the Dancer’s Art», The Nation & The Atheneum, 4 de junio, pp. 374-376.
DENT, Edward J. (1921), «Ariel’s Prison», The Nation & The Atheneum, 23 de julio, pp. 623-624.
DESCHAMPS, Pierre (1921), «Les Ballets russes à la Gaîté Lyrique», Le Gaulois, 7 de mayo, p. 1.
E. E. (1921) «‘Cuadro flamenco’. A Real Spanish Entertainment», Pall Mall Gazette, 31 de mayo, p. 9.
EXCELSIOR (1921), «Ballets Russes», 19 de mayo 1921, p. 4.
G. de P. (1921), «Les Ballets Russes à la Gaîté-Lyrique», Le Journal, 22 de mayo, p. 4.
GALTIER-BROISSIÈRE, Jean (1921), «II. La mise en scène», Le Crapoullot, 1 de junio, pp. 9-10.
GLOUCESTER CITIZEN (1921), «Our London Letter», 7 de septiembre, p. 3.
HALE, Philip (1921), «Andalusian Dances», The London Times, 1 de junio; en Dramatic and Musical Criticisms [Álbum de recortes de prensa], p. 84.
J. R. F. (1921), «Paris Comes Home for the Summer Season», Vogue, 1 de agosto, pp. 39-40, 96.
LA ESFERA (1921), «De norte a sur», 9-7-1921, p. 16.
LALOY, Louis (1921a), «Les Ballets Russes», Le Figaro, 7 de mayo, pp. 1-2.
LALOY, Louis (1921b), «L’Oiseau de feu - Chout ou le Bouffon - Cuadro flamenco - Danses du Prince Igor», Comoedia, 19 de mayo, p. 1.
LALOY, Louis (1921c), «Encore un mot sur les ‘Ballets Russes’», Comoedia, 20 de mayo, p. 1.
LE FIGARO (1921a), «Les Ballets Russes à la Gaîté-Lyrique», 13 de mayo, p. 4.
LE FIGARO (1921b), «Les Ballets Russes á la Gaîté-Lyrique», 20 de mayo, p. 5
LE PETIT PARISIEN (1921), «Les Ballets Russes à la Gaîté», 8 de mayo, p. 4.
NOZIÈRE, Fernand (1921), «Les Ballets russes», L’Avenir, 19 de mayo, p. 3.
ROGERS, Bernard (1921), «Spain Comes to London Town with ‘Cuadro flamenco’», Musical America, 23 de julio, p. 9.
ROLAND-MANUEL (1921), «Les Ballets russes à la Gaîté Lyrique: M. Prokofieff et ‘Chout’. Le Cuadro flamenco», L’Éclair, 23 de mayo, p. 3.
SAERCHINGER, César (1921), «London’s Season Dominated by Russians», Musical Courier, 21 de julio, pp. 10, 38.
SANBORN, Pitt (1921), «Opera and Ballet in Paris», Shadowland, septiembre, pp. 41, 58-89.
SCHNEIDER, Louis (1921), «Théâtre de la Gaîté.- Les Ballets russes. Chout (le Bouffon), ballet en un acte, de M. Prokofieff. Les danseurs espagnols», Le Gaulois, 19 de mayo, p. 2.
SOUDAY, Paul (1921), «Gaîté-Lyrique: Les Ballets Russes. Comédie-Française: ‘Cléopâtre’», L’Action, 25 de mayo, p. 3.
SWAFFER, Hannen (1921), «The Greatest Art Sensation of Our Time», The Graphic, 11 de junio, p. 690.
TARN (1921), «The Diaghileff Ballet at the Princes Theatre», The Spectator, 25 de junio, p. 811.
THE WESTMINSTER GAZETTE (1921), «Spanish Dancers», 31 de mayo, p. 5.
VAILLAT, Léandre (1921), «Gaîté-Lyrique. Les Ballets russes», Le Ménestrel, 27 de mayo, p. 223.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ángeles Cruzado Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.