Abraham Lacalle and the Reinvention of the Landscape as a Pictorial Genre and Ecologically Critical Mechanism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2022.vi43.14356

Keywords:

Painting, Landscape, Postmodernity, Post-apocalyptic Landscape, Appropriationism, Environmental Consciousness

Abstract

This article addresses three questions: the hypothesis of the postmodern or supermodern functionality of the landscape as an active and effective tool for environmental awareness; the possibilities of gender as a node for self-referential reflection on the model of the pictorial process and its consequent subversion; and the capacity of the landscape to expand and hybridize in, towards and with, other genres through the analysis of the latest stage of development in the work of the internationally reputed Spanish artist Abraham Lacalle. We will address his strategies and methodologies, the importance of the landscape as a creative node, axis for the quote-source, conceptual construction and mental space, that can be discerned in his production, analyzing the resources used for this paradigm shift.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALBELDA, José Luis y SABORIT, José (1997), La construcción de la naturaleza, Generalitat Valenciana, Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, Valencia.

ALONSO MOLINA, Óscar (2013), «El arte volcado sobre sí mismo», en DOCTOR RONCERO, Rafael (dir.), Arte Español Contemporáneo, 1992-2013, La Fábrica, Madrid, pp. 269-301.

ANDREU LARA, Carmen (2013), «La pintura en el reto de la sensibilización sobre el paisaje», Estúdio, Artistas sobre outras Obras. V. 4 (8), pp. 24-31.

AUGÉ, Marc (2017), Los no lugares, Gedisa, Barcelona.

AUGÉ, Marc y HOPENHAYN, Silvia (2018), «Las ilusiones de la sobremodernidad», ¿Qué es el tiempo?, Sistema Federal de Medios y Contenidos Públicos de Argentina, Buenos Aires. En: <https://www.teseopress.com/tiempo>.

BAUMAN, Zygmunt (2007), Arte, ¿líquido?, Sequitur, Madrid.

CASTILLO, Omar-Pascual (2015), «Pintura bélica o modos de afrontar –desde la frontalidad– el hecho pictórico según Abraham Lacalle», en Abraham Lacalle. Pintura bélica, Centro Atlántico de Arte Contemporáneo, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 9-15.

CASTILLO, Omar-Pascual (2016), «Incendio. Una práctica inflamable como módulo pictórico según la obra reciente de Abraham Lacalle», en Abraham Lacalle. Incendios, Galería Marlborough, Madrid, pp. 5-6.

CASTRO FLÓREZ, Fernando (2015), «Ni calvo ni con tres pelucas. Una conversación con Abraham Lacalle», en Abraham Lacalle. Pintura bélica, Centro Atlántico de Arte Contemporáneo, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 61-71.

CIRLOT, Juan Eduardo (1998), Diccionario de símbolos, Círculo, Barcelona.

FERNÁNDEZ, Horacio (2015), «Tríptico de Málaga», en Abraham Lacalle. Tríptico de Málaga, Gestión Cultural y Comunicación, Málaga, pp. 20-33.

FERNÁNDEZ-CID, Miguel (1998), «Las calles de Abraham (Por qué Abraham La Calle)», en Abraham La Calle, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 7-8.

GONZÁLEZ-JIMÉNEZ, Norberto (2016), «Auto-Ruinas. Apuntes sobre el automóvil en el paisaje contemporáneo», Arte, Individuo y Sociedad (AIS), vol. 28, n.º 3. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n3.48493.

HERNANDO, Javier (2004), «Visiones de la naturaleza: el arte y la sensibilidad ecológica», en RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds.), Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Cátedra, Madrid, pp. 53-84.

LACALLE, Abraham (1998), Viaje por las ramas, Ediciones del Limón, Madrid.

LACALLE, Abraham (2015), «Tiempo de guerra (poema de Valente)», en Abraham Lacalle. Tiempo de guerra, Galería Marlborough, Madrid, pp. 3-24.

MADERUELO, Javier (2005), El paisaje: génesis de un concepto, Adaba, Madrid.

NOGUÉ, Joan (2008), «Introducción. La valoración cultural del paisaje en la contemporaneidad», en NOGUÉ, Joan (ed.), El paisaje en la cultura contemporánea, Biblioteca Nueva, Madrid, pp. 9-24.

NOVO VILLAVERDE, María (2015), «El diálogo ciencia/arte: Una vía integrada para abordar la crisis ambiental global», en RAQUEJO, Tonia y PARREÑO, José María (eds.), Arte y ecología, UNED, Madrid, pp. 16-38.

PALOMO, Bernardo (2004), La renovación plástica en Andalucía. Desde el Equipo 57 al CAC Málaga, Gestión Cultural y Comunicación, Málaga.

PARDO, Carlos (2019), «Un límite como promesa de infinito», en Abraham Lacalle. No una ventana, Galería Marlborough, Madrid, pp. 5-9.

POWER, Kevin (1998), «Conversación con Abraham Lacalle», en Abraham La Calle, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 76-89.

POWER, Kevin (2005), «Conversación con Abraham Lacalle», en Un lugar donde nunca sucede nada, MNCARS, Madrid, pp. 5-32.

POWER, Kevin (2009), «Lacalle: la novela como soporte», en Abraham Lacalle. Siguiendo a Cormac McCarthy, Thomas Bernhard, Jim Thompson, Philip K. Dick, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 65-77.

ROGER, Alain (2007), Breve tratado del paisaje, Biblioteca Nueva, Madrid.

STOICHITA, Victor I. (2000), La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea, Ediciones del Serbal, Barcelona.

TONEL, Antonio Eligio (2007), «Abraham Lacalle: sus maneras de pintor», en Abraham Lacalle. El cielo que se repite, Galería Marlborough, Madrid, pp. 3-5.

ZUSMAN, Perla (2008), «Epílogo. Perspectivas críticas de la cultura contemporánea», en NOGUÉ, Joan (ed.), El paisaje en la cultura contemporánea, Biblioteca Nueva, Madrid, pp. 275-296.

Published

2022-11-22

How to Cite

de la Torre Amerighi, I. (2022). Abraham Lacalle and the Reinvention of the Landscape as a Pictorial Genre and Ecologically Critical Mechanism. Boletín De Arte, (43), 101–112. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2022.vi43.14356

Issue

Section

Research Paper