Imperial Earthenware: the construction of the image of Charles V on a ceramic support (16th c.)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2022.vi43.14096

Keywords:

Charles V, Emperor, Collection, Ceramics, Earthenware, Majolica, Tiles, Stoneware

Abstract

The documentation preserved in the various inventories of the Austrian dynasty's preserved possessions reveals an interest in ceramics in general. This is evidenced by the large number of entries of utilitarian and decorative earthenware and porcelain in the various lists, together with pieces of high economic and sentimental value, which shows that the artistic genre was admired and valued by Spanish royalty. In addition to these pieces in the royal collections, there are some extraordinary pieces that depict representations of their image and which have historically been attributed to the patrimony of Spanish monarchs, although there is no documentary evidence to prove it. In this study, we will present and analyse a set of these pieces in which the image of Emperor Charles V, as well as his military campaigns, are used as an artistic decoration for ceramics moulded in different pottery workshops around the European continent.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Calvo, Eva (2022a), «De Nicolla Pellipario a Isabella d’Este. Un servicio de mesa con escenas mitológicas para la marquesa de Mantua», en Rodri?guez Moya, Inmaculada y Calvo, Eva (eds.), El arte de la persuasión: la construcción mítica de la realeza, Editorial de la Universidad de Murcia, Murcia (en fase de edición).

Calvo, Eva (2022b). La cerámica de la monarquía española: uso y coleccionismo en la Casa de Austria (1516-1700). Tesis doctoral, Universitat Jaume I.

Casamar Pérez, Manuel (2013), Catálogo de cerámica italiana. Museo Nacional de Artes Decorativas, Fundación Barrero, Madrid.

Checa Cremades, Fernando (1999), Carlos V. La imagen del poder en el Renacimiento, Ediciones Viso, Madrid.

Checa Cremades, Fernando (2010), Los inventarios de Carlos V y la familia imperial, vol. 1, Fernando Villaverde Ediciones, Madrid.

Escárzaga, Ángel (1986), Porcelana, cerámica y cristal, Cipsa Editorial, Madrid.

García Arranz, José Julio (2002-2003), «Documento histórico y exaltación simbólica en un grabado de Enea Vico: El ejército del emperador Carlos V cruzando el Elba cerca de Múhlberrg», Norba-Arte, n.º 22-23, pp. 5-27.

Gozalbo Nadal, Antonio (2020). Magnificencia bélica. La representación de las victorias militares de Carlos V en la creación de la imagen imperial. Tesis doctoral, Universitat Jaume I.

Ivanova, Elena (2003), Il secolo d’oro della maiolica. Ceramica italiana dei secoli XV-XVI dalla raccolta del Museo Statale dell’Ermitage, Mondadori Electa, Milán.

Krahe Noblett, Cinta (2016), Chinese porcelain in Habsburg Spain, CEEH, Madrid.

Mallet, John V. G. (1981), «Mantua and Urbino: Gonzaga Patronage of Maiolica», Apollo: The international magazine of arts, n.º 235, pp. 162-169.

Mallet, John V. G. (2007), Xanto: Pottery-painter, Poet, Man of the Renaissance (Wallace Collection), Wallace Collection, Londres.

Martínez Caviró, Balbina (1968), Catálogo de cerámica española, Instituto Valencia de Don Juan, Madrid.

Mínguez, Víctor (2011), «El Toisón de Oro: insignia heráldica y emblemática de la monarquía hispánica», en Zafra Molina, Rafael y Azanza López, José Javier (coords.), Emblemática trascendente: hermenéutica de la imagen, iconología del texto, Universidad de Navarra, Pamplona, pp. 11-37.

Perla de las Parras, Antonio (2017), «Sobre las placas cerámicas de estufa del Museo Cerralbo: Marte y Venus», Estuco. Revista de estudios y comunicaciones del Museo Cerralbo, n.º 2, pp. 179-208.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso, Mora, Pedro, José Luis, Francisco, Herrera, Ángeles y López, Mercedes (1995), «Los azulejos del Alcázar. Un depósito de azulejos históricos en los Reales Alcázares de Sevilla», Aparejadores, n.º 44, pp. 19-29.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2012), «Niculoso Francisco Pisano y el Real Alcázar», Apuntes del Alcázar de Sevilla, n.º 13, pp. 138-157.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2013), «Un palacio de azulejos», Apuntes del Alcázar de Sevilla, n.º 14, pp. 214-233.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2015), «Los alicatados del Palacio Mudéjar en el Real Alcázar de Sevilla: un primer análisis visual», Apuntes del Alcázar de Sevilla, n.º 16, pp. 218-232.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2017), «El jardín de las flores del Real Alcázar», Apuntes del Alcázar de Sevilla, n.º 18, pp. 157-178.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2019), «El estanque de Mercurio del Alcázar de Sevilla (1572-1577) un balance de pérdidas», Laboratorio de Arte, n.º 31, pp. 209-228.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso y Fernández Aguilera, Sebastián (2020), «Cristóbal de Augusta y los azulejos de las salas de las fiestas del Real Alcázar», Apuntes del Alcázar de Sevilla, n.º 20, pp. 108-125.

Redondo Cantera, María José (2009), «Linaje, afectos y majestad en la construcción de la imagen de la emperatriz Isabel de Portugal», en Actas del Congreso Internacional Imagen Apariencia (Universidad de Murcia, 19-21 noviembre 2008), Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, Murcia.

Wallen, Burr E. (1966), A majolica service for Isabella d’Este. Tesis doctoral, New York University.

Published

2022-11-22

How to Cite

Calvo, E. (2022). Imperial Earthenware: the construction of the image of Charles V on a ceramic support (16th c.). Boletín De Arte, (43), 59–71. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2022.vi43.14096

Issue

Section

Research Paper