The Disloyalty of Pedro de Mena with the Royal Chapel of Granada: Regarding the Bust-Reliquary of Ecce Homo
DOI:
https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.11668Keywords:
baroque, XVII century, Granada, Royal Chapel, monstrance, reliquary, bust of Ecce Homo, Pedro de Mena, Bernardo Francisco de Mora, Baroque, XVII century, Granada, Royal Chapel, Monstrance, reliquary, Bust of Ecce Homo, Bernardo Francisco de Mora, Pedro de MenaAbstract
We will introduce one of the completely unknown episodes in the history of the Royal Chapel of Granada that took place during part of the 17th century. It deals with the conversion of Queen Isabel´s mirror-monstrance into a reliquary for an alleged nail of the cross of Christ, against the wishes of the royal chaplains. They would fight to convert it again into a monstrance, without neglecting the nail, for which they would order a bust of Ecce Homo from Pedro de Mena (1628-1688). The artist –according to the facts known so far– had not done this before he left for Malaga in 1658 and it was Bernardo F. de Mora (1614-1684) who finally completed the assignment.
Downloads
Metrics
References
BARRIOS ROZÚA, Juan Manuel (2011), «La arquitectura del pleno barroco en Granada: El templo del Corpus Christi», Archivo Español de Arte, 84 (333), pp. 1-24.
BLANCA LÓPEZ, María Dolores (coord.) (2019), Pedro de Mena, Granatensis, Catálogo de la exposición, Palacio Episcopal, Obispado de Málaga, Granada.
CRUZ CABRERA, José Policarpo (2018), «Bernardo Francisco de Mora: Ecce Homo», en BLANCA LÓPEZ, María Dolores (coord.) (2019), Pedro de Mena, Granatensis, Catálogo de la exposición, Palacio Episcopal, Obispado de Málaga, Granada, p. 76.
GALLEGO Y BURÍN, Antonio (1924), José de Mora. Su vida y su obra, Facultad de Letras, Granada.
GARCÍA LUQUE, Manuel (2015), «Ecce Homo o Cristo de las Penas», en GILA MEDINA, Lázaro, «Iuxta Crucem», Arte e iconografía de la Pasión de Cristo en la Granada Moderna (Siglos XVI-XVIII), Catálogo de la exposición, Diputación Provincial, Granada, pp. 380-384.
GILA MEDINA, Lázaro (2007), Pedro de Mena, escultor, Arco-Libros, Madrid.
GILA MEDINA, Lázaro (2018), «Pedro de Mena. Precisiones y novedades», en GILA MEDINA, Lázaro y HERRERA GARCÍA, Francisco, (coords.), El triunfo del barroco en la escultura andaluza e hispanoamericana, Universidad, Granada, pp. 71-135.
GÓMEZ-MORENO GONZÁLEZ, Manuel (1982), Guía de Granada, vol. II, Universidad, Granada, pp. 180 y 182 (edición facsímil del original de 1892).
GÓMEZ-MORENO Y RODRÍGUEZ-BOLÍVAR, M.ª Elena (1951), Breve historia de la escultura español, Editorial Dossat, S. A., Madrid.
GÓMEZ-MORENO Y RODRÍGUEZ-BOLÍVAR, M.ª Elena (1963), Escultura del siglo XVII, Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico, t. XVI, Editorial Plus Ultra, Madrid.
IBÁÑEZ DE SEGOVIA, Gaspar de (2015), Historia de la Casa de Mondéjar (Transcripción, estudio y comentario de Aurelio García López), Editores Henares, Guadalajara.
LÓPEZ GUZMÁN, Rafael y ORTEGA GÁMEZ, Mariano (2000), «Las colecciones de la Capilla Real en los inventarios carolinos», en MARTÍNEZ MEDINA, Francisco J., Jesucristo y el Emperador Cristiano, Catálogo de la exposición, Publicaciones Obra Social y Cultural Cajasur, Granada, pp. 497-508.
LÓPEZ RODRÍGUEZ, Miguel Ángel (2003), Los arzobispos de Granada. Semblanza histórica, Arzobispado de Granada, Granada.
MARTÍN ANSÓN, M.ª Luisa (1996), «Una obra excepcional de la orfebrería italiana, el espejo de la reina Isabel en la Capilla Real de Granada», Reales Sitios, n.º 130, pp. 2-16.
MARTÍN ANSÓN, M.ª Luisa (2004), «Espejo de la Reina», en MARÍAS FRANCO, Fernando, Los Reyes Católicos y Granada, Catálogo de la exposición, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Granada, p. 246.
MORENO TRUJILLO, M.ª Amparo, OBRA SIERRA, Juan de la y OSORIO PÉREZ, M.ª José (2016), «Una aproximación a la genealogía de los Tendilla», en LÓPEZ GUZMÁN, Rafael, Los Tendilla Señores de la Alhambra, Catálogo de la exposición, Junta de Andalucía y Patronato de Alhambra, Granada, pp. 29-54.
ROMERO TORRES, José Luis (2018), «Pasión de Cristo, Ecce Homo», en ROMERO TORRES, José Luis (coord.), Pedro de Mena, Granatensis-Malacae, Catálogo de la exposición, Palacio Epíscopal, Obispado de Málaga, Málaga, p. 238.
SÁNCHEZ-MESA MARTÍN, Domingo (1989), «Ecce Homo. Bernardo de Mora», en SÁNCHEZ-MESA MARTÍN, Domingo (coord.), Pedro de Mena, (1628-1688), III Centenario de su Muerte, Catálogo de la exposición, Junta de Andalucía, Málaga, p. 132.
SÁNCHEZ-MESA MARTÍN, Domingo (1994), «El Barroco: Retablos y esculturas», en PITA ANDRADE, José M.ª, El libro de la Capilla Real, Cabildo Capilla Real, Granada, pp. 142-143.
VALVERDE TERCEDOR, José María, (2019), El arte como legado: Patrocinio y mecenazgo en la Abadía del Sacromonte, Siglos XVII y XVII, Tesis Doctoral, Universidad de Granada. En: <http://hdl.handle.net/10481/55754>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.