Alternative Worlds. Creativity and Surrealism in Moisès Villèlia’s Artist Books
DOI:
https://doi.org/10.24310/BoLArte.2021.vi42.11591Keywords:
Moisès Villèlia, Sculpture, Artist Book, Illustrated Book, Drawing, Text and ImageAbstract
Moisès Villèlia (Barcelona, 1928-1994) is one of the most original artists of the Spanish avant-garde, although his career has not been sufficiently recognized. As a sculptor he incorporated new materials, featuring light creations in bamboo cane. By using this material he made mobiles and abstract sculptures of unmistakable personality.
But we must add his passion for writing and his works produced as a draftsman and illustrator to his sculptural work. The union of these facets generated several artist’s books; some were printed and others remained unpublished. This article brings to light and analyses six projects, almost all of them unknown: Estado de cuentas, Los engranajes, El diluvio universal, El bambú y la luna, Fisuras en el espejo and La unidad de los conjuntos.
Downloads
Metrics
References
ALBERTI, Rafael (1989), Sobre los ángeles. Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos, Cátedra, Madrid.
BORGES, Jorge Luis (1960), «Arte poética» y «Los espejos», en El hacedor, Emecé Editores, Buenos Aires.
BORRÀS, Maria Lluïsa (1974), Villèlia, Polígrafa, Barcelona.
BORRÀS, Maria Lluïsa (1999), «El primer Villèlia» y VILLÈLIA, Nahum (1999), «Los libros. Lo poético y lo plástico, dos mundos que se entrecruzan», en Moisès Villèlia, IVAM Centre Julio González, Valencia, pp. 107-113.
CAMPS, Eudald (2005), «Villèlia o el somni de la materia» y VILLÈLIA, Nahum (2005), «Un artista, un material, un món», en Moisès Villèlia, Fundació Caixa de Girona, Girona, pp. 7-16.
CASTILLO, Alberto del (1974), «Crónica de Barcelona», Goya, n.º 119, pp. 312-318.
CIRICI PELLICER, Alexandre (1982), «Villèlia o el azar con la necesidad», en Villèlia. Esculturas, Museo de Bilbao, Bilbao, pp. 5-6.
CORREDOR-MATHEOS, Josep (2005), «El solitario camino de Moisés Villèlia» y BUFILL, Juan (2005), «Bambú: la levedad, lo natural, el modo propio», en Moisès Villèlia y la articulación del vacío, Oriol Galeria d’Art, Barcelona, pp. 7-17.
GIL GREGORIO, Joan (2011), «L’escultura aèria de Villèlia» y VILLÈLIA, Nahum (2011), «Una concepció, una creació», en Moisès Villèlia. Memòria, Pilar Riberaygua Galeria d’Art, Andorra la Vella, pp. 7-12.
GIRALT-MIRACLE, Daniel (1974), «Moisés Villèlia, arquitecto del bambú», Batik, n.º 4, marzo, pp. 10-12.
GIRALT-MIRACLE, Daniel y BARÓ, Roser (1983), «Moisés Villèlia: la plenitut del buit» en Moisès Villèlia, Generalitat de Catalunya y Fundació Joan Miró, Barcelona.
GONZÁLEZ HERNANDO, Irene (2011), «El diluvio universal», Revista Digital de Iconografía Medieval, vol. III, n.º 6, pp. 39-49.
LICHTENSTERN, Christa (1996), Monumento a Apollinaire, Siglo XXI Editores, México.
LUCAS PALACIOS, Laura y ALARIO TRIGUEROS, María Teresa (2019), «Tirar del hilo: la naturaleza y el tejido en la obra de Magda Bolumar y Moisès Villèlia», BSAA Arte, n.º 85, pp. 297-315.
SUBIRANA, Rosa María (1976), «Molló 1975-1976: mòbils i escultures», en Moisès Villèlia. Escultures. Dibuixos, Sala Gaspar, Barcelona, pp. 3-6.
VILLÈLIA, Moisès, BOLUMAR, Magda y COSTALES, Pilar (2006), Quitu-Cara, una cultura entre els dos hemisferis. Estudi de Moisès Villèlia dels segells pirus i pik, Fundació Caixa Girona, Girona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.