Towards the Permanent Construction of Professional Ethics in Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.24310/ijne.16.2025.21377Keywords:
Teacher Education, Teacher Education Curriculum, Professional Teaching, EthicsAbstract
In this exclusively theoretical-reflexive article, the aim is to give an account of the central aspects of a necessary permanent construction of professional ethics in teacher education as a current issue. It presents a conceptual journey from Ethics as a discipline of Philosophy, Pedagogy and Sociology of Education. Among the conceptual and analytical categories that are worked on are: teaching profession, professional ethics, professional teaching ethics, teaching ethos, ethos thematization, teaching deontology. Each of these categories is developed from a contextualized approach, which shows that conceptual interrelationships build a complex theoretical framework linked to the educational theory-practice relationship. Undergraduate and in-service teacher education are key to the development of a teacher identity with a clear professional ethic in daily work. Finally, the meaning and significance of having professional teacher ethics present in all teacher education curricula in a transversal manner as part of its necessary permanent construction is presented
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Altarejos, F. (2003a). Introducción. En Altarejos, F., Ibañez-Martín, J. y Jordán, J. A. y Jover, G. Ética docente: elementos para una deontología profesional (pp. 9-17). Barcelona: Ariel.
Altarejos, F. (2003b). El ethos docente: una propuesta deontológica. En Altarejos, F., Ibañez-Martín, J. y Jordán, J. A. y Jover, G. Ética docente: elementos para una deontología profesional (pp. 87-118). Barcelona: Ariel.
Berardi, L., Capocasale, A. y García Montejo, S. (2009). La profesión docente en el marco de un patrón de desarrollo. Revista Educarnos, 2 (6), 33-41.
Capocasale Bruno, A. (2008). Función social de la educación. Revista Quehacer Educativo, abril, 89-93. FUM-TEP.
Comenius, J. A. (1986). Didáctica Magna. Madrid: Ediciones Akal.
Cortina, A. y Martínez Navarro, E. (2008). Ética. Madrid: Ediciones Akal.
Cullen, C. A. (2003). El lugar de la ética en la formación docente. En Guariglia, O., Ferry, G., Filloux, J-C., Nathanson, J., Cullen, C. A., Mancovsky, V. y Seró de Botinelli, C. La reflexión ética en el campo de la educación y la reflexión (67-83). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas-Universidad Nacional de Buenos Aires.
Delors, J. (1996). La Educación: encierra un tesoro; informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Editorial Santillana/UNESCO.
Durkheim, E. (2002). La educación moral. Madrid: Ediciones Morata.
Guisán, E. (1995). Introducción al Ética. Madrid: Ediciones Cátedra.
Etxwberria, X. (2002). Temas básicos de ética. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer.
Jover, G. (2003). Elaboración de un significado pedagógico de la deontología profesional docente. En Altarejos, F., Ibañez-Martín, J. y Jordán, J. A. y Jover, G. Ética docente: elementos para una deontología profesional (pp. 67-86). Barcelona: Ariel.
Maliandi, R. (2004). Ética: conceptos y problemas. Buenos Aires: Editorial Biblos.
OIT/UNESCO. (2002). La Recomendación OIT/UNESCO de 1966 relativa a la situación del personal docente: ¿En qué consiste? ¿Quién debe utilizarla? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000126086_spa
Parsons, T. (1959). The Social System. Glencoe: The Free Press.
Pérez Gómez, A. (1993). Autonomía profesional y control democrático. Revista Cuadernos de Pedagogía, 220, 25-30. https://issuu.com/brunomorapereyra/docs/autonom_a_del_prof._y_control_p_rez_g_mez_cp931204
Rojas Artavia, C. E. (2011). Ética profesional docente: un compromiso pedagógico humanístico. Revista Humanidades, 1, pp. 1-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4920530
Rocha Gutiérrez, R. E. (2020). “Profesión” para Lutero, según Weber. Perspectiva contemporánea. Protestantismo y capitalismo en la sociedad globalizada, según una actualización del análisis weberiano sobre Lutero, Unidad Sociológica, 20 (5), 43-52.
Souto, M. (2000). Prólogo. En En Guariglia, O., Ferry, G., Filloux, J-C., Nathanson, J., Cullen, C. A., Mancovsky, V. y Seró de Botinelli, C. La reflexión ética en el campo de la educación y la reflexión (9-19). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas-Universidad Nacional de Buenos Aires.
Wangira Guichure, C. (1995). La ética de la profesión docente: estudio introductorio a la Deontología de la educación. Pamplona: Editorial Eunsa.
Weber, M. (2011). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.


16.png)