Open Educational Resources in the Teaching and Learning Process: Review of the Literature

Authors

  • Marcelo Ramírez Terán Universidad Tecnológica Israel Ecuador
  • Esteban Celi Paredes Universidad Tecnológica Israel Ecuador https://orcid.org/0000-0002-8557-3902
  • Iván Lligüín Lligüín Universidad Central del Ecuador Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14588

Keywords:

Information and communication technologies, open educational resources, education, teaching and learning process

Abstract

The current context has prompted an unusual interest in the use of information and communication technologies. And within these technological tools, open educational resources stand out. This study asks the following question: how are open educational resources used in the teaching and learning process? The objective is to describe how open educational resources are used in the teaching and learning process. The study is located in the qualitative approach and has a descriptive scope. It is a literature review research with a non-experimental design. The study is based on a sample of articles (n = 12) addressing open educational resources and the teaching and learning process published in the period 2015-2021 and located in three open access digital libraries: Redalyc, SciELO and DOAJ. It was found that open educational resources are used at the basic, middle and higher education levels. In addition, open educational resources such as learning objects, textbooks, videos, virtual environments, software and open courseware are used in the teaching and learning process. It is concluded that open educational resources are considered as means that facilitate the teaching and learning process of various subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Allendes, P. y Gómez, C. (2021, marzo). La producción de recursos educativos abiertos como práctica docente no presencial en el Profesorado en Biología. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 128-132.
Arias, L., González, R., Valdés, L., Benítez, O. y Valdés, M. (2020, junio). Metodología para la utilización de recursos educativos abiertos en la disciplina Historia de
Cuba. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(6), 47-58.
Burgos, J. (2010). Aprovechamiento de recursos educativos abiertos (REA) en ambientes enriquecidos con tecnología. En J. V. Burgos y M. S. Ramírez (Coords.), Recursos educativos abiertos en ambientes enriquecidos con tecnología: innovación en la práctica educativa (pp. 5-26). Tecnológico de Monterrey. https://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/files/files/ege_rea.pdf
Cueva, S., Torres, R., Rodríguez, G., Rojas, C. y Marbán, Ó. (2016, marzo). Producción de cursos educativos abiertos con herramientas sociales. Revista Politécnica, 37(1), 1-7.
Díaz, Y., Baena, M. y Baena, G. (2017). MOOC en la educación: un acercamiento al estado de conocimiento en Iberoamérica, 2014-2017. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 259-278. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/299/1419
Kadada, C. & Tshabalala, T. (2020, september). Students´ Attitudes to Open Educational Resources (OERs). International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 7(3), 9-18.
León, C. y Heredia, Y. (2020). Uso de recursos educativos abiertos en Matemáticas para la formación integral de estudiantes de grado séptimo de Educación Básica Secundaria. Panorama, Revista Especializada en Educación, 14(26), 51-77. https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/1481
López Hung, E., Ávila, Y., Pérez, B., Joa, L. y Cordoví, V. (2019). Recursos educativos abiertos para la enseñanza aprendizaje de Matemática Superior en Tecnología de la Salud. Revista Cubana de Informática Médica, 11(1), 47-62.
Mortera, F., Salazar, A. y Rodríguez, J. (2012). Metodología de búsqueda y adopción de recursos educativos. En M. S. Ramírez y J. V. Burgos (Coords.), Movimiento educativo abierto: acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos (pp. 65-71). Comunidad Latinoamericana Abierta Regional de Investigación Social y Educativa. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/577938/ebook.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Nusbaum, A., Cuttler, C. & Swindell, S. (2020, january). Open Educational Resources as a Tool for Educational Equity: Evidence From an Introductory Psychology Class. Frontiers in Educaction, 4(152), 1-8.
Organización de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. ONU. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2019/06/ONU-Agenda-2030.pdf
Pazos, L., Tenorio, G. y Ramírez Montoya, M. (2015). Atributos de la innovación en el marco del movimiento educativo abierto para desarrollar competencias matemáticas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-24.
Ramírez Terán, M. (2003). Diseño curricular de la asignatura Métodos de Investigación y de Aprendizaje en el contexto del modelo educativo de la
Universidad Tecnológica América [Tesis de maestría inédita]. Universidad Tecnológica América.
Ramírez Terán, M. (2013). Los recursos educativos abiertos, REA, en la metodología PACIE. Fatla. https://www.academia.edu/4112656/Los_recursos_educativos_abiertos_REA_en_la_metodolog%C3%ADa_PACIE
Rico Yate, J., Ramírez Montoya, M. y Montiel, S. (2016). Desarrollo de la competencia oral del inglés mediante recursos educativos abiertos. Apertura, Revista de Innovación Educativa, 8(1), 81-95. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/831
Rodríguez Licea, R., López, B. y Mortera, F. (2017). El video como recurso educativo abierto y la enseñanza de Matemáticas. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3). 92-100.
Ruiz Nakashima, R. y Bueno da Silva, D. (2018). Tecnologías no ensino de História: producao de recurso educacional aberto. Revista Observatório, 4(6), 965-984.
Suárez Cárdenas, A., Pérez, C., Vergara, M. y Alférez, V. (2015). Desarrollo de la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos. Apertura, Revista de Innovación Educativa, 7(1), 38-49. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/595
UNESCO. (2011). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986
UNESCO. (2012). Declaración de París de 2012 sobre los REA. UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Spanish_Paris_OER_Declaration.pdf

Published

2022-06-28

How to Cite

Ramírez Terán, M., Celi Paredes, E., & Lligüín Lligüín, I. (2022). Open Educational Resources in the Teaching and Learning Process: Review of the Literature. International Journal of New Education, (9), 175–187. https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14588

Issue

Section

ARTICLES