Influence of the New Technologies among the students from 10 to 12 years old
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.12617Keywords:
new technologies, education, student behavior, elementary schoolAbstract
The use of new technologies has increased on the part of young people, this is conditioned by the way society interacts and its use to carry out different activities. The main objective of this research is to study and analyze the relationship between the Internet, video games, television and cell phone and the perception that minors have about the possible problems that the use of new technologies entails. We counted a sample of 59 students (35.6% boys and 64.4% girls), aged between 10, 11 and 12 years (Average 11.36 years and DT = .804) distributed in schools in the province of Cordoba (Spain), whose data are collected through the questionnaire detention of new addictions (DENA). The analysis of the results shows that there is a significant relationship between frequency and use with the different devices studied, as well as between the variables of each one of the blocks. In addition, the variables that have a significant relationship and those that will allow corroborating the studies examined and looking for a future projection are predicted. The implications of these findings for research and psychoeducational practice are discussed.
Downloads
Metrics
References
Barquero, A. y Calderón, F. (2016). Influencia de las nuevas tecnologías en el desarrollo adolescente y posibles desajustes. Revista Cúpula, 30(2), 11-25.
Becoña, E. (2009). Factores de riesgo y de protección en la adicción a las nuevas tecnologías. En E. Echeburúa, F.J. Labrador y E. Becoña (eds.), Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes (pp. 77-97). Madrid: Pirámide.
Burdina, G. M., Krapotkina, I. E., & Nasyrova, L. G. (2019). Distance Learning in Elementary School Classrooms: An Emerging Framework for Contemporary Practice. International Journal of Instruction, 12(1), 1–16.
Castro, C., & Pérez, J. (2017). El Trabajo Social en el entorno educativo español. Barataria Revista Castellano Manchega de Ciencias Sociales, 22, 215-226.
Echeburúa, E. y Fernández-Montalvo, J. (2006). Adicciones sin drogas. En J.C. Pérez de los Cobos, J.C. Valderrama, G. Cervera y G. Rubio (Eds.). Tratado SET de trastornos adictivos (Vol. 1) (pp. 461-476). Madrid: Panamericana.
Encinas, F. J. L., & González, S. M. V. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22(2), 180-188.
Escribano, M. A. H. (2015). Estudio de la influencia de las TIC en la educación infantil. Opción, 31(3), 637-659.
Garrido, M. F. (2005). Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).
Griffiths, M. y Kuss, D. (2015). Internet Addiction in Psychotherapy. Griffiths.
Hill, G. M., & Valdez-Garcia, A. (2020). Perceptions of Physical Education Teachers Regarding the Use of Technology in Their Classrooms. Physical Educator, 77(1), 29–41. https://doi.org/10.18666/TPE-2020-V77-I1-9148
IBM Corp. Released (2018). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22,0. Armonk: IBM Corp
Labrador, F.J. y Villadangos, S.M. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22 (2), 180-188.
Llorca, M. A., Bueno, G. M., Villar, C., & Diez, M. A. (2010). Frecuencia en el uso de videojuegos y rendimiento académico. In Ponencia presentada en el II Congreso internacional comunicación (Vol. 3).
Moll, A. R., & Odriozola, E. E. (2014). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Ediciones Pirámide.
Nicholas, K., & Fletcher, J. (2017). What is happening in the use of ICT mathematics to support young adolescent learners? A New Zealand experience. Educational Review, 69(4), 474–489. https://doi.org/10.1080/00131911.2016.1237476
Pemán, L. E., & Laguna, P. T. (2014). La Motivación en las Aulas a través de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación, Educación temprana, 1(2), 56-70.
Peñaloza, H. A. B., & Alba, A. L. (2014). La influencia de las TIC en el desempeño académico: evidencia de la prueba PIRLS en Colombia 2011. Revista academia y virtualidad, 7(2), 15-26.
Río-Pérez, J., Sádaba-Chalezquer, C., & Bringué, X. (2010). Menores y redes ¿sociales?: de la amistad al cyberbullying. Reduca, 3(1), 123-138
Rodríguez, L. (2003). Nuevas Tecnologías en Educación. Actas del II Congreso. La educación en Internet e Internet en la Educación. Madrid, España: CNICE.
Small, G. (2009). El cerebro digital. Cómo las nuevas tecnologías están cambiando nuestra mente. Colección Crecimiento personal. Barcelona: Editorial Urano.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.