Health promotion strategy for Basic Education teachers

Authors

  • Yoandry Rivero Padrón Universidad Tecnológica Israel Ecuador
  • Patricia Albuja Mariño Universidad Tecnológica Israel Ecuador
  • Betty Pastora Alejo Universidad Tecnológica Israel Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.11955

Keywords:

strategy, promotion, health, basic education

Abstract

In the face of multiple diseases that affect the social context such as contagious infections, teenage pregnancy, among others, health promotion is required, being a process that allows citizens to have control over their health and assume healthy behaviors in the good life. Therefore, attributing value to this idea in this article, the general objective is to propose a strategy for professional improvement that prepares basic education teachers in health promotion and education, which must be fulfilled from the very organization of the school activity as an inseparable part of the teaching-learning process.

Therefore, the results of the diagnostic show the shortcomings of teachers at this school level because they are unaware of the guidelines of the Ministry of Education in Ecuador on these issues. Meanwhile, the bibliographies consulted support that most of the research is related to preventive strategies that do not include an educational approach from the classrooms based on an integrative conception that facilitates linking the contents of their subject with the daily lives of the students. As can be seen in Giraldo, 2010; Gutiérrez, 2003; García, 2001.

On the other hand, the methodological orientations were developed under the quantitative paradigm through exploratory research with a sample of 18 students from the Israel University of Technology. In conclusion, it is evident the need to train the teaching staff in order to increase their knowledge for the promotion of an integral health culture in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, L., Rodríguez, A., & Sanabria, G. (2009). Salud sexual y reproductiva en adolescentes cubanos. Ciudad de la Habana: Ediciones abril.

Arias, F. G. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica.
Caracas, Venezuela. Sexta Edición. Editorial: Episteme.

Castillo, M. (2007). Estrategia de superación para los profesores de preuniversitario en la dirección de la educación para la salud. ISP "Félix Varela", Ciego de Ávila.

Constitución Política de la República del Ecuador. (1998). Carta Magna. Ecuador. Art. 43, acápite 2do.

Contreras, S. E. (2013). Pensamiento y Gestión. Universidad del Norte. Colombia.
https://www.redalyc.org/pdf/646/64629832007.pdf

Del Río, L. (2007). La organización higiénica del régimen de vida. Una necesidad para el perfeccionamiento del proceso docente educativo en la enseñanza preuniversitaria. Cienfuegos.

Díaz Brito, Yoimy; Pérez Rivero Jorge Luis; Báez Pupo Francisco; Conde Martín Marlene (2012). Generalidades sobre promoción y educación para la salud. Universidad de Ciencias Médicas "Carlos J. Finlay". Camagüey, Cuba. II Hospital Provincial "Manuel Ascunce Domenech". Camagüey, Cuba.

Duta, N. & Canespecu, M (2011). Características de un buen profesor universitario. hacia un perfil docente basado en competencias. Universidad de Bucarest. http://www.ub.edu/congresice/actes/9_rev.pdf

Esteve, J. (2006). Identidad y desafíos de la condición docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Tenti Fanfani, E. (comp.). El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Buenos Aires: OSDE- IIPE/UNESCO, 19-69. https://www.redalyc.org/pdf/567/56711102.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF, 2011). Datos y cifras clave sobre nutrición. https://www.unicef.org/media/62486/file/Estado-mundial-de-la-infancia-2019.pdf

García, G., & Addine, F. (2001). La formación permanente de los docentes de la educación superior tecnológica. Un reto para la optimización del rol profesional pedagógico. https://repositorio.itb.edu.ec/bitstream/123456789/847/1/Carlos%20Rivera.pdf

Giraldo, A., Toro, Y., Macías, A., Valencia, C., Palacio, S. (2010). La promoción de la salud como estrategia para el fomento de estilos de vida saludables. Revista hacia la promoción de la salud. Universidad de Caldas. Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/3091/309126693010.pdf

Gutiérrez G, José J. (2003). Formación en promoción y educación para la salud. informe del grupo de trabajo de promoción de la salud a la comisión de salud pública del consejo interterritorial del sistema nacional de salud. Ministerio de Sanidad y Consumo. Secretaría General Técnica. Madrid. España.

Hernández, S. R., Fernández, C., & Pilar, B. L. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. México DF. McGrawHill. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2003). Escuelas promotoras de la salud. Gobierno Nacional de la República del Ecuador. https://bibliotecapromocion.msp.gob.ec/greenstone/collect/promocin/index/assoc/HASH01c8.dir/doc.pdf

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2014). Informes, Estudios e Investigación. Estrategia de promoción de la salud y prevención en el SNS En el marco del abordaje de la cronicidad en el SNS Estrategia aprobada por el Consejo Interterritorial del Sistema Nacional de Salud el 18 de diciembre de 2013. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/Estrategia/docs/EstrategiaPromocionSaludyPrevencionSNS.pdf

Organización Mundial de la Salud (1978). Carta de Ottawa para la promoción de salud.
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/39244/9243541358.pdf;jsession id=DDD5696B12419DD87B6B2A4305416EB0?sequence=1

Organización Mundial de la Salud (1995). ¿Qué es la promoción de la salud? https://www.who.int/features/qa/health-promotion/es/

Organización Mundial de la Salud (2016). Repaso de la salud mundial. https://instituciones.sld.cu/socusap/2017/01/10/resumen-del-2016-repaso-de-la-salud-mundial-de-la-oms/

Organización Mundial de la Salud (2019). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019?gclid=CjwKCAiAiML-BRAAEiwAuWVggvsq7GHH8zRMnxPyZZugSHuxkGVmmbFlys9XAwMkjn7zCjqxWGtguxoCU3cQAvD_BwE

Organización Panamericana de la Salud (2015). Principales problemas y retos en el ámbito de la salud: Introducción. https://www.paho.org/salud-en-las-americas-2017/?post_t_es=introduccion&lang=es

Osorio, A. Giraldo; Toro R. María; Macías, Ladino; Garcés, Carlos; Rodríguez, Sebastián. (2010). La promoción de la salud como estrategia para el fomento de estilos de vida saludables. Universidad de Caldas. Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/3091/309126693010.pdf

Pender N. J. (2010). Conferencia Taller dirigido a profesionales de enfermería y del área de salud. Modelo de Promoción de la Salud; Oct 2000. 32. Alarcón A, Vidal A, Neira
J. Salud. https://www.redalyc.org/pdf/3091/309126693010.pdf

Pérez, N. (2003). La capacidad. Tesis doctoral, Universidad "Carlos Rafael Rodríguez". Primo, M. a. (2001). Modelo básico para la superación del docente como maestro-investigador. La Habana.

Red Ecuatoriana de Escuelas Promotoras de la Salud auspiciadas por el Ministerio de Educación (2008). Manual de Escuela Promotoras de la Salud. Tercera edición. Quito. Ecuador.

Rodríguez, G. (2007). Estrategia pedagógica de preparación a los docentes de Ciencias Naturales en formación inicial intensiva para dirigir la educación para la salud.Tesis de doctorado. Ciego de Ávila. Cuba.

Sexto, N. (2004). Propuesta de estrategia educativa para la salud bucal de los estudiantes de primaria. Cienfuegos. Cuba.

Torres, M. A., Carvajal, C., Machado, A., Sánchez, M., González, A., Gómez, y. (1999). Programa Directro de Promoción y Educación para la salud en el Sistema Nacional de Educación. Molinos Trade.

Vezub, L. (2005b). El discurso de la capacitación docente. Una aproximación a las políticas de perfeccionamiento en la Provincia de Buenos Aires. Espacios en Blanco, Revista de Educación, 15, 211-242.

Published

2021-12-31

How to Cite

Rivero Padrón, Y., Albuja Mariño, P. ., & Pastora Alejo, . B. . (2021). Health promotion strategy for Basic Education teachers. International Journal of New Education, (8), 45–63. https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.11955

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.