Expresión y apreciación artísticas: an Educational Book for Artistic Mediation by Juan Acha

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/umatica.2024.v6i7.20752

Keywords:

Juan Acha, educational book, pedagogy, art, Mexico

Abstract

This article analyzes the book Expresión y apreciación artísticas, developed by art critic and theorist Juan Acha (1916-1995), in order to identify the strategies of this educational mediation project in Mexico. The structure of the text enunciates, first, Acha’s pedagogical stance to emphasize his commitment to critically study the art system in its totality, from production to distribution and consumption of creative practices. Secondly, it briefly describes the political context in which the book’s design was conceived, under the auspices of the reforms that led Mexico to neoliberal dynamics in all its sectors. Thirdly, it analyzes the structure and visual composition of the educational book to demonstrate the tension between Acha’s critical thinking and the demands of the neoliberal reforms that had to be expressed in school textbooks. As final considerations, it is emphasized that, despite its contradictions with Acha’s more critical and political work, the book constitutes a valuable experiment to approach artistic expression and appreciation from a perspective not exclusive to authorized voices, providing tools for a young and non-specialized public to develop their own sensibility and to appropriate the aesthetic practices of their environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Acha, J. (1973). La educación artística ¿Se puede enseñar a ser sensible? Diorama Cultural, suplemento periódico Excélsior.

Acha, J. (1984). Por una nueva problemática artística en Latinoamérica. En Ensayos y ponencias latinoamericanistas (pp. 37-43). Galería de Arte Nacional.

Acha, J. (1988). El consumo artístico y sus efectos. Editorial Trillas.

Acha, J. (1994a). Expresión y apreciación artísticas. Artes Plásticas. Editorial Trillas.

Acha, J. (1994b). Las actividades básicas de las artes plásticas. Ediciones Coyoacán.

Acha, J. (1995). El consumo artístico y sus (d)efectos. Conversación con Juan Acha. Humboldt, (112), 88-93. http://inca.net.pe/media/asset/253_Acha_El_consumo_artistico_y_sus_defectos.pdf

Acha, J. (2010a). Educación artística. Escolar y profesional. Editorial Trillas.

Acha, J. (2017). Perú: despertar revolucionario. En J. Barriendos (Ed.), Juan Acha. Despertar revolucionario (pp. 32-40). MUAC, Museo Universitario Arte Contemporáneo.

Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica [ANMEB]. Diario Oficial de la Federación [DOF]. 19 de mayo de 1992 (México).

Alfaro Cuevas, M. E. (2018) Planteamientos teóricos de Juan Acha en la formación profesional de diseñadores en la Escuela de Diseño del INBA. En Coloquio internacional Juan Acha, en el centenario de su nacimiento. Práctica de la imaginación crítica 1916-2016 (pp. 59-64). INBA & CENIDIAP.

Argüello Grunstein, A. (2018). De la estetología y sus descentramientos. Una postura ética y crítica, en resistencia. En Coloquio internacional Juan Acha, en el centenario de su nacimiento. Práctica de la imaginación crítica 1916-2016 (pp. 76-91). INBA & CENIDIAP.

Berger, J., Bloomberg, S., Fox, C., Dibb, M. y Hollis, R. (1974). Modos de ver (J. G. Beramendi, Trad.).

Gustavo Gili.

Buntix, G. (2018). Subdesarrollo y vanguardia. Juan Acha y la crítica de arte en el ocaso del Perú oligárquico (1958-1971). En Coloquio internacional Juan Acha, en el centenario de su nacimiento. Práctica de la imaginación crítica 1916-2016 (pp. 92-140). INBA & CENIDIAP.

Díaz de Cossío, R. (2007). Los libros escolares mexicanos 1959-2006. En Primer Seminario Internacional de Textos Escolares (pp. 56-63). Ministerio de Educación de Chile.

Ejea Mendoza, T. (2009). La liberalización de la política cultural en México: el caso del fomento a la creación artística. Sociológica. 24(71), 17-46.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Freire, P. (2007). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.García Canclini, N. (1979). La producción simbólica. Teoría y método en sociología del arte. Siglo XXI editores.

Gutiérrez Chong, A. (2018). El maestro Acha. En Coloquio internacional Juan Acha, en el centenario de su nacimiento. Práctica de la imaginación crítica 1916-2016 (pp. 72-75). INBA & CENIDIAP.

Hernández Navarro, L. (2002, 28 de agosto). Gordillo y Salinas: los vínculos del poder. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2002/08/28/005n1pol.php?printver=0

Livingston, N. (2007). Extender y enriquecer el contenido de los textos de estudio. En Primer Seminario Internacional de Textos Escolares (pp. 209-217). Ministerio de Educación de Chile.

López Domínguez, P. M., Medina López, A., Zapata Garay, N., Redondo González, R. I. (2019). La reforma educativa de Carlos Salinas a Enrique Peña Nieto: una etapa de cambios graduales. Tectzapic. Revista Académico-Científica, 6(1), 56-65.

Ornelas, C. (2009). El sistema educativo mexicano: la transición de fin de siglo. Fondo de Cultura Económica.

Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales [PIDESC]. Organización de Naciones Unidas. 16 de diciembre de 1966.

Programa Nacional para la Modernización Educativa 1990-1994 [PNME]. Diario Oficial de la Federación [DOF]. 29 de enero de 1990 (México).

Read, H. (1977). Arte y sociedad. Ediciones Península.

Roque Rodríguez, C. y Velázquez García, I. (2022). Retos e implicaciones de la política de infraestructura a la inversión mexicana: del cardenismo hacia la alternancia política. Tiempo Económico, XVII(52), 41-60.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (1994). Plan y programas de estudio: Secundaria. SEP.

Tosi, C. (2018). Escritos para enseñar. Los libros de texto en el aula. Paidós.

Vázquez, J. Z. (1997). La modernización educativa (1988-1994). Historia Mexicana, 46(4), 927-952.

Published

2024-12-27

How to Cite

Salguero Gómez, M. (2024). Expresión y apreciación artísticas: an Educational Book for Artistic Mediation by Juan Acha. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, (7). https://doi.org/10.24310/umatica.2024.v6i7.20752