Forthcoming

Digital Conceptualization, Archiving and Art History: Rethinking Guernica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/umatica.2024.v6i7.19680

Keywords:

digital mediations, museum, global public good, archive computerization, Picasso

Abstract

This article focuses on the digital project Repensar Guernica (2017), a macro-site on the website of the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía conceived on the occasion of the eightieth anniversary of the presentation of Pablo Picasso’s Guernica at the Spanish Pavilion of the 1937 Paris International Exposition. First, the article presents the motivations and decisions taken to produce it and contextualizes them. Next, it presents technical details, including processes and programming software, as well as a very brief list of some of the most relevant documents that can be found on the website. Finally, it presents some of the projects later produced, but directly related to Repensar Guernica. The article, on the one hand, proposes the work of digital conceptualization as a methodology not only valid but also necessary as a critical mechanism of the historical-artistic discourse and, on the other hand, argues in favor of this perspective in terms of quality, impact and recognition of this tool in the context of web design, digital mediations and collective forms of knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Borja-Villel, M. (2010). El museo interpelado. En M. Borja-Villel, K. M. Cabañas y J. Ribalta (Eds.) Objetos relacionales. Colección MACBA 2002-2007 (pp. 19-39). Colección MACBA.

Borja-Villel, M.; Echevarría, I.; Frascina F.; Gómez Gutiérrez, J. J.; López García, J-R.; Peiró, R.; Robles Tardío, R. (2019). Los viajes de Guernica. Museo Reina Sofía. https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/los_viajes_de_guernica.pdf

Clark, T. J. y Wagner, A. M. (2017). Piedad y terror en Picasso. El camino a Guernica. Museo Reina Sofía. https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/piedad-y-terror-esp.pdf

Everaert-Desmedt, N. (2006). Peirce’s Esthetics. Signo. http://www.signosemio.com/peirce/esthetics.asp

Giannetti, C. (Ed.). (1998). Ars Telematica. Telecomunicación, Internet y Ciberespacio. L’Angelot.

Gay, J. (Ed.). (2015). Free Software, Free Society: Selected Essays of Richard M. Stallman. GNU Press.

Lanier, J. (2006). Information Is an Alienated Experience. Basic Books.

Lanier, J. (2018). Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now. Henry Holt and Co.

Martínez, A. (2010). El poder en el pensamiento de Foucault. VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata. Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5016/ev.5016.pdf

Montesinos, G. (2017). Más allá de imagen y palabra. El potencial narrativo de la obra de Antonio Altarriba “El arte de volar”. (Trabajo final de grado, Universidad de Sevilla). Repositorio institucional. https://hdl.handle.net/11441/125888

Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Morgan Kaufmann.

Pe Tomàs, A. (2022). Kenneth Goldsmith. ¡¡Todos somos archivistas!!. [Podcast]. Radio Reina Sofía. https://radio.museoreinasofia.es/kenneth-goldsmith

Peñalba García, M. (2014). La temporalidad en el cómic. UNED, Revista Signa, 23, 687-713. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4526822.pdf

Ramírez, J. A. (1976). Medios de masas e Historia del Arte. Cátedra.

Ramírez, J. A. (2005). La crítica y la historia del arte frente a los derechos de reproducción. Lápiz (217), 26-41. https://rebelion.org/la-critica-y-la-historia-del-arte-frente-a-los-derechos-de-reproduccion/

Rodero de los Ángeles, A. (2013, 01 de diciembre). Organización, cronología y sistematización. https://alvarodelosangeles.org/archivos/745

Rodríguez, E. (2010). Espacios virtuales de museos e instituciones culturales: metodología para la evaluación de la calidad de los contenidos y definición de estrategias de comunicación y difusión. Universitat de Barcelona.

Sevillano Pintado, O (2021). Diez años en los Proyectos Digitales del Museo Reina Sofía. CLIP de SEDIC: Revista de la Sociedad Española de Documentación e Información Científica, (84), 16-22. https://doi.org/10.47251/clip.n84.59

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra Editora.

Warburg, A. (2010). Atlas Mnemosyne. Akal.

Published

2024-11-21

How to Cite

Sevillano, O. (2024). Digital Conceptualization, Archiving and Art History: Rethinking Guernica. UMÁTICA. Journal on Image Creation and Analysis, 6(7). https://doi.org/10.24310/umatica.2024.v6i7.19680