Audiodescription of Emotions in Films: Accessing Inside-Out from the “Right Side Out”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/redit.19.2025.21399

Keywords:

audiodescripción, traducción accesible, película de animación

Abstract

In this paper, we would like to reflect on the choices made in the production of an audio-described script for an animated film. Whoever prepares the script for an audio description must, without doubt, have a profound linguistic knowledge, as well as a great knowledge of the work it describes, its message, its creator and its style, as well as its recipients. This linguistic and documentation training, knowledge of subtitling and the ability to understand the meaning in short periods of time are vital when it comes to transmitting as many stimuli as possible to blind “spectators”. From a pragmatic-cognitive perspective, we want to reflect on the capacity of analysis, interpretation and transmission of non-verbal stimuli in the form of verbal stimuli in an animated film that requires a maximum effort of information compression for the written script. This is the film Inside Out (2015), winner of the Oscar for Best Animated Film. To this end, relevant fragments of the film and the audio description prepared by the National Organization of the Spanish Blind (ONCE) through its mobile application Audesc Mobile are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

No metrics found.

References

Bartoll, E. 2015. Introducción a la traducción audiovisual. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. (UOC).

Braun, S. y Orero, P. 2010. “Audio description with Audio Subtitling – an emergent modality of audiovisual localisation”. Perspectives: Studies in Translatology 18(3): 173-188.

Centro Español del Subtitulado y la Audiodescripción (CESyA). 2022. “Un guante de vibraciones que permite a las personas sordas ‘sentir’ la música”. Disponible en: https://cesya.es/un-guante-de-vibraciones-que-permite-a-las-personas-sordas-sentir-la-musica/ [fecha de consulta: 30 de julio de 2024]

Chapado Sánchez, M. 2010. “La audiodescriptibilidad del film: una nueva perspectiva de análisis fílmico”. Frame, 6: 159-195.

Chica Núñez, A.J. 2019. “Estudio de recepción sobre la transmisión de aspectos estéticos y emocionales en audiodescripción fílmica”. E-Aesla, 5: 369-379.

Damasio, A. 1999. The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness. Nueva York: Harcourt Brace.

Díaz Cintas, J. 2006. “Competencias profesionales del subtitulador y el audiodescriptor”. Informe CESyA. Disponible en: https://www.academia.edu/655461/Competencias_profesionales_del_subtitulador_y_el_audiodescriptor [fecha de consulta: 20 de julio de 2024]

Díaz Cintas, J. 2010. “La accesibilidad a los medios de comunicación audiovisual a través del subtitulado y de la audiodescripción”. En L. González y P. Hernúñez (eds.) El español, lengua de traducción para la cooperación y el diálogo. Madrid: ESLEtRA, 157-180. Disponible en:

http://cvc.cervantes.es/lengua/esletra/pdf/04/020_diaz.pdf [fecha de consulta: 5 de agosto de 2024]

Dorado Lazo, A. 2017. Análisis de la transmisión de aspectos estéticos y emocionales en la AD cinematográfica. Propuesta de mejora y estudio experimental. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.

Ekman, P. 2003. Emotions Revealed: Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life. Nueva York: Times Books/Henry Holt & Co.

Ekman, P. y Davidson, R. 1994. The Nature of Emotion: Fundamental Questions. Nueva York: Oxford University Press.

Evans, P. y Schubert E. 2008. “Relationships between felt and expressed emotions”. Musicae Scientiae, XII-1: 75-99.

Finbow, S. 2010. “The State of Audio Description in the United Kingdom – From Description to Narration”. Perspectives: Studies in Translatology, 18 (3): 215- 229.

Gabrielsson, A. 2001. “Emotions in strong experiences with music”. En P. N. Juslin y J. A. Sloboda (eds.) Music and emotion: Theory and research. Oxford: Oxford University Press, 421-439.

Goleman, D. 1995. Emotional Intelligence. Nueva York: Bantam Books.

Grill-Spector K. y Malach, R. 2004. “The human visual cortex”. Annual Review of Neuroscience, 27: 649-677.

Jiménez Hurtado, C. 2010. “Fundamentos teóricos del análisis de la audiodescripción”. En C. Jiménez Hurtado, A. Rodríguez Domínguez y C. Seibel. Un corpus de cine. Teoría y práctica de la audiodescripción. Tragacanto: Granada, 13-56.

Juslin P. y Laukka, P. 2004. “Expression, perception, and induction of musical emotions: A review and a questionnaire study of everyday listening”. Journal of New Music Research, 33: 217-38.

Juslin, P. y Västfjäll, D. 2008. “Emotional responses to music: The need to consider underlying mechanisms. Behavioral and Brain Sciences, 31: 559-621.

Ishizu, T. y Zeki, S. 2013. “The brain’s specialized systems for aesthetic and perceptual judgment”. European Journal of Neuroscience, 37: 1413-1420.

Kawabata, H. y Zeki, S. 2004. “Neural correlates of beauty”. Journal of neurophysiology, 91: 1699-1705.

Keltner, D. 2016. The Power Paradox: How We Gain and Lose Influence. Nueva York: Penguin.

Keltner, D., Oatley, K. y Jenkins, J.M. 1996. Understanding Emotions. Oxford: Blackwell Publishers.

LeDoux J.E. 2000. “Emotion Circuits in the Brain”. Annual Review of Neuroscience, 23: 155-184.

Lundqvist, M., Compte, A. y Lansner, A. 2009. “Bistable, irregular firing and population oscillations in a modular attractor memory network”. PLoS Comput Biol., 6(6): e1000803. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1000803 [fecha de consulta: 3 de agosto de 2024]

Orero Clavero, P. 2005. “La inclusión de la accesibilidad en comunicación audiovisual dentro de los estudios de traducción audiovisual”. Quaderns. Revista de traducción, 12: 173- 185.

Organización Nacional de Ciegos Españoles. 2014. “Audesc Mobile: la audiodescripción en nuestra mano”. Disponible en: https://cti.once.es/noticias/audesc-mobile-la-audiodescripcion-en-nuestra-mano [fecha de consulta: 30 de julio de 2024]

Poethe, H. 2005. “Audiodeskription - Entstehung und Wesen einer Textsorte”. En U. Fix (ed.) Hörfilm. Bildkompensation durch Sprache. Linguistisch-filmisch- semiotische Untersuchungen zur Leistung der Audiodeskription in Hörfilmen am Beispiel des Films Laura, mein Engel aus der Tatort-Reihe. Berlín: Erich

Schmidt Verlag, 33-48.

Ramos Caro, M. 2013. El impacto emocional en la audiodescripción. Murcia: Universidad de Murcia.

Scherer, K. 2004. “Which emotions can be induced by music? What are the underlying mechanisms? And how can we measure them?”. Journal of New Music Research, 33(3): 239-251.

Van Rooyen, S. 2011. Music, Mind and Technology. Jyväskylä: University of Jyväskylä.

Published

2025-03-10

How to Cite

Ávila Ramirez, R., & Rivas Carmona, M. del M. (2025). Audiodescription of Emotions in Films: Accessing Inside-Out from the “Right Side Out”. Redit - Revista Electrónica De Didáctica De La Traducción Y La Interpretación, (19), 44–63. https://doi.org/10.24310/redit.19.2025.21399

Issue

Section

Dossier