Main Article Content

Cynthia Bustelo
Facultad de Filosofía y Letras, UBA (Argentina)
Argentina
María Eugenia Miguez
CONICET-Universidad de Buenos Aires
Argentina
Biography
Vol. 1 No. 3 (2020): Special Issue: Narrativas, docencia universitaria e investigación educativa, RESEARCHES, pages 211-229
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9329
Submitted: May 26, 2020 Accepted: Sep 11, 2020 Published: Sep 30, 2020
How to Cite

Abstract

This paper presents two research works developed in narrative and (auto) biographical key produced within the framework of an UBACyT Research Project at the Faculty of Philosophy and Letters, University of Buenos Aires. The training experiences of students linked to educational proposals on the edges of the school system remains under review. Rebuilding these experiences led us to dialogue, problematize and systematize the tools for data collection and treatment that we use in our theses. From this reflective exercise we managed to share common "moments" that our research works went through in methodological terms. Far from establishing "models" or "recipes" to follow, we seek to socialize our knowledge of experience in this field of research to propose potentialities, findings and limitations (epistemological, practical and political) of the narrative biographical approach in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Arnaus, R. (2008). Voces que cuentan y voces que interpretan: Reflexiones en torno a la autoría narrativa en una investigación etnográfica. En Larrosa, J. y otros, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp.61-78) Barcelona, España: Laertes.

Bolívar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biográfico narrativa en educación. En Revista Electrónica de Investigación Educativa [en línea]. 4 (1), 1-26. http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid, España: Visor.

Clementino de Sousa, E. (2015). Diversidades, memoria y narrativas: lo que queda por decir en historias de formación. En Murillo Arango, G. J. (comp.), Narrativas de experiencia y educación y pedagogía de la memoria (pp. 115-134) Buenos Aires, Argentina: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del "sexo". Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Connelly, F. y Clandinin, D. J. (2008). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En Larrosa, J. y otros, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona, España: Laertes.

Contreras, D. y Pérez de Lara Ferrer, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Barcelona, España: Morata.

Dávila, P. (2015). Escribir e interpretar la experiencia docente: la documentación narrativa de prácticas pedagógicas (Tesis de Maestría en Educación). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Delory- Momberger (2009). Biografía y educación. Figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires y Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Fals Borda, O. y Anisur, Md. (1991). Acción y conocimiento: Rompiendo el monopolio con la IAP. Bogotá, Colombia: Rahman.

Fals Borda, O. (agosto, 2008). Orígenes universales y retos actuales de la IAP (investigación acción participativa). Peripecias, (110). Recuperado de: http://www.peripecias.com/mundo/598FalsBordaOrigenesRetosIAP.html

Forster, R. (2009) Los tejidos de la experiencia. (pp. 121-141) En Larrosa, J. y Skliar, C. (comps), Experiencia y alteridad en educación. Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens.

Geertz, C. (1989). El antropólogo como autor. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Huberman, M. (2005). Trabajando con narrativas biográficas. En McEwan, H. y Egan, K. (comps.), La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (pp. 183-235). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Josso, M. C. (julio-septiembre 2014). Proceso autobiográfico de (trans)formación identitaria y de conocimiento de sí. Revista Mexicana de Investigación Educativa.19, (62), 735-761.

Larrosa, J. y Skliar, C. (comps) (2009). Experiencia y alteridad en educación. Rosario, Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens.

LeCompte, M. D., & Preissle, J. (1993). Ethnography and Qualitative Design in Educational Research (2nd ed.). New York: Academic Press.

Ngozi Adichie, C. (2018). El peligro de la historia única. Barcelona: Literatura Random House.

Porta, L. y Ramallo, F. (2018). Una narrativa de las emociones para un momento de emergencia: genealogías posibles en la pedagogía. En Emociones, sentimientos y afectos: Las marcas subjetivas de la educación. (pp.59-75). Buenos Aires, Argentina: Kaplan, C. Miño y Dávila.

Scott, J. (2001). Experiencia. La Ventana. 2, (13), 42- 73.

Suarez, D. (2012). Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares. En Sverdlick (comp.) La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. (pp. 71-110). Buenos Aires, Argentina: Noveduc.

Svampa, M. (29 de julio de 2007). ¿Hacia un nuevo modelo de intelectual? Revista Ñ. Recuperado de: http://maristellasvampa.net/archivos/period23.pdf

Ventura Robira, M. (2013). Investigar desde la escritura autobiográfica a través de los relatos de experiencia. En Contreras y Pérez de Lara, J. y Pérez de Lara, N. (comps.), Investigar la experiencia educativa. Madrid, España: Morata.