Main Article Content

Tiantian Li
Universidad de Málaga
Spain
Vol. 5 No. 2 (2024), STUDENTS, pages 138-159
DOI: https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.17537
Submitted: Sep 3, 2023 Accepted: Jun 14, 2024 Published: Jul 31, 2024
Copyright How to Cite

Abstract

This research begins with personal observations and reflections on the insertion and inclusion of the Chinese community in Spanish society. In order to carry out an in-depth study, this work is developed focusing on the school transition of immigrant students of Chinese origin to the Spanish educational system. Therefore, we approach the migratory experience and the school experience, being two key pieces to understand the process. Likewise, we seek to reflect on the unique stories built by the two protagonists, based on several main factors such as language, family support and other aspects. We begin with a reflection on the challenges faced by immigrant students, the definition of the 1.5 generation migrant, and the concepts abouot intercultural education in Spain, from which we develope the questions that will help us design the study and set the objectives arise. In order to carry out the study, we use qualitative methodology, adopting a semi-structured interview with two young Chinese nationals as a method for collecting information. After analyzing the data, we observe the vital role played by teachers in the transition of Chinese students, in particular, in the academic expectations of immigrant students and their potential to successfully complete their studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Alba, R. y Nee, V. (1997). Rethinking assimilation: Theory for a new era of immigration. International Migration Review, 31(4), 826-874.

Álvarez-Sotomayor, A. & Gutiérrez-Rubio, D. & Martínez-Cousinou, G. (2017). ¿Desventaja académica de los hijos de inmigrantes? La excepción canaria en el contexto español. Revista Española de Sociología (RES), 27 (1), 83-106. Doi: http://dx.doi.org/10.22325/fes/res.2018.5

Antolín, J. B. (1998). The Chinese in Spain. En G. Benton y F. N. Pieke (ed.), The Chinese in Europe (pp. 211-235). St. Martin’s Press, Inc.

Berry, J. W. (1992). Acculturation and adaptation in a new society. International migration, 30, 69-69.

Carabaña, J. (2008). El impacto de la inmigración en el sistema educativo español. Boletín Elcano. https://acortar.link/RTcrOc

Cole, A. L., and Knowles, J. G. (2001). Lives in context: The art of life history research. AltaMira Press.

Duan, C., & Yang, K. (2008). The Left-behind children in rural China. Population Research, 32(3), 15–25.

Eisner, E. W. (1998). Ojo ilustrado. Paidós.

Espejo, L. (2008). El fenómeno de la inmigración de España y en las políticas educativas territoriales. Revista Española de Educación Comparada, (14), 13-47.

Fernández-Hawrylak, M. & Heras Sevilla, D. (2019). Familias transnacionales, familias inmigrantes: reflexiones sobre su inclusión en la escuela. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 12(1), 24-39. doi: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.12.1.12787

Figueredo-Canosa, V., Ortiz Jiménez, L., Sánchez Romero, C., & López Berlanga, M. C. (2020). Teacher training in intercultural education: Teacher perceptions. Education Sciences, 10(3), 81-95.

García Fernández, J. A., & Goenechea Permisán, C. (2009). Educación intercultural: Análisis de la situación y propuestas de mejora. Wolters Kluwer España. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/64389

Harklau, L., Losey, K. M., & Siegal, M. (Eds.). (1999). Generation 1.5 meets college composition: Issues in the teaching of writing to U.S.-educated learners of English. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Instituto Nacional de Estadística (2022, June 21). Cifras de Población (CP) a 1 de enero de 2022 Estadística de Migraciones (EM). Año 2021. Retrieved from https://acortar.link/1b5mKa

Kvale, S. (2012). Las entrevistas en investigación cualitativa (Vol. 2). Morata.

Mancila Mancila, I. (2015). Saberes y experiencias de vida de una joven, hija de padres inmigrantes chinos y su familia en Andalucía. Un estudio biográfico. [Doctoral dissertation, University of Malaga]. Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica. Universidad de Málaga.

Martínez, A. (2007). La educación intercultural en Francia y España: similitudes y diferencias. Revista Española de Educación Comparada, (13), 285-317

Mayoral Peñas, M., Jiménez Blasco, B. C., Sassano Luiz, Silvana., & Resino García, R. (2020). Inmigración y educación: Desigualdades y experiencias de discriminación en la comunidad de madrid. Espacio, tiempo y forma, 13, 191-213. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/etfvi.13.2020.26259

Pérez Milans, M. (2006). Spanish Education and Chinese Immigrants in a New Multicultural Context: Cross-cultural and Interactive Perspectives in the Study of Language Teaching Methods. Journal of Multicultural Discourses, 1(1), 60-85. https://doi.org/10.1080/10382040608668532

Pérez, L. C., & Montero-Sieburth, M. (2014). Revisión de la investigación sobre educación intercultural y rendimiento académico de estudiantes latinomaericanos en España. Paideia, (55), 11-33.

Reyneri, E., Fullin, G. (2011). Labour market penalties of new immigrants in new and old receiving West European countries. International Migration, 49(1), 31-57.

Robles-Llana, P. (2018). Cultural identities of children of Chinese migrants in Spain: A critical evaluation of the category 1.5 generation. Identity, 18(2), 124-140.

Rodríguez Martínez, D. (2009). Chicos y chicas inmigrantes en el proceso de incorporación a un centro de secundaria. ¿Éxito o fracaso? Revista Iberoamericana de Educación 49(5), 1-15.

Rodríguez Martínez, D. & Luque de la Rosa, A. (2012). Historia singular de una chica inmigrante a su paso por el primer ciclo de la Educación Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [REIFOP], 15(3), 17-25. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217026228008

Rodríguez-Izquierdo, R. M., & Darmody, M. (2019). Policy and practice in language support for newly arrived migrant children in Ireland and Spain. British Journal of Educational Studies, 67(1), 41-57.

Rumbaut, R. G. (1997). Assimilation and its discontents: Between rhetoric and reality. International migration review, 31(4), 923-960.

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Paidós.