Reflective Experiences of Trainee Teachers: SWOT Analysis of School Practices
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.20876Keywords:
Teacher training, qualitative analysis, education, teaching experience, practice periodAbstract
School practices are a scenario for reflection for trainee teachers. Making this exchange of impressions possible in a dialogical way contributes to educational transformation and to the improvement of training. The aim of this study is to promote the dialogical reflection of future teachers on the basis of their experiences during the school internship. For this purpose, a qualitative research of interpretative phenomenological analysis has been carried out, using the discussion group and the SWOT analysis of the testimonies of 32 students of School Internships (I, II and III) of the University of Zaragoza. The results have shown an analogous discourse around the categories analysed from the weaknesses, threats, strengths and opportunities, highlighting reflections on relationships, learning and emotions experienced. In conclusion, the opportunity to provide reflective environments from school practices is a unique tool for expression, learning and professional growth for teachers.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Andreucci-Annunziata, P. y Morales, C. (2020). Hacia la construcción de la identidad docente inicial: Una aproximación intersubjetiva y dialógica desde la supervisión pedagógica en el prácticum. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 24(3), 441-463. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.14089
Barrientos-Fernández, A., Pericacho-Gómez, F.-J., & Sánchez-Cabrero, R. (2020). Competencias sociales y emocionales del profesorado de Educación Infantil y su relación con la gestión del clima de aula. Estudios Sobre Educación, 38, 59-78. https://doi.org/10.15581/004.38.59-78
Benito, T., Messina, C., Andrés, C. & Fernández, L. (2022). Evaluación de la Competencia Emocional docente del alumnado de magisterio en prácticas: aprender a regular emociones a partir de la escritura de un “emociodiario”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 145-157. https://doi.org/10.6018/reifop.509581
Castañeda, L. y Adell, J. (2011). El desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje. En R. Roig y C. Laneve (eds.), La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (pp. 83-95), Marfil.
Chomsky, N. (2007). La (des)educación. Crítica.
Correa, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. Educar, 51(2), 259-275. https://doi.org/10.5565/rev/educar.712
Correa, E., Chaubet, P., Collin, S., & Gervais, C. (2014). Desafíos metodológicos para el estudio de la reflexión en contexto de formación docente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(Especial), 71-86. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200005
Esteve, J. M. (2018). La vertebración académica de la formación inicial del profesorado. Estudios Sobre Educación, 2, 11-33. https://doi.org/10.15581/004.2.25663
Fernández-Fernández, S., Arias-Blanco, J.-M., Fernández-Alonso, R., Burguera-Condon, J., & Fernández-Raigoso Castaño, M. (2016). Pensamiento reflexivo e investigador en Educación. Aspectos a tener en cuenta en la formación del profesorado. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 22(2). https://doi.org/10.7203/relieve.22.2.8425
Fernández-Hawrylak, M., Huelm J., Uyarra, A. y Escudero, R. (2021). Formación universitaria y prácticas extracurriculares: una experiencia de aprendizaje servicio para favorecer la inclusión. Campo Abierto, 40(1), 21-34. https://doi.org/10.17398/0213-9529.40.1.21
Flores-Lueg, C. & Sánchez-Novoa, S. (2023). Prácticas reflexivas implementadas en el desarrollo del prácticum, en perspectiva de docentes en formación de Educación Básica. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(50), 47–64. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1693
Gairín-Sallán, J., Díaz-Vicario, A., del Arco Bravo, I. y Flores Alarcia, Ó. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los grados de educación infantil y primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XX1, 22(2), 17-43. https://doi.org/10.5944/educXX1.21311
García, M.D., Canabal, C. y Margalef, L. (2022). Processes of Collaborative Reflection in Initial Teacher Training. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 20(2), 91-106. https://doi.org/10.4995/redu.2022.15665
González, G. y Barba, J. J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(1), 398-412. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19160
Ibáñez, J. (2003). Más allá de la sociología: el grupo de discusión: técnica y crítica. Siglo XXI de España.
Jarpa, M., Haas, V., & Collao, D. (2017). Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas Iniciales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 163-178. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200009
Lara-Subiabre, B. A. (2018). Análisis de significados de la reflexión pedagógica de profesores en formación inicial. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17 (33) ,101 – 111. https://doi.org/10.21703/rexe.20181733blara1
Lizana-Verdugo, A., & Burgos-García, A. (2022). El estudio de la práctica reflexiva y la labor tutorial en el proceso de formación docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 93-112. https://doi.org/10.6018/reifop.515491
Martín-González, S., & García-Gómez, T. (2022). Fortalezas y debilidades del Practicum según el alumnado del Grado en Educación Primaria. Revista Practicum, 7(1), 106–121. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v7i1.13501
MEC, (2007). ORDEN ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3857
Méndez, F. X., Inglés, C. J. e Hidalgo, M. D. (2004). La versión española abreviada del “cuestionario de confianza para hablar en público” (Personal Report of Confidence as speaker): Fiabilidad y validez en población adolescente. Psicología Conductual, 12, 25-42.
MU, (2023). Proyecto de Orden UNI/XXX/2023, de XX de X, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los planes de estudios conducentes a la obtención de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestra/o en Educación Primaria. https://www.universidades.gob.es/wp-content/uploads/2023/02/AIP13_Proyecto-Orden-Educacion-Primaria.pdf
Núñez, J., Núñez, C., Romero, J., & Maldonado, C. (2023). El análisis del practicum en la formación inicial docente: el potencial de la entrevista de autoconfrontación como actividad instrumentada. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(48), 105–125. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.006
Orejudo, S., Fernández-Turrado, T. y Briz, E. (2012). Resultados de un programa para reducir el miedo y aumentar la autoeficacia para hablar en público en estudiantes universitarios de primer año. Estudios sobre Educación, (22), 199-217. https://doi.org/ http://dx.doi.org/10.15581/004.22.2079
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Grao.
Ping, C., Schellings, G., & Beijaard, D. (2018). Teacher educators’ professional learning: A literature review. Teaching and Teacher Education, 75, 93–104. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.06.003
Romero, M., Martínez, M. y Jiménez, M. R. (2015). Evaluación del máster interuniversitario de educación ambiental a través de las percepciones de estudiantes y profesores en un análisis DAFO. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencia, 12(2), 347-361. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i2.09
Ruffinelli, A., de la Hoz, S., y Álvarez, C. (2020). Practicum tutorials in initial teacher training: Conditions, strategies, and effects of reflective practice. Reflective Practice, 21(1), 54–67. https://doi.org/10.1080/14623943.2019.1708712
Salazar, J. M. (2021). La Reflexión Pedagógica de los estudiantes de Pedagogía, de la Facultad de Historia, Geografía y Letras de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Foro Educacional, (37), 43-67. https://doi.org/10.29344/07180772.37.2859
Schön, D. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
Tejada, J. (2018). La búsqueda de la identidad laboral del profesorado. En I. Cantón y M. Tardif (Coords.), Identidad profesional docente (pp. 75-94). Narcea.
Tejada, J. (2020). The practicum in higher education. Some milestones, problems and challenges in the last three decades. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105-121. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13036
Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M. L., & Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 9(19), 91–114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
Torres-Cladera, G., Simó-Gil, N., Domingo-Peñafiel, L. & Amat-Castells, V. (2022). El prácticum en la formación inicial del maestro de Primaria. Construyendo identidades docentes. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 161–181. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21599
Zabalza, M. A. (2017). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1). https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254
Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 123-149.
Zeichner, K. (2022). Preparing Teachers to Teach Successfully in Schools in Historically Marginalized Communities. Márgenes, Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(3), 83-97. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15343
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eva María Jiménez Andújar (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




