Reflective Experiences of Trainee Teachers: SWOT Analysis of School Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.20876

Keywords:

Teacher training, qualitative analysis, education, teaching experience, practice period

Abstract

School practices are a scenario for reflection for trainee teachers. Making this exchange of impressions possible in a dialogical way contributes to educational transformation and to the improvement of training. The aim of this study is to promote the dialogical reflection of future teachers on the basis of their experiences during the school internship. For this purpose, a qualitative research of interpretative phenomenological analysis has been carried out, using the discussion group and the SWOT analysis of the testimonies of 32 students of School Internships (I, II and III) of the University of Zaragoza. The results have shown an analogous discourse around the categories analysed from the weaknesses, threats, strengths and opportunities, highlighting reflections on relationships, learning and emotions experienced. In conclusion, the opportunity to provide reflective environments from school practices is a unique tool for expression, learning and professional growth for teachers.

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Universidad de Málaga

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Eva María Jiménez Andújar, Universidad de Zaragoza

Doctora en Ciencias de la Educación, graduada en Maestra en Educación Infantil, con Máster de Investigación en Antropología Aplicada, todo ello por la Universidad de Castilla-La Mancha.  Actualmente es investigadora y profesora en el departamento de Ciencias de la Educación, en el área de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Zaragoza (España). Su docencia se vincula al Grado de Educación Primaria y Educación Infantil en todos sus niveles y sus líneas de investigación y publicaciones versan sobre la formación docente, emociones, género y coeducación y entorno rural. Sobre dichas temáticas ha participado como investigadora en varios proyectos y ha impartido más de una decena de ponencias y comunicaciones sobre sus temas de investigación.

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Published

2025-06-27

How to Cite

Jiménez Andújar, E. M. (2025). Reflective Experiences of Trainee Teachers: SWOT Analysis of School Practices. Diario De Practicum, 10(1), 190–202. https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.20876