Relevance of pre-professional practice: the contribution of graduates
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.20476Keywords:
Education, higher education, school, pedagogica practiceAbstract
This research analyses the experiences and contributions of pre-professional practice among graduates of undergraduate courses at the National University of Education. The methodology is based on a mixed approach, using the survey technique, applied by means of a semi-structured questionnaire, the data were analysed with SPSS statistical software, the sample includes 341 graduates from the seven undergraduate degree courses at the university. The results indicate that most of the graduates perceive a positive impact of the pre-professional internships carried out during their training, in which they acquired skills and learning for their teaching work, the majority state that they have had positive emotions and a favourable influence on their experiences in different socio-educational contexts. This research provides originality by evaluating the pre-professional practices considering the actors who have already lived it and are exercising their profession,
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Acosta, L., Hernández, P. y León A. (2019). Prácticas preprofesionales y su impacto en la calidad del egresado. Opuntia Brava, 11(2), 254-260. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.759
Aguerrondo, I., y Vezub, L. (2011). Las instituciones terciarias de formación docente en Argentina. Condiciones institucionales para el liderazgo pedagógico. Educar, 47(2), 0211-235. https://doi.org/10.5565/rev/educar.48
Brito, F. (2023). La práctica preprofesional en la formación de los futuros docentes de Educación Física: Revisión sistemática. MENTOR Revista de investigación educativa y deportiva, 2(5), 452-468. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.3446.
Cabrera, L., Duffour, G. y Parga, K. (2023). Evaluación entre pares, la educación superior y virtualidad. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 10(1), 113-125. https://doi.org/10.29156/inter.10.1.11
Espinoza, E. (2023). Tutoría académica y desempeño pedagógico en las prácticas preprofesionales de los estudiantes de educación en una universidad pública [tesis de maestría, Universidad Privada Norbert Wiener]. https://hdl.handle.net/20.500.13053/10557.
Flores, M. D., González Vargas , M. V., & Pesántez Carrión, L. C. (2024). Estrategias didácticas inclusivas en la carrera Educación Inicial de la Universidad Nacional de Educación: sistematización de experiencias. Mamakuna, (22), 8–21. https://doi.org/10.70141/mamakuna.22.872
Fullan, M. (2020). Liderar en una cultura de cambio. Ediciones Morata.
Gallardo Ramírez, J., Aguinaga Doig, S., Campos-Ugaz, O. y Hernandez, M. (2021). Desarrollo de la práctica preprofesional en el contexto no presencial: experiencias en educación inicial. Propósitos y Representaciones, 9(3), e1444. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1444
Garrido, J. (2023). Repensar los espacios de prácticas preprofesionales para la formación de estudiantes de la Carrera de Educación Inicial desde la atención a la diversidad. En Portilla, G. , Pesántez, M., Rodríguez, M.y Ullauri, J. (Coord.). Las prácticas pedagógicas en la formación profesional docente: Experiencias significativas en América Latina y el Caribe (211-230). Editorial UNAE. https://libros.unae.edu.ec/index.php/editorialUNAE/catalog/view/practicas-pedagogicas-en-la-formacion-profesional-docente/208/170
Hernández, R., Christian, D. y Torres, P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL.
LLanes Montes, A. (2012). Estrategia educativa para el desarrollo de las habilidades profesionales desde las prácticas preprofesionales en la especialidad Contabilidad. Instituto Superior Pedagógico “José Martí”.
Leal, D., Navarro, J., Torres, A. y Sáez, E. (2024). El aprendizaje basado en retos: Percepciones del estudiantado en formación docente de la Universidad Católica Temuco Chile. Transformación, 20(1), 44-62. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4548
Mancheno, D. y González, K. (2023). La práctica preprofesional en la formación de los futuros docentes de Educación Física: Revisión sistemática. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(5), 452-468. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.3446.
Mendoza Moreira, F. S. (2020). La práctica preprofesional como escenario de aprendizaje en la formación profesional docente para Educación Básica. Revista Conrado, 16(73), 143-148. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1285
Menghini, R., Negrin, M y Guillermo, S. (2018). Prácticas preprofesionales universitarias: punto de articulación con el mundo laboral. Homo Sapiens Ediciones.
Narváez, C., Cadena, M., Lara, A. y Fierro, D. (2024). Prácticas preprofesionales en la formación docente en lenguas extranjeras: un abordaje crítico desde los testimonios de los docentes en formación. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (22), 100-112. https://doi.org/10.37135/chk.002.22.06
Organización para la cooperación y el desarrollo económico (2018) Equidad en la educación: Rompiendo barreras a la movilidad social, PISA. Publicaciones de la OCDE, París, https://doi.org/10.1787/9789264073234-en.
Palacios, P. y Alvarado, M. (2022). Práctica preprofesional en la Universidad Nacional de Educación (UNAE): análisis y reflexiones de la modalidad virtual en tiempos de pandemia. Actualidades Investigativas en Educación, 22(1), 36–64. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v22i1.47438.
Portilla, G., Abril, H., Choin, D., Fraga, O., Molerio, L., Padilla, J., Pantoja, T., Torres, L. y Ullauri, J. (2023). Modelo de Práctica Preprofesional. Editorial UNAE. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2023/06/Modelo-de-Practicas-Preprofesionales.pdf.
Ramírez, J. (2022). Práctica Preprofesional según NORMAS ISO 21001 en un programa de estudios de una universidad pública peruana. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 10(2), 27–38. https://doi.org/10.35383/educare.v10i2.777.
Rodríguez, D., Cabrera, J. y Muñoz, A. (2022). El éxito de las Prácticas pre-profesionales: ¿De qué depende? Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(2). https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4151.
Saldaña, D. y González, L. (2022). La práctica pedagógica en educación superior: una mirada desde los actores de la carrera de Educación Inicial (UNAE-Ecuador). Revista de estudios y experiencias en educación, 21(46), 312-327. http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.017.
Huaman Sánchez, T. (2024). Relación entre el síndrome de burnout y satisfacción laboral del profesional de enfermería del Hospital San José de Chincha - junio 2023. [Tesis de pregrado, Universidad Privada San Juan Bautista]. Repositorio Institucional. https://repositorio.upsjb.edu.pe/handle/20.500.14308/5231.
Sayago, B. y Chacón, Z. (2006). Las prácticas profesionales en la formación docente: hacia un nuevo diario de ruta. Educere, 10, 55–66. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11796.
Simbaña, C. y Bedón, A. (2022). Estrategias didácticas para la animación a la lectura: análisis de aplicación en las prácticas pre-profesionales. Revista Vínculos ESPE, 7(2), 107–122. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2531
Soto Calderón, D. B. (2018). La evaluación del aprendizaje de los estudiantes de la carrera de secretariado ejecutivo de la ULEAM en la práctica preprofesional. Editorial Universitaria.
Terranova, J., López, L. y Cabrera, C. (2019). La práctica preprofesional integradora: concepción para la formación profesional en las carreras de educación. Opuntia Brava, 11(1), 270-278. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/721
Tolentino, L. (2024). Formación de liderazgo transformacional en Centros de Prácticas Pre Profesionales I y II, para estudiantes de Trabajo Social de la UNMSM. [tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos] https://cybertesis.unmsm.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/5ed53bba-4267-47d4-bdc2-fd741baf65f2/content
Varguillas, C., Guffante, T., Manzano, M. y Moreno, P. (2020). Develaciones significantes de la práctica pre profesional desde la vivencia estudiantil. Espacios, 41 (18), 5. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/20411805.html
Zambrano, M., Ponce, E. y Santos, J (2019). La educación de calidad en la práctica preprofesional. Opuntia Brava, 11(3). https://doi.org/10.35195/ob.v11i3.817
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diana Priscila Saldaña, Briggitte Estefanía Pinto Ayala, Irma Jaqueline Fajardo Pacheco (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




