The teaching of design for the generation of degree projects with implementation potential

Authors

  • Mariana Soraya Lozada Mondragón Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE) Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2020.v15i.8613

Keywords:

design, education, research, interdisciplinary, innovation

Abstract

With history as a background of design teaching. Thinking also 25 years ago and the author´s experience as a student professional and teacher mainly degree matter. It gets on the analysis table a series of aspects that have allowed design education to be transformed. Becoming a more advanced practice with new methodologies and knowledge that provide a participatory and innovative approach. With a higher level of occupation of new territories and generation of effective solutions of a society and a changing world demands.
This document, analyze this transformation from the application of new design modalities and processes, promoted from the subjects of Consulting and TFG Workshop of the Graphic Design Career of the Pontificia Universidad Católica del Ecuador and its visibility through the presentation of some degree projects, the result of this work and which are currently in the process of being implemented, thus becoming evidence that design can generate high impact contributions for other disciplines as for society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mariana Soraya Lozada Mondragón, Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE)

Adscrito a la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, en la Carrera de Diseño Gráfico de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Artes. Ingeniera en Diseño Gráfico y Magister en Dirección de Comunicación Empresarial e Institucional.  Investigadora en el proyecto “Diversidad, distribución filogenia, conservación y diseño de recursos educativos sobre los murciélagos de hoja nasal (Phyllostominae: Phyllostomidae) en Ecuador” y Docente por cinco años en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE), en las cátedras de Fundamentos del Diseño y Proyectos de titulación.  Mlozada685@puce.edu.ec

References

BÜRDEK, B. Tiempo de diseño. En B. E. Bürdek, El diseño estratégico. Editorial Gustavo Gili, SA. Barcelona 2003

FRASCARA, J. Diseño Gráfico para la gente. Infinito. Buenos Aires 1997

FRASCARA, J. El diseño de comunicación. Infinito. Buenos Aires 2012

FRASCARA, J. (2017). Enseñando Diseño. Infinito. Buenos Aires 2017

JONES, C. Diseñar el diseño. Editorial Gustavo Gili S.A. Barcelona 1985

MAZZEO, C. ¿Qué dice del diseño la enseñanza del diseño?. Ediciones Infinito. Buenos Aires 2015

PAPANEK, V. Diseñar para el mundo real. Ecología humana y cambio social. Blume ediciones. Madrid 1977

RICARD, A. Hablando de diseño. Hogar del libro S.A. Barcelona. 1986

TAPIA, A. El diseño gráfico en el espacio social. D.R Designio. México D.F 2005

WONG, W. Fundamentos del diseño bi y tridimensional. Gustavo Gili. México 1979

TRESSERRAS. J. Diseño e interdisciplinariedad. Una visión. on the w@terfront. Universitat de Girona. Vol 34. Num 2, 5-18. <http://revistes.ub.edu/index.php/waterfront/article/view/18829/21483> (08.09.2019).

VERA, K. Emerge: Diseño socialmente responsable. Recuperado el 8 de septiembre de 2019 de: <http://designaholic.mx/diseno/emerge-diseno-socialmente-responsable/> (08.09.2019).

Published

2020-12-15

How to Cite

Lozada Mondragón, M. S. (2020). The teaching of design for the generation of degree projects with implementation potential. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 15, 123–138. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2020.v15i.8613

Issue

Section

Artículos académico-científicos