The teaching of design for the generation of degree projects with implementation potential
DOI:
https://doi.org/10.24310/Idiseno.2020.v15i.8613Keywords:
design, education, research, interdisciplinary, innovationAbstract
With history as a background of design teaching. Thinking also 25 years ago and the author´s experience as a student professional and teacher mainly degree matter. It gets on the analysis table a series of aspects that have allowed design education to be transformed. Becoming a more advanced practice with new methodologies and knowledge that provide a participatory and innovative approach. With a higher level of occupation of new territories and generation of effective solutions of a society and a changing world demands.
This document, analyze this transformation from the application of new design modalities and processes, promoted from the subjects of Consulting and TFG Workshop of the Graphic Design Career of the Pontificia Universidad Católica del Ecuador and its visibility through the presentation of some degree projects, the result of this work and which are currently in the process of being implemented, thus becoming evidence that design can generate high impact contributions for other disciplines as for society.
Downloads
Metrics
References
BÜRDEK, B. Tiempo de diseño. En B. E. Bürdek, El diseño estratégico. Editorial Gustavo Gili, SA. Barcelona 2003
FRASCARA, J. Diseño Gráfico para la gente. Infinito. Buenos Aires 1997
FRASCARA, J. El diseño de comunicación. Infinito. Buenos Aires 2012
FRASCARA, J. (2017). Enseñando Diseño. Infinito. Buenos Aires 2017
JONES, C. Diseñar el diseño. Editorial Gustavo Gili S.A. Barcelona 1985
MAZZEO, C. ¿Qué dice del diseño la enseñanza del diseño?. Ediciones Infinito. Buenos Aires 2015
PAPANEK, V. Diseñar para el mundo real. Ecología humana y cambio social. Blume ediciones. Madrid 1977
RICARD, A. Hablando de diseño. Hogar del libro S.A. Barcelona. 1986
TAPIA, A. El diseño gráfico en el espacio social. D.R Designio. México D.F 2005
WONG, W. Fundamentos del diseño bi y tridimensional. Gustavo Gili. México 1979
TRESSERRAS. J. Diseño e interdisciplinariedad. Una visión. on the w@terfront. Universitat de Girona. Vol 34. Num 2, 5-18. <http://revistes.ub.edu/index.php/waterfront/article/view/18829/21483> (08.09.2019).
VERA, K. Emerge: Diseño socialmente responsable. Recuperado el 8 de septiembre de 2019 de: <http://designaholic.mx/diseno/emerge-diseno-socialmente-responsable/> (08.09.2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).