Proporsal for the safeguarding of the intangible Cultural Heritage from the Slow Desing approach: the heritage of the maguey
DOI:
https://doi.org/10.24310/Idiseno.2022.v17i.14954Keywords:
Graphic Design, Intangible Cultural Heritage, Slow Design, Vulnerable Groups, sustainable developmentAbstract
Speaking of Cultural Heritage sometimes refers to the past of peoples and their splendor, however, in recent decades and as a result of the application of the 2030 Agenda, issued by the UN, the generation of strategies for achieve sustainable development.
The objective of this text is to show a proposal from the discipline of graphic design, taking up the approach of "Slow Design" to form a methodological theoretical scaffolding, applied in cases of safeguarding the intangible heritage of Latin American peoples. The antecedents that are considered for this proposal are the works from UNESCO, as well as the work developed by Hilario Topete and Laura Arizpe in the specific case of Mexico.
It is developed in some sections where, at first, the concept of heritage is described, its types and interactions from the perspective of the designer, later the theory of sustainability applied to design is explained, finding slow design as an approach to work the needs of vulnerable peoples in Latin America and finally a case worked from the experience of the designer is presented.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Angarita, J. R. (2007). Teoría de las necesidades de Maslow. Obtenido de Obtenido de Teoría de las necesidades de Maslow: http://doctorado. josequintero. Net/documentos/Teoria_Maslow_Jose_Quintero. pdf.
Angúlo, R. (2013). Del diseño sustentable a los sustentos del diseño. Unidad Azcapotzalco, 57.
Fuad-Luke. (2004). Slow theory. A paradigm for living sustainably. Retrieved November. [Teoría lenta. Un paradigma para vivir de forma sostenible. Recuperado noviembre]
Fuad-Luke, A. (2013). Activismo del diseño: hermosa extrañeza para un mundo sostenible. Routledge.
Geertz, C. (1992). Historia y antropología. Revista de Occidente, 137 , 55-74.
Jiquipilco, A. (31 de mayo de 2022). Obtenido de Ayuntamiento de Jiquipilco: https://www.jiquipilco.gob.mx/
Leff, E. (1999). Tiempo de sustentabilidad. Formación Ambiental, 11. 25.
Manzini, E. (2015). Design, when everybody designs: An introduction to design for social innovation. MIT press. [Manzini, E. (2015). Diseño, cuando todos diseñan: Una introducción al diseño para la innovación social. Prensa del MIT]
Margolin, V. &. (2012). Un «modelo social» de diseño: cuestiones de práctica e investigación. Kepes, 9(8), 61-71.
Maslow, A. (1943). Teoría de las Necesidades de Maslow.
Max-Neef, M. E. (2010). Desarrollo a escala humana: una opción para el futuro-II. Reflexiones para una nueva perspectiva.
ONU. (27 de mayo de 2022). ONU. Obtenido de https://www.un.org/es/about-us
Papanek, V. (1977). Diseñar para el mundo real: ecología humana y cambio social. Ciencia, Tecnología, Sociedad.
Papanek, V. (1995). El imperativo verde: ecología y ética en el diseño y la arquitectura. Támesis y Hudson.
Shen, Y. (30 de mayo de 2022). El Programa de Desarrollo Sostenible: Balance y Perspectivas. Obtenido de Organziación de las Naciones Unidas: https://www.un.org/es/chronicle/article/el-programa-de-desarrollo-sostenible-balance-y-perspectivas#:~:text=Desde%20la%20aprobaci%C3%B3n%20del%20Programa,nivel%20local
%2C%20nacional%20e%20internacional.
UNESCO. (2021). UNESCO. Obtenido de https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/cultura/patrimonio
Viesca-González, F. Q.-S. (2016). El Pulque en Jiquipilco, Estado de México: su producción, comercialización y consumo. RIA, UAEMEX.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

14.png)