The humorous advertising in the Porfirian Era in comparison with the XX1 Century's

Authors

  • Carla de la Luz Santana Luna Universidad Autónoma de San Luis Potosí. México Mexico
  • Héctor Fernando García Santibáñez Saucedo Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México Mexico
  • Ruth Verónica Martínez Loera Universidad Autónoma de San Luis Potosí. México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/Idiseno.2015.v10i.12310

Keywords:

humorous advertising, Porfirian Era,, discourse impact

Abstract

This paper shows the importance of studying the advertising image in the newspaper "El Estandarte" published between 1885 and 1912 in the city of San Luis Potosi. It is possible to see the visual codes of the late nineteenth and early twentieth centuries of the Porfirian Era in Mexico contrasting them with those in the XXI century. The role of humor is
explained as a strategy of power, where rather than motivating customers to buy products, the aim was to have socialcontrol from the app earance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ÁVILA AGUILAR, J./GARCÍA SANTIBÁÑEZ, Fernando, "Diseño gráfico de impacto (por humor sexual)", en Verano de la Ciencia, Universidad

Autónoma de San Luis Potosí, San Luis Potosí 2013.

BRETÓN, André, Antología del humor negro, Anagrama, Barcelona 2005.

COSÍO Villegas, Emma, "La vida cotidiana", en COSÍO VILLEGAS, Daniel (coord.), La República restaurada. La vida social, Historia moderna de México, México 1974.

FERRER RODRÍGUEZ, Eulalio, La publicidad. Textos y conceptos. Trillas, México 1982.

GARCÍA SANTIBÁÑEZ, Fernando/CARRILLO CHÁVEZ, Irma, "Influencia del humor en el arte y la publicidad", en GARCÍA FABELA, Jorge Luis,

Diseño y Artes, Universidad de Guanajuato 2013.

GONZÁLEZ AGUILAR, Elisa, La vida oculta de El Universal Ilustrado: el arte como comunicación a través del medio impreso (disertación doctoral no publicada), Centro de Cultura Casa Lamm, México 2009.

GONZÁLEZ, Luis, "Trayectoria de Díaz", en Historia General de México, tomo 2, El Colegio de México, México 1998.

Williams, Rosalind, Dream Worlds: Mass Consumption in Late Nineteenth-Century France, University of California Press, Berkeley-Los Angeles-Oxford 1982.

IVINS, W.M. Imagen impresa y conocimiento. Análisis de la imagen prefotográfica, G. Gili, Barcelona 1975.

LIRA VÁSQUEZC. "Historia e Historiografía", en MELÉNDEZ CRESPO, A./BedreBEDREGAL VILLANUEVA, J. Objeto tiempo espacio en la historia del diseño, UAMA, Casa abierta al tiempo, México 2009.

MONTEJANO Y AGUIÑAGA, R. et al. Empresas Potosinas, Ed. Al Libro Mayor, México 1997.

ORTIZ GAITÁN, Julieta, Imágenes del deseo, Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, México 2003.

PENINOU, George, Semiótica de la publicidad, Gustavo Gili, Barcelona 1976.

VILLAR, R.J. El centro histórico de la ciudad de San Luis Potosí y la obra del ingeniero Octaviano Cabrera Hernández, Facultad del Hábitat, UASLP, México 2000.

Published

2015-04-07

How to Cite

Santana Luna, C. de la L., García Santibáñez Saucedo, H. F., & Martínez Loera, R. V. (2015). The humorous advertising in the Porfirian Era in comparison with the XX1 Century’s. I+Diseño. Revista Científica De Investigación Y Desarrollo En Diseño, 10, 65–98. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2015.v10i.12310

Issue

Section

Artículos académico-científicos