The Universal Ydioma of Goya
DOI:
https://doi.org/10.24310/Idiseno.2020.v15i0.10600Keywords:
Goya's Caprichos,, visual language;, graphic design, universal communication;, editorial cartoonAbstract
At the end of the 18th century Francisco de Goya, apart from his usual painting, decides to create Los Caprichos, a series of engravings where he announces that he will put an image to the ridicule of his society using what he calls «universal language». So, he sets out to tread on the terrain of visual communication with images that are critical of his society in the path of his Enlightenment group of friends. In this way, he gets into the problems of design that a graphic message destined for massive diffusion. This work serves as a reflection on the relationship between art and design and their different creative strategy of expression and visual communication. The contradiction between commisioned art and whimsical design is posed here, as well as the challenge of creating a universal visual language. With Los Caprichos, Goya sets a precedent for what are the most committed editorial images in the press of our times.
Downloads
Metrics
References
Álvarez-Junco, M. (2016). El humor gráfico y su mecanismo transgresor. Madrid: Antonio Machado Libros.
Baudelaire, Ch. (1988). Lo cómico y la caricatura. Madrid: Visor.
Bozal, V. (1994). Goya y el gusto moderno. Madrid: Alianza.
Caro Baroja, J. (2003). Las brujas y su mundo. Madrid: Alianza.
Freud, S. (2012). El chiste y su relación con el inconsciente. Madrid: Alianza.
García, R. y Moreno, D. (2002). Inquisición y debate sobre la tolerancia en Europa en el siglo XVIII, Bulletin Hispanique, Burdeos.
Glendinning, N. (2017) Goya y sus críticos. Madrid: Ed. Complutense.
Hauser, A. (1978). Historia social de la literatura y del arte moderno. Barcelona: Labor.
Helman, E. (1963). Trasmundo de Goya. Madrid: Revista de Occidente, S.A.
Jacobs, H. C. (2011). El sueño de la razón. El Capricho 43 de Goya en el arte visual, la literatura y la música. Madrid: Iberoamericana.
Jacobs, H. C. y otros (2019). Los comentarios manuscritos sobre Los Caprichos de Goya. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).