Photography and dead: A genealogical approach
DOI:
https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v10i1.4128Keywords:
PHOTOGRAPHY, DEAD, GENEALOGYAbstract
Among the many possibilities of philosophical study offered by the fertile problema of photography, in this essay I propose an approach especially interested in exploring and clarifying its strange link with the idea of death. For this, I will use an explanation in genealogical key with which to propitiate the reader an adequate immersion through differentiated stages in which it will be possible to notice the progressive evolution of this concept towards the contemporaneity. With this layout, its provenance will be questioned, today inherited as something perfect and seamless. Showing the misunderstanding of this, emphasizing its fragmentation, its dispersion and the turn that it has experienced over time, will be the main objective of these pages.
Downloads
Metrics
References
Auster, P.: El país de las últimas cosas. Traducción de M. Eugenia Ciocchini. Barcelona: Anagrama, 2008.
Auster, P.: La invención de la soledad. Traducción de M. Eugenia Ciocchini. Barcelona: Seix Barral, 2012.
Barthes, R.: La cámara lúcida. Traducción de Joaquín Sala-Sanahuja. Barcelona: Editorial Paidós, 2013.
Baudelaire, C.: El pintor de la vida moderna. Traducción de Martín Schifino. Madrid: Taurus, 2013.
Benjamin, W.: Sobre la fotografía. Traducción de José Muñoz Millanes. Valencia: Pre-textos, 2013.
Berger, J.: Para entender la fotografía. Traducción de Pilar Vázquez. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2015.
Clark, M.: Impresiones fotográficas. El universo actual de la representación. Madrid: Instituto de Estética y Teoría de las Artes, 1991.
Deleuze, G., y Guattari, F.: ¿Qué es la filosofía? Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama, 1994.
Flusser, V.: Una filosofía de la fotografía. Traducción de Thomas Schilling. Madrid: Editorial síntesis, 2001.
Fontcuberta, J. (ed.): Estética fotográfica. Una selección de textos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2003.
Fontcuberta, J.: El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2000.
Foucault, M.: Nietzsche, la genealogía, la historia. Traducción de José Vázquez Pérez. Valencia: Pre-Textos, 1997.
Ortega y Gasset, J.: El espectador. Tomo II. Madrid: Espasa Calpe, 1966.
Sartre, J. P.: La náusea. Traducción de Aurora Bernández. Barcelona: Seix Barral, 1983.
Sontag, S.: Sobre la fotografía. Traducción de Carlos Gardini.
Barcelona: Edhasa, 1996.
Sougez, M.-L.: Historia de la fotografía. Madrid: Cátedra, 2011.
VV. AA.: Le dernier portrait. Paris: Éditions de la Réunion des musées nationaux, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de hacer disponible gratuitamente la investigación al público. Todos los contenidos publicados en Claridades. Revista de Filosofía, están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Es responsabilidad de los autores/as obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.
Los autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus
contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.