Empathy, otherness and culture.

Wittgenstein, Geertz and Edith Stein

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/crf.17.2.2025.19428

Keywords:

Geertz, Wittgenstein, Edith Stein, Ortherness, culture, empathy

Abstract

This paper starts from this question: How does one person
know a different one? How can one possess personal knowledge of the other without disconnecting it from the
cultural and one’s own self-knowledge? At fierts, we will
briefly argue, following second Wittgenstein’s thesis, the
asymmetry between the self and the other in the process
of knowledge. Then, this asymmetry should allow and encompass the world in its «objectivity», that is, in its «cultural sphere» according to Clifford Geertz, and finally, this asymmetry and cultural objectivity should not hinder the real and profound knowledge of another person who is
simultaneously in the world, from the notion of empathy of
Edith Stein.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
58%
33%
Days to publication 
244
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Asociación para la promoción de la filosofía y la cultura en Málaga (FICUM) y UMAEditorial

References

Álvarez Munárriz, L., (1998): «Antropología Cognitiva» en Lisón Tolosana, C., (ed.), Antropología: Horizontes teóricos. Comares, Granada.

Anscombe, G.E.M. (1975): «The First Person», en Guttenplan, S. (ed.), Mind and Language. Oxford University Press, pp. 21-34.

Arregui, J. V., (1984): Acción y sentido en Wittgenstein. Eunsa, Pamplona

Arregui, J, V., (1994): «‹Yo pienso› y ‹yo, quiero›. Razones de una asimetría», en Logos: Anales del Seminario de Metafísica, n. 28, 1.

Arregui, J. V, y Choza, J., (1992): Filosofía del hombre. Una antropología de la intimidad. Rialp, Madrid.

Bruner, J., (2004): Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa, Barcelona.

Bruner, J., (1997): La educación, puerta de la cultura. Visor, Madrid.

Carroll, J., (2002): «A Tale That Fiction Would Envy: Naturalistic inquiry methods in the Visual Arts», en Jeffery, P. J., (comp.) Papers of

International Education Research Conference, AARE (Australian Association for Research in Education).

Douglas, M., (1996): Estilos de pensar. Gedisa, Barcelona.

Costantini, E., (1987), “Note sull’empatia nell’approccio interpersonale”, en Aquinas 30, pp 135-140.

Geertz, C., (1973): The interpretation of Culture. Basic Books, Nueva York.

Geertz, C., (1983): Local Knowledge. Basic Books, Nueva York.

Geertz, C., (1986): «Nociones del pensamiento primitivo», entrevista de Jonathan Miller, en Miller, J., (ed.), Los molinos de la mente. Conversaciones con investigadores en psicología. FCE, México D. F., 1986 (1983), pp. 234-53.

Geertz, C., (1990) «Bajo la mosquitera», en Revista de Occidente. Febrero, 1990, n. 105, pp. 132-40.

Geertz, C., (2000): Available Light: Anthropological Reflections on Philosophical Topics. Princeton University Press, Princeton.

Gunn, G. (1987): The culture of criticism and criticism of culture. Oxford University Press, Oxford

Herzfeld, M., (1997): «La antropología: práctica de una teoría», en International Social Science Journal, Antropología - Temas y perspectivas, vol. 153.

Jociles, M. I., (1999): «Las técnicas de investigación en antropología. Mirada antropológica y proceso etnográfico», en Gazeta de Antropología. 1999, vol. 15, http://www.ugr.es/~pwlac/G15_01MariaIsabel_Jociles_Rubio.html, 25-04-2020.

Kaberry, Ph., (1974): «La contribución de Malinowski a los métodos del trabajo de campo y a la literatura etnográfica», en Firth, R., Forthes, M., et al., Hombre y cultura. La obra de Bronislaw Malinowski. Siglo XXI, Madrid.

Kenny, A., (1995): Wittgenstein. Alianza, Madrid, 1995.

Lisón Tolosana, C., (1998) «Trabajo de campo», en Lisón Tolosana, C.,(ed.), Antropología: Horizontes teóricos. Comares, Granada.

Llano, A., (2009): «Las nuevas sensibilidades», en Anrubia, E., y Valderrama, J. C., (eds.), La afectividad. Aproximaciones filosóficas,

Comares, Granada.

García Suárez, A., (1976): La lógica de la experiencia, Wittgenstein y el problema del lenguaje privado. Tecnos, Madrid.

Malinowski, B., (2000): Los argonautas del Pacífico occidental. Comercio y aventura entre los indígenas de la Nueva Guinea melanésica.

Península, Barcelona.

Marcus, G. E., (1999): «The Uses of Complicity in the Changing Mise-en-Scène of Anthropological Fieldwork», en Ortner, S., (ed.), The Fate of Culture. Geertz and Beyond. University of California Press, Representation Books, Berkeley.

Marrades, J., (1993): «Gramática y naturaleza humana», en Sanfélix, V.,(ed.), Acerca de Wittgenstein. Pretextos, Valencia.

Osorio, F., (1998): «La explicación en antropología», en Cinta de Moebio. Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales, vol. 4.

Ricoeur, P., (2001): Ideología y utopía. Gedisa, Barcelona.

Ryle, G., (1967): El concepto de lo mental, Paidós, Buenos Aires.

Stein, Edith, (1987): Zum Problem der Einfühlung, Kaffke, München, 1980.

Sanfélix, V., y Prades, J. L., (2002): Wittgenstein, mundo y lenguaje. Ediciones Pedagógicas, Madrid.

Taylor, S. J., y Bogdan, S. J., (1987): Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós, Barcelona.

Wittgenstein, L., (1988): Investigaciones filosóficas, Crítica, Barcelona, 1988.

Windschultte, K., (2003): «The ethnocentrism of Clifford Geertz», en The New Criterion, vol. 21, https://newcriterion.com/issues/2002/10/the-ethnocentrism-of-clifford-geertz, 11-04-2023.

Published

2024-11-15

How to Cite

Anrubia, E., & Feliciana. (2024). Empathy, otherness and culture. : Wittgenstein, Geertz and Edith Stein. Claridades. Revista De filosofía, 17(2), 83–112. https://doi.org/10.24310/crf.17.2.2025.19428