Simia Manu Facta: Naruto’s Selfie and the Fringes of Creativity

Authors

  • Luis Vives-Ferrándiz Sánchez Universitat de València Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/BoLArte.2019.v0i40.5776

Abstract

The aim of the present paper is to study Naruto’s selfie in relation to some topic of the History of Art discourse such as the automatism of the photographic image, the classical topic ars simia naturae and creativity in the posthuman era. The paper analyzes how a selfie made by a monkey reveals a series of constant problems in History of Art concerned with images on the fringes (artistic, technical, social or human) and their struggles to be accepted in a canon.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Vives-Ferrándiz Sánchez, Universitat de València

Profesor Ayudante Doctor. Departamento de Historia del Arte

References

ANSTÖTZM, Christoph (1998), “Una comparación entre los seres humanos con discapacidad intelectual profunda y los grandes simios”, en CAVALIERI, Paola, SINGER, Peter, El proyecto “Gran simio”. La igualdad más allá de la humanidad, Trotta, Madrid, pp. 201-217.

BARTRA, Roger (1997), El salvaje artificial, Destino, Barcelona.

BATCHEN, Geoffrey (2004), Arder en deseos. La concepción de la fotografía, Gustavo Gili, Barcelona.

BAZIN, André (1990), ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid.

BREDEKAMP, Horst (2017), Teoría del acto icónico, Akal, Madrid.

CAVALIERI, Paola, SINGER, Peter (1998), El proyecto “Gran Simio”. La igualdad más allá de la humanidad, Trotta, Madrid.

CHÉROUX, Clément (2009), Breve historia del error fotográfico, Ediciones Ve, México D.F.

CHÉROUX, Clément (2014), La fotografía vernácula, Ediciones Ve, México D.F.

DE WAAL, Frans (2015), El bonobo y los diez mandamientos. En busca de la ética entre los primates, Tusquets, Barcelona.

DUBOIS, Philippe (2018), El acto fotográfico y otros ensayos, La marca editora, Buenos Aires.

EVANS, E. P. (1906), The criminal prosecution and capital punishment of animals, William Heinemann, London.

FONTCUBERTA, Joan (2016), La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía, Galaxia Gutenberg, Barcelona.

FOX-TALBOT, Henry (2016), El lápiz de la naturaleza, Casimiro, Madrid.

GARCÍA, Gabriela (2018), Art brut. La pulsión creativa al desnudo, Sans Soleil, Vitoria.

GIRGEN, Jen (2003), “The historical and contemporary prosecution and punishment of animals”, Animal Law Review nº 9, pp. 97-133.

GLACKEN, Clarence J. (1996), Huellas en la playa de Rodas. Naturaleza y cultura en el pensamiento occidental desde la Antigüedad hasta finales del siglo XVIII, Ediciones del Serbal, Barcelona.

HARAWAY, Donna (1989), Primate visions. Gender, race and nature in the world of modern sciences, Routledge, London.

HARAWAY, Donna (1995), Manifiesto para ciborgs: ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo XX, Universitat de València, Valencia.

HOFFMANN, D.L. et al. (2018), “U-Th davignon of carbonote crusts reveals Neandertal origin of Iberia cave art”, Science nº 359/6378, pp. 912-915.

JANSON, Horst W. (1976), Apes and ape lore in the Middle Ages and the Renaissance, The Warburg Institute, London.

LEE, Rensselaer W. (1982), Ut pictura poesis. La teoría humanística de la pintura, Cátedra, Madrid.

LUGON, Olivier (2010), El estilo documental: de August Sander a Walker Evans 1920-1945, Universidad de Salamanca, Salamanca.

MARTÍNEZ, Alejandro (2014), “La sonrisa del mono: una sátira de Herrera el mozo sobre el conocimiento de las artes”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, nº 26, pp. 43-54.

MAYAYO, Patricia (2003), Historias de mujeres, historias del arte, Cátedra, Madrid.

MORRIS, Desmond (1971), La biología del arte, Siglo XXI, México D.F.

ORDINE, Nuccio (2003), El umbral de la sombra. Literatura, filosofía y pintura en Giordano Bruno, Siruela. Madrid.

PFISTERER, Ulrich (2011), “Animal art/human art: imagined borderlines in the Renaissance”, en HÖFELE, Andreas y LAQUÉ, Stephan (eds.), Humankinds: the Renaissance and its antropologies, Berlín, De Gruyter, pp. 217-243.

ROSATI, Eleonora (2017), “The monkey selfie case and the concept of authorship: an EU perspective”, Journal of Intellectual Property Law and Practice, nº 12, pp. 973-977.

SIDERITS, Jonathan (2016), “The case for copyrighting monkey selfies”, University of Cincinnati Law Review, nº 84, pp. 327-348.

STOICHITA, Victor (2009), La sombra, Museo Thyssen, Madrid.

THOMSON, J. (1877), Public and private live of animals, Sampson Low, Marston, Searle & Rivington, London.

PLUMWOOD, Val (2003), Feminism and the mastery of nature, Routledge, London.

VEGA, Jesusa (2010), Ciencia, arte e ilusión en la España Ilustrada, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.

Published

2019-11-28

How to Cite

Vives-Ferrándiz Sánchez, L. (2019). Simia Manu Facta: Naruto’s Selfie and the Fringes of Creativity. Boletín De Arte, (40), 219–229. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2019.v0i40.5776

Issue

Section

Dossier