Strange iconographies: Saint Dimas in Glory, a little known thief
DOI:
https://doi.org/10.24310/BoLArte.2012.v0i32-33.4296Abstract
The consequences of the disentailment of Mendizábal meant the destruction and in the best possible case, the dispersion of a great part of the artistic sculptural heritage that, until now, had been kept in monasteries and convents in Madrid. In this paper, we will look at the image of the “Good thief” in the Incarnation church of Bailén in Jaén - highly valuated localy, but otherwise lesser known further afi eld. We will consider its identification with that which belonged to the Merced Calzada convent in Madrid, an art work of the Toledo-born sculptor Juan Pascual de Mena (1707-1784) who later settled in Madrid. We will also try to reconstruct, if and where possible, the route the sculpture took from Madrid to Bailén.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.