Mary of Magdala, the Emotional and Passional Portrayal of the Feminine in Picasso’s Crucifixions

Authors

  • Paulina Liliana Antacli Universidad Nacional de Córdoba (UNC); Universidad Nacional de La Rioja (UNLaR) Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/ba.45.2024.20128

Keywords:

Mary of Magdala, Warburg, Picassian crucifixions, Tragic woman

Abstract

In the history of Western Art, the emotional and passional characterization of Mary of Magdala at the foot of the Cross has produced a common conception about the image of an expressive body in a state of extreme agitation. Aby Warburg (1866-1929) unveiled, in the study of Crucifixion (1470), by Bertoldo di Giovanni, Magdalena’s Dionysian intensity before the crucified Christ. This piece of work intends to analyse, from a Warburgian perspective, the ambivalence of the representation of the feminine in the crucifixions by Pablo Picasso from 1917, 1929, 1930 and 1938. The latencies of the past formulas come alive via the excellence of the gesture and become updated in Picasso’s representations of the tragic woman, a document of an artist of his time.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMO HORGA, Luz M.ª del (2008), «María Magdalena, la Apostola apostolorum», en El culto a los santos: cofradías, devoción, fiestas y arte. Ediciones Escurialenses: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, Madrid, pp. 613-636.

ANTACLI, Paulina Liliana (2019), Picasso, Warburg y la fórmula de la ninfa, Agencia Pública para la Gestión de la Casa Natal de Pablo Ruiz Picasso y otros Equipamientos Museísticos y Culturales, Málaga.

ANTACLI, Paulina Liliana (2022), «Warburg y las fórmulas emotivas: entre la ninfa moderna de Pablo Picasso y la ninfa posmoderna de Pina Bausch», ARJ-Revista de Investigación de Arte: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n.º 1 de enero. https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29666.

APOSTOLOS-CAPPADONA, Diane (1992), «The Essence of Agony: Grünewald’s Influence on Picasso» Artibus et Historiae, 13(26), pp. 31-47. https://doi.org/10.2307/1483429.

BLOCH, Raymond y ALMAGRO, Martín (1958), «El arte etrusco y el arte romano», en A.A.V.V, Historia general del Arte, tomo 1, Montaner y Simón S. A. Barcelona.

BURUCÚA, José Emilio (2006), Historia y ambivalencia. Ensayos sobre arte, Editorial Biblos, Buenos Aires.

CARMONA, Eugenio (2002), «Picasso y Medusa. Iconografías del desasosiego», en Picasso, Fundación Cultural MAPFRE VIDA, Madrid, pp. 113-147.

DIDI HUBERMAN, Georges (2009), La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Traducción: Juan Calatrava, Abada Editores, Madrid.

FOSTER, Hal (2008), Belleza compulsiva, Adriana Hidalgo editora, Buenos Aires.

GINZBURG, Carlo (2015), Paura, reverenza, terrore. Cinque saggi di iconografia política, Adelphi, Milán.

GOMBRICH, Ernst (1992), Aby Warburg. Una biografía intelectual. Traducción: Bernardo Moreno Carrillo, Alianza Editorial, Madrid.

JACKSON, Rafael (2003), Picasso y las poéticas surrealistas, Alianza Editorial, Madrid.

KAUFMANN, Ruth (1981), «La crucifixión de Picasso de 1930», en COMBALÍA, Victoria, Estudios sobre Picasso, Gustavo Gili, Barcelona, pp. 163-173.

VALLÉS, Eduard (2016), «Vestigios románicos. Fragmentos y testimonios de una edad media picassiana», en LAHUERTA, Juan José (et al.), Picasso-Románico, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, pp. 169-189.

MALLÉN, Enrique (1997-2022), On-line Picasso Project. Recurso en línea. Texas: Sam Houston State University. En: <https://picasso.shsu.edu/> (fecha de consulta: 15-12-2022).

RICHARDSON, John (1997), Picasso. Una biografía, vol. II, 1907-1917. Traducción: Adolfo Gómez Cedillo, Rafael Jackson Martín y Fernando Villaverde Landa, Alianza Editorial, Madrid.

WARBURG, Aby (2005), El nacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo. Edición a cargo de Felipe Pereda, Alianza Editorial, Madrid.

WARBURG, Aby (2010), Atlas Mnemosyne. Traducción de Joaquín Chamorro Mielke, Ediciones Akal, Madrid.

WARBURG, Aby (2014), La pervivencia de las imágenes. Prólogo traducción y notas: Felisa Santos, Editorial Miluno, Buenos Aires.

ZALAMEA, Fernando (2013), Antinomias de la creación. Las fuentes contradictorias de la invención en Valéry, Warburg, Florenski, Fondo de Cultura Económica, Santiago de Chile.

ZERVOS, Christian (1932-1978). Pablo Picasso: Catalogue de l’Œuvre. 33 Vols, Cahiers d’Art, París.

Published

2024-10-04

How to Cite

Antacli, P. L. (2024). Mary of Magdala, the Emotional and Passional Portrayal of the Feminine in Picasso’s Crucifixions. Boletín De Arte, (45), 139–152. https://doi.org/10.24310/ba.45.2024.20128

Issue

Section

Research Paper