Genius and Classicism. Picasso as a Draftsman, According to María Zambrano
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.45.2024.15937Keywords:
European art, Modern art, Plastic arts, Visual arts, Fine arts, Drawing, Art theoryAbstract
This article intends to review certain passages of María Zambrano’s work (and, in particular, one entitled «Love and death in Picasso’s drawings») to point out that legitimate contrasts may be established between the art of Picasso and that of other creators (namely: Giorgio de Chirico, Leonardo da Vinci and José Gutiérrez Solana). This helps to locate Picasso’s contribution to modern art with greater precision. For this purpose, we will address Zambrano’s reflection on certain drawings by Picasso, in which she believed she had found the happy outcome of the artist’s pictorial career, as well as an inversion of some generally accepted ideas in relation to the concepts of «love», «death», «classicism» and «genius».
Downloads
Metrics
References
BARASCH, Moshe (2012), Teorías del arte. De Platón a Winckelmann, Alianza Editorial, Madrid.
BRETON, André (2001), Manifiestos del surrealismo, Argonauta, Buenos Aires.
CHACÓN FUENTES, Pedro (2019), «Anejo a Algunos lugares de la pintura», en DA VINCI, Leonardo (2013), Tratado de pintura, Alianza Editorial, Madrid.
FREUD, Sigmund (1996), «Un recuerdo infantil de Leonardo da Vinci», Obras completas, tomo II, Biblioteca Nueva, Madrid, pp. 1577-1619.
GÓMEZ BLESA, Mercedes (2018), «Anejo a Claros del bosque», en ZAMBRANO, María, Obras Completas IV, tomo 1, Galaxia Gutenberg, Barcelona, pp. 585-688.
HEGEL, George Wilhelm Friedrich (1989), Lecciones de estética, volumen I, Edicions 62, Barcelona.
MORENO SANZ, Jesús (2011), «Anejo a El hombre y lo divino», en ZAMBRANO, María, Obras Completas IV, tomo 2, Galaxia Gutenberg, Barcelona, pp. 1173-1268.
ZAMBRANO, María (2011), «La última aparición de lo sagrado: la nada», Obras Completas III, Galaxia Gutenberg, Barcelona, pp. 208-218.
ZAMBRANO, María (2019), «La destrucción de las formas», «España y su pintura» y «Amor y muerte en los dibujos de Picasso», Obras Completas IV, tomo 2, Galaxia Gutenberg, Barcelona, pp. 176-187, 201-215 y 252-260.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Castilla Cerezo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.