Religious controversies in the time of friar Alonso de Santo Tomás

Authors

  • Joaquín Gil Sanjuán

DOI:

https://doi.org/10.24310/BAETICA.1998.v0i20.523

Abstract

The famous book Jesuitical Theatre, attributed falsely to friar Alonso de Santo Tomás, raised a great polemics not only in Spain, but also in all Europe. Arnauld and the circle jansenistic of Port Royal, supported in a Spanish rapport, accepted the probabiity of the fact that wrote it Juan de Ribas, famous black friar of Córdoba.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALONSO DE SANTO TOMÁS (1686): Catholica Querimonia, Malacae.

ARNAULD, A. (1727): Lettres, Nancy, tomo V, 327-336.

CEYSSENS, L. (1954): “Le Janssénisme. Considérations Historiques Préliminaires a sa notion”, Nuove richerque storiche sul giansenismo, Roma, 52-4.

CORTES OSSORIO, J. (1686): Respuesta Monopántica, dirigida a Don Frisfris de la Borra, nuevamente confirmado con el nombre de Fiera-Bras Iudain, editada de forma anónima con el colofón “Salamanticae”, 1.

CORTES OSSORIO, J. (1984): Invectiva política contra D. Juan de Austria, edición preparada por Mercedes ETREROS, Madrid, 16-28.

DENZINGER, E. (1963): El magisterio de la Iglesia, Barcelona, 297-300 y 307.

GIL SANJUÁN, J. (1994): “Ideología y mentalidad de un dominico polémico”, en CAÑIZO, J.A. et alii: Fray Alonso de Santo Tomás y la Hacienda el Retiro, Málaga, 117-98.

GIL SANJUÁN, J. (1986): “La controversia jansenista en Málaga”, Baética 8, 355-365.

GIL SANJUÁN, J.: “La mentalidad rigorista en Málaga Barroca”, Baética 15, 278-294.

GIL SANJUÁN, J. (1995): “Autenticidad cuestionada de la Catholica Querimonia”, Baética 17, 380-390.

GIL SANJUÁN, J. (1987): “El jansenismo como expresión de la mentalidad barroca en Málaga”, El Barroco en Andalucía, Córdoba, tomo V, 165-188.

GIL SANJUÁN, J. (1996): “Las hogueras inquisitoriales como arma dialéctica en las disputas ideológicas del siglo XVIII”, Política, religión e inquisición en la España Moderna. Homenaje a Joaquín Pérez Villanueva, Madrid, 339-363.

GIL SANJUÁN, J. (1995): “Autenticidad cuestionada de la Catholica Querimonia”, Baética 17, 379-390.

HINNESBUSCH, W.A. (1982): Breve historia de la Orden de Predicadores, Salamanca, 155-5.

HUERGA, A. (1992): Los dominicos en Andalucia, Sevilla, 147.

JACQUES F. (1976): Les années d´exil D´Antoine Arnauld (1679-1694), Louvain.

MARTÍN, M.A. (1992): “Pensamiento teologico y formas de religiosidad”, en Historia de España de Menéndez Pidal, Madrid, tomo XXVI, vol. 1, pp. 41-42.

PÉREZ DE COLOSÍA, Mª I. (1994): “Un personaje del Barroco”, en CAÑIZO, J.A. et alii: Fray Alonso de Santo Tomás y la Hacienda el Retiro, Málaga, 15-36.

PIEDAD, Francisco de la (1654): Apologético discurso con saludables y seguras doctrinas, necesarias a los príncipes y señores de la tierra, dirigido a la Santidad de nuestro Beatísimo Papa Inocencio X, Pontífice Romano, Coimbra, impreso por Guillermo Cendrat.

URIARTE, P.J. (1904): Catálogo razonado de obras anónimas de autores de la Compañía de Jesus, Madrid, tomo II, 145-6.

VÁZQUEZ, I. (1979): “Las controversias doctrinales postridentinas hasta el final del siglo XVII”, La Iglesia en la España de los siglos XVII y XVIII, en Historia de la Iglesia de España, tomo IV, Madrid, 419-455.

Published

2015-06-04

How to Cite

Gil Sanjuán, J. (2015). Religious controversies in the time of friar Alonso de Santo Tomás. BAETICA. Estudios De Historia Moderna Y Contemporánea, (20). https://doi.org/10.24310/BAETICA.1998.v0i20.523

Issue

Section

Histórico