The significance of the Eucharist Veneration as a Combat Weapon against the Moriscos: notes for a study in the former Kingdom of Granada
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2018.v0i38.5211Keywords:
Iberian peninsula, Eucharistic Cult, Religious Confrontation, Moriscos, EvangelismAbstract
In recent years, many studies have focused on confrontations in the south of the Península between two significant civilizations: the cristianos and the moriscos; investigations that have deepened their antagonisms, interpreted political norms and reconstructed conspiratorial movements tending to the defense of diverse particularities.
To complete this overview, we propose to focus attention on the ecclesiastical establishment. In parallel to the civil power, the Church implements a program of catechetical adhesión of the moriscos, putting in value its most consubstantial elements; among them stands out the cult and veneration to the sacrament of the Eucharist, turned into powerful and symbolic weapon against the Islamic creed and customs.Downloads
Metrics
References
Alcalá, Pedro de (1505), Arte para ligeram?te saber la l?gua araviga, Juan Varela de Salamanca, Granada.
Atienza, Bartolomé y Angulo, Andrés de (1569), Recopilacion delas leyes destos reynos hecha por mandato dela magestad catholica del Rey don Philippe Segundo … t. II, Imprenta de Andrés de Angulo, Alcalá de Henares.
Bataillon, Marcel (1966), Erasmo y España, [edición en español de 1996], Fondo de Cultura Económica, México-Madrid-Buenos Aires.
Benítez Sánchez-Blanco, Rafael y Císcar Pallarés, Eugenio (1979), “La Iglesia ante la conversión y expulsión de los moriscos”, en García-Villoslada, R. (Dir.), Historia de la Iglesia en España vol. 4, BAC, Madrid, pp. 255-310
Bermúdez de Pedraza, Francisco (1608), Antigüedad y excelencia de Granada… Luís Sánchez, Granada.
––––– (1652), Historia eclesiástica. Principios y progresos de la Ciudad y Religión Católica de Granada… Francisco Sánchez, Granada.
Bleda, Jaime (1618), Corónica de los moros de España, dividida en ocho libros…, Felipe Mey, Valencia.
Camacho Martínez, Rosario (1999), “De mezquita a templo cristiano: etapas en la transformación y construcción de la Catedral de Málaga”, en AA.VV., Retrato de la Gloria. Restauración del Altar Mayor de la Catedral de Málaga, Winterthur, Barcelona, pp. 15-34
Caro Baroja, Julio (1976), Los moriscos del Reino de Granada. Ensayo de historia social, Istmo, Madrid.
Christian jr., William A. (1991), La religiosidad local en la España de Felipe II, Nerea, Madrid.
Fernández Collado, Ángel (2007), Historia de la Iglesia en España. Edad Moderna, Instituto Teológico san Ildefonso, Toledo.
Framiñán de Miguel, Mª. Jesús (2005), “Manuales para el adoctrinamiento de neoconversos en el siglo XVI”, Criticón 93, Universidad, Toulouse.
Gallego Burín, Antonio y Gámir Sandoval, Alfonso (1968), Los moriscos del reino de Granada según el Sínodo de Guadix de 1554, Universidad, Granada.
García-Arenal, Mercedes (1978), Inquisición y moriscos. Los procesos del Tribunal de Cuenca, Siglo XXI, Madrid, 3ª edición.
Gómez-Moreno Calera, José Manuel (1987), “La Catedral de Guadix en los siglos XVI y XVII”, Cuadernos de Arte 28, Universidad, Granada, pp. 107-117.
González Torres, Javier (2003), “El tabernáculo: hito sacramental y referente espacial en las catedrales andaluzas”, en Ramallo Asensio, G. (coord.), El comportamiento de las catedrales españolas: del Barroco a los historicismos, Universidad, Murcia.
––––– (2016), La Capilla sacramental en el Barroco andaluz: espacio, simbolismo e iconografía (siglos XVI-XVIII), Universidad, Málaga
[file:///Users/javiergonzaleztorres/Downloads/TD_GONZALEZ_TORRES_Javier.pdf]
––––– (2017), “Las Constituciones sinodales andaluzas de los siglos XVI y XVII. Dimensión social y trascendencia historiográfica como fuente legislativa para el estudio del arte eucarístico”, Norba. Revista de Arte vol. XXXVII, Universidad de Extremadura, Cáceres, pp. 143-165.
Guerrero, Pedro (1572), Constituciones synodales del Arçobispado de Granada. Casa de Hugo de Menu, Granada.
Hernández Sánchez, Antonio (1955), Catecismos para la instrucción religiosa de los moriscos, Pontificia Universidad, Salamanca. Repositorio de la UPSA https://summa.upsa.es/pdf.vm?id=0000007799&page=1 [consultado 16.08.2018]
Ladero Quesada, Miguel Ángel (1988), Granada después de la conquista: repobladores y mudéjares, Diputación provincial, Granada.
López-Guadalupe Muñoz, Miguel Luis (1996-1997), “Orden, gobierno y piedad. Hospitales de la diócesis de Granada en la segunda mitad del siglo XVIII”, Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino 10-11, Granada, pp. 299-328
Marín Ocete, Antonio (1970), Don Pedro Guerrero, arzobispo de Granada (1546-1551), Universidad, Granada.
Mármol Carvajal, Luis del (1797), Historia del rebelión y castigo de los moriscos del Reyno de Granada… t. I, 2ª edición, Imprenta de Sancha, Madrid.
Martínez Peñas, Leandro y Herreros Cepeda, Alicia (2011), “El desplazamiento de los moriscos tras la rebelión de las Alpujarras: contexto político, estratégico y militar de una migración forzosa”, en García Castaño, F. J. y Kressova, N. (Coords.), Actas del I Congreso Internacional de migraciones en Andalucía, Granada, pp. 2073-2082.
Medina Rojas, Francisco (1988), “La Compañía de Jesús y la minoría morisca”, Archivum Historicum Societatis Iesu vol. LVII, núm. 113, pp. 3-136
Montoya Martínez, Jesús (2007), “Hernando de Talavera apologista, catequista y hagiógrafo”, Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino 19, Granada, pp. 47-65.
Pérez de Ayala, Martín (1556), Synodo de la diócesis de Guadix y de Baça, celebrado por el Reverendissimo Señor… Casa de Juan de Brócar, Alcalá de Henares. Edición facsímil con estudio previo de Asenjo Sedano, Carlos (1994), Universidad, Granada.
––––– (1599), Catechismo para instrvccion de los nvevamente convertidos de moros. Impresso por orden del Patriarcha de Antiochia y Arçobispo de Valencia Don Iuan de Ribera, Pedro Patricio Mey, Valencia.
Quesada Morillas, Yolanda (2008), “Los moriscos del Reino de Granada: su expulsión y el consejo de población”, Revista electrónica de la Facultad de Derecho, Universidad, Granada, 1-27.
Ramírez de Villaescusa de Haro, Diego (1512?), Constituciones del Obispado de Málaga, Jacobo Cronberger, Sevilla
Resines, Luís (2003), Catecismo del Sacromonte y Doctrina Christiana de fr. Pedro de Feria. Conversión y evangelización de moriscos e indios, col. Corpus Hispanorum de pace serie II, vol. 10, CSIC, Madrid.
Río, Ana M. (2006), Los Mosqueteros del Santísimo Sacramento, Velocitynet, Granada.
Rosenthal, Earl E. (1990), La catedral de Granada. Un estudio sobre el Renacimiento español, Universidad, Granada.
Rojas y Sandoval, Cristóbal (1572), Sinodo diocesano del ilustrissimo y reverendissimo señor… Sevilla.
Sánchez López, Juan Antonio (1993), “Non Vos Delerinquam. La Catedral de Málaga y un sueño del Renacimiento”, Espacio, Tiempo y Forma, serie VII-6, UNED, Madrid, pp. 221-240.
––––– (1995), Historia de una utopía estética: el proyecto de Tabernáculo para la Catedral de Málaga, Universidad, Málaga.
Suberbiola Martínez, Jesús (1995), “La quema de iglesias en la tierra de Vélez-Málaga durante la rebelión morisca de 1568”, Baetica 17, Universidad, Málaga, 335-355.
Suárez, Pedro (1696), Historia de el Obispado de Guadix y Baza. Imprenta de Antonio Román, Madrid.
Talavera, Hernando de (ca. 1500), Instrucción del arzobispo de Granada en respuesta a cierta petición que hicieron los vecinos del Albaicín. Texto íntegro recogido por Azcona, Tarsicio de (1964), Isabel la Católica, BAC, Madrid.
Tejado y Ramiro, Juan (1863), Colección de cánones de todos los concilios de la Iglesia de España y América… t. V, Imprenta de Pedro Montero, Madrid.
Torre y del Cerro, Antonio de la (1913), Memorial de la vida de fray Francisco Jiménez de Cisneros, Centro de Estudios Históricos, Madrid.
Villegas, Alonso de (1589), Flos Sanctorum. Quarta y ultima parte, y discursos, ó sermones, sobre los Evangelios de todas las Dominicas del año… Pedro Madrigal, Madrid.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.