Inauguration of the modernity. Theatre and politics in a liberal democracy
DOI:
https://doi.org/10.24310/BAETICA.2006.v2i28.302Abstract
Agreeing with the new opened warlike conflict with France -the call War of Independence-Literature became propaganda instrument and fights, as it knew to see at his moment the Patriotic Weekly. As opposed to oratoria sagrada, that until then the monopoly of the public word showed almost, in these years ended up prevailing periodic, poems, libels....., and plays, whose paper like instruments of political propaganda is dedicated the pages that follow.
Downloads
Metrics
References
ÁLVAREZ BARRIENTOS, J.: “Cultura y política entre siglos”, en ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. (ed.): Se hicieron literatos para ser políticos. Cultura y política en la España de Carlos IV y Fernando VII, Madrid 2004, 12.
ÁLVAREZ PANTOJA, M. J.: “La Revolución Francesa en las bibliotecas privadas sevillanas (1800-1868)”, Estudios de Historia Social 36-37, 1986, 55-62
ARNABAT, R.: “La divulgación popular de la cultura liberal
durante el Trienio (Catalunya, 1820-1823)”, Trienio 41, 2003, 59.
BOURDIEU, P.: Le sens pratique, París 1980, 91.
CALDERA, E. y CALDERONE, A.: “El teatro en el siglo XIX (I) (1808-1844”, en DÍEZ BORQUE, J. M. (dir.): Historia del teatro en España II. Siglo XVIII-Siglo XIX, Madrid, 441-2.
CARO CANCELA, D.: “La impronta jacobina del liberalismo radical en Andalucía (1820-1873). Una aproximación desde la sociabilidad política”, Trocadero 8-9, 1998, 203-4.
CARNERO, G.: “Un ejemplo de teatro revolucionario en la España napoleónica”, España Contemporánea I, 2, 1988, 49-66.
CASTELLS, I.: La utopía insurreccional del liberalismo. Torrijos y las conspiraciones liberales de la década ominosa, Barcelona 1989, Editorial Crítica.
CASTILLA, A.: “Cómo surgieron los cafés-teatros de Madrid. El teatro en la Revolución de septiembre”, Tiempo de Historia 34, 1977, 60-71
Constitución política de la Monarquía Española. Promulgada en Cádiz a 19 de Marzo de 1812.
DEROZIER, A.: “Littérature et histoire en Espagne”, La révision des valeurs sociales dans la littérature européene à la lumière des idées de la Révolution française, Besançon 1970, 119.
ELORZA, E.: “El temido árbol de la libertad”, en AYMES, J. R. (ed.): España y la Revolución francesa, Barcelona 1989, 69-117.
FÁBREGAS, X.: Teatre català d’agitació politica, Barcelona 1969, 33.
FERNÁNDEZ URBINA, J.M.: Sixto Cámara, un socialista revolucionario, Bilbao 1984.
FONTCUBERTA, A.: El Propagador de la Libertad, 1835
FREIRE LÓPEZ, A. Mª.: Índice bibliográfico de la colección documental del Fraile, Madrid 1983.
FUENTES, J. F. y FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, J.: Historia del periodismo español. Prensa, política y opinión pública en la España Contemporánea, Madrid 1997, 54-5.
GARBAGNANI, L. y GILLI, M. (eds.): Théatre et Révolution, París? Besançon 1990.
GARRIDO, F.: La España contemporánea. Barcelona, Salvador Manero, 1865, vol. II, 980.
GARRIDO, F.: Propaganda democrática. El pueblo y el trono, 1855.
LAFARGA, F.: “Teatro político español (1805-1840): ensayo de un catálogo”, en CALDERA, E. Teatro político spagnolo del primo ottocento, Roma 1991, 167-251.
LA PARRA LÓPEZ, E.: La libertad de prensa en las Cortes de
Cádiz, Valencia 1984.
LARRAZ, E.: “El teatro de propaganda política de Francisco de Paula Martí durante la Guerra de la Independencia y el Trienio Liberal”, en CALDERA, E.: Teatro político spagnolo del primo ottocento..., 106 y 112-7.
LARRAZ, E.: Théâtre et politique pendant la Guerre d’Indépendance espagnole: 1808-1814, Dijon 1988.
LLORENS, V.: Liberales y románticos. Una emigración española en Inglaterra (1823-1834), Valencia 1954 (ed. 1979), 90-142
MARTÍN LARRAURI, F.: “Un dramaturgo romántico olvidado: Francisco de Paula Martín”, Lettérature 2, 1979, 96.
MIGUEL GONZÁLEZ, R.: La formación de las culturas
políticas republicanas españolas, 1833-1900, Universidad de Cantabria 2005, Tesis doctoral inédita, 225.
MORALES MUÑOZ, M.: “Cultura y sociabilidad política en el liberalismo radical”, en CARO CANCELA, D. (ed.): El primer liberalismo en Andalucía (1808-1868) Política, economía y sociabilidad. Cádiz 2005, 249-95
MORALES MUÑOZ , M.: El republicanismo malagueño en el siglo XIX. Propaganda doctrinal, prácticas políticas y formas de sociabilidad, Málaga 1999, Asukaria Mediterránea, 62-71.
PALACIOS FERNÁNDEZ, E. y ROMERO FERRER, A.: “Teatro y política (1789-1833): entre la Revolución francesa y el silencio”, en ÁLVAREZ BARRIENTOS, J. (ed.): Se hicieron literatos para ser políticos. Cultura y política en la España de Carlos IV y Fernando VII, Madrid 2004, 215 y 229-30.
PICOCHE, J. L.: Los amantes de Teruel. Introduction, édition critique et synoptique precede d’une étude sur le monde du théatre à Madrid entre 1833 et 1850, París 1970, 35.
POBLET, J.M.: Josep Robrenyo, comediant, escriptor i revolucionari (1783-1838), Barcelona 1980.
RUBIO JIMÉNEZ, J.: “La censura teatral en la época moderada: 1840-1868. Ensayo de aproximación”, Segismundo 39-40, 203.
RUBIO JIMÉNEZ, J.: “Melodrama y teatro político en el siglo XIX. El escenario como tribuna política”, Castilla 14, 1989, 129-49
SAURÍN DE LA IGLESIA, Mª R.: “De la educación popular a la participación política (1775-1813)”, Estudios de Historia Social 20-21, 1982, 401-28.
SERRANO GARCÍA, R. (dir.): España, 1868-1874. Nuevos
enfoques sobre el sexenio democrático, Valladolid 2002, 211-34.
SOLÍS, R.: El Cádiz de las Cortes. La vida en la ciudad en los años 1810 a 1813, Madrid 1969, 416-8.
SUERO ROCA, M.T.: El teatre representat a Barcelona de 1800 a 1830, Barcelona 1987
VILLAS TINOCO, S.: Málaga en tiempos de la Revolución francesa. Málaga 1979, 285-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published in Baetica. Modern and Contemporary History Studies are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoCommercial-ShareAlike 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
The authorship and the original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) must be cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyrights are of two kinds: moral and patrimonial. Moral rights are perpetual, inalienable, non-transferable, inalienable, unattachable and imprescriptible prerogatives. In accordance with copyright legislation, BAETICA. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea recognizes and respects the moral right of the authors, as well as the ownership of the patrimonial right, which will be transferred to the University of Malaga for its open access dissemination. Economic rights refer to the benefits obtained from the use or disclosure of works. BAETICS. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.