Study lesson as a permanent training proposal for teachers: Implications for teaching attitudes
Implicaciones sobre las actitudes docentes
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.9035Keywords:
Qualitative Research, Action Research, Observation, Student Attitudes, Teaching Methods.Abstract
This article aims to analyze the Lesson Studies as a cyclical and permanent training strategy (throughout the teacher's life) that enables the reconstruction of practical knowledge (set of knowledge, skills, attitudes, values ??and emotions that condition the interpretation of reality and teacher decision-making) through two key processes (theorizing of practice and experimentation of theory), delving into one of its dimensions: teaching attitudes. Starting from a qualitative and phenomenological case study that draws on both the interviews with a teacher and the knowledge derived from the observation of the action in the classroom, we have found a series of findings that demonstrate the potential of the Lesson Study in relation to two fundamental axes of teaching (content and methods). In this way, the results demonstrate how the experience of the Lesson Study has allowed us to rethink the thinking and action of an Early Childhood education teacher.
Downloads
Metrics
References
Argyris, C. (1993). Conocimiento para la acción. Eds. Granica: Barcelona.
Eiser, J.R. (1999), Psicología Social. Madrid, Valencia.
Eraut, M. (1994). Developing professional knowledge and competence. London: Taylor and Francis.
Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Evanston, IL: Row and Peterson.
Flórez, J. (2012). Actitudes y mentalidades de la sociedad ante el síndrome de Down. Revista de Síndrome de Down, 29(2), 113, pp. 65-69.
Hammerness, K. y Shulman, L. (2006). Seeing through teachers’ eyes: Professional ideals and classroom practices. Amsterdam: Teachers College Press.
Korthagen, F., Loughran, J. y Russell, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education. 22(8), pp 1020-1041.
Peña, Becerra, García, Rodríguez, Vásquez (2015). Siete itinerarios singulares y convergentes de formación en relación a las Lesson Study. Las dimensiones del conocimiento práctico como ejes de análisis y posibilidades para la transformación de la práctica educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84 (29.3), pp. 103-119.
Pérez Gómez, Á.I. (2010). La naturaleza del conocimiento práctico y sus implicaciones en la formación de docentes. Infancia y Aprendizaje, 33(2), pp. 171-179.
Pérez-Gómez, Soto y Serván (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84 (29.3), pp. 81-103.
Schön, D. A. (1993). La formación de profesionales reflexivos. Madrid, Paidós.
Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona, Paidós.
Soto y Pérez-Gómez (2015). Lesson Studies: Un viaje de ida y vuelta recreando aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84 (29.3), pp. 15-29.
Taylor, S.J. y Bodgan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós Studio. Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.