Inquiry-based projects: its impact on the scientific competence of students in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE2.1.2019.6561Keywords:
Didactic sequences, scientific competence, inquiry-based projects, postAbstract
Didactic sequences were elaborated through Inquiry Projects from a dual approach, since epistemological and didactic aspects were integrated, with the aim of analyzing the influence of these in the development of scientific competence and to combine criteria when they are designed within the model of learning by inquiry.
The action research was carried out in a lyceum with an unfavorable sociocultural context. Three teachers participated, with two groups in charge each. The teachers selected the best group and the one with the greatest difficulties at the beginning of the school year, from the groups that were assigned by the institution, in order to cover as much diversity as possible. 115 students participated.
The selection of teachers was made by casual sampling to belong to the center in the year 2017. Within the group of teachers of the lyceum, the sample was made based on other criteria: effective teachers, with continuity in that school year, who had at least two groups of the same grade and take up this challenge. Two techniques were triangulated: analysis of documents of the rubrics applied to the diagnostic proposal and to the posters, as well as observation of classes and observation during the defense of the posters.
An advance was seen in the development of the dimensions of scientific competence in the results achieved by the students 4th year, it arises as unpublished data that the initial differences detected by the diagnostic proposal in groups of the same degree vanished.
Downloads
Metrics
References
Alonso Tapia, J. (2005) Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. En Ministerio Educación y Ciencia. La orientación escolar en centros educativos. (pp. 209-242). Madrid: MEC. Disponible en:
Arango, N., Chaves, M., Feinsinger, P. (2009) Principios y práctica de la Enseñanza de Ecología en el Patio de la Escuela. Instituto de Ecología y Biodiversidad. Fundación Senda Darwin, Santiago, Chile. 136 pp. Disponible en:
http://nazari.devmg.com/wp-content/uploads/2015/05/Manual-EEPE.pdf
Barrio, J. L. (2008). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20 (1), 13-31.
Caamaño, A., Corominas, J. (2004) ¿Cómo abordar con los estudiantes la planificación y realización de trabajos prácticos investigativos? Alambique, 39, 52-63. Disponible en:
Caamaño, A. (2012) La investigación escolar es la actividad que mejor integra el aprendizaje de los diferentes procedimientos científicos. En E. Pedrinaci (coord.) Once ideas claves. El desarrollo de la competencia científica. (pp. 127-143). Barcelona: Graó.
Cañal, P. (2011) Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Ed. Graó.
Carr, W., Kemmis, S. (1988) Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
Chin, C., Osborne, J. (2008). Students’ questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1-39. Disponible en:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03057260701828101
Couso, D. (2011) Las secuencias didácticas en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: modelos para su diseño y validación. En A. Caamaño (coord.) Didáctica de la física y la química. (pp. 57-74) Barcelona: Graó
Couso, D. (2013). La elaboración de unidades didácticas competenciales. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 74, 12-24. Disponible en:
http://cmap.unavarra.es/rid=1RKTWRZXR-1Z8TJRV-2V6/DIGNACOUSO_ELABRACION_UD.pdf
Domènech-Casal, J. (2017). Proyectando BioGeo. Un itinerario en indagación y naturaleza de la ciencia. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 89, 54-61. Disponible en:
Harlen, W (2011). Aprendizajes y enseñanza de ciencias basados en la indagación. Inglaterra: Universidad de Bristol. Disponible en:
Franco-Mariscal, A.J., Blanco-López, A., España-Ramos, E. (2014) El desarrollo de la competencia científica en una unidad didáctica sobre la salud bucodental. Diseño y análisis de tareas. Enseñanza de las Ciencias, 32 (3), 649-667. Disponible en:
https://core.ac.uk/download/pdf/38989802.pdf
Franco-Mariscal, A. J. (2015) “Competencias científicas en la enseñanza y el aprendizaje por investigación. Un estudio de caso sobre corrosión de metales en secundaria”. Enseñanza de las Ciencias, 33 (2), 231-252. Disponible en:
https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/viewFile/293274/381774
Pedrinaci, E. (comp.) (2012) Once ideas claves. El desarrollo de la competencia científica. Barcelona: Graó.
Quintanilla, M.(comp) (2014) Las Competencias de Pensamiento Científico desde las “emociones, sonidos y voces” del aula. Santiago de Chile: Bellaterra
Richardson, L. (1997). Fields of play: Constructing an academic life. New Brunswick NJ: Rutgers University Press.
Sánchez, M. (2013) Aprendizaje colaborativo basado en proyectos en ingeniería. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo,10. Disponible en:
Sanmartí, N. y Márquez Bargalló, C. (2012). Enseñar a plantear preguntas investigables. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70, 27-36.
Disponible en:
Yus Ramos, R., Fernández Navas, M., Gallardo Gil, M., Barquín Ruiz, J., Sepúlveda, M. P. y Serván Núñez, M. J. (2013). La competencia científica y su evaluación. Análisis de las pruebas estandarizadas de PISA. Revista de Educación, 360, 557-576.
http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/360_127.pdf
Travé, Pozuelo, Cañal, (2007) ¿Cómo enseñar investigando? Análisis de las percepciones de tres equipos docentes con diferentes grados de desarrollo profesional. Revista Iberoamericana de Educación, 1, 1-24. Disponible en:
https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/16326
Tobón, S., Pimienta, J., García Fraile, J. (2010) Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.
Zabala, A., Arnau, L. (2014) Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: Ed. Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.