Neuroscience performed in education. The study of neuromite
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE2.1.2019.6559Keywords:
Education, Neuroscience, Neuromites, Brain, Teaching-learning.Abstract
In this document after doing a bibliographic review of the Neuroscience, specifically of the diverse neuromites that characterize our society. Our purpose is to be able to carry out a study and analysis of the point in which they are found in the current schools, which directly influences in the teaching-learning processes of our students.
With this study, we pretend to know how Neuroscience is being stopped by the myths that we believe to be true, but they have been refuted. In addition, it allows us to observe in what magnitudes they are rooted in teachers.
To meet the objectives of study, an empirical study has been carried out, in which a literature review to study the state of the Neuroscience. To complement it, has developed a questionnaire taken from different teachers from Infant and Primary School located in the province of Guadalajara with a total of 20 participants who have shown us their knowledge anonymously. This information will be compared with the reality of the myths to highlight the ideas that hinder the use of Neuroscience in Education.
After this, the results have been quite surprising in general, showing the point where we are, as well as the ideas that teachers have about neuromites, which slows to the application of Neuroscience.
Although the neuromites are currently refuted, we find the existence of a great multitude of ideas about them. Also we see a high controversy and certain knowledge of the most important organ in learning, the brain.
Downloads
Metrics
References
Abbott, A. (2007). Mozart doesn’t make you clever. Nature News. Recuperado el 18/05/2018 de: https://www.nature.com/news/2007/070409/full/news070409-13.html
Bajo, T., Fernández, A., Ruiz M. & Gómez-Ariza, C.J. (2016). Memoria: estructura y funciones. Madrid: Alianza Editorial.
Barceló, F. (2004) ¿Neurociencia cognitiva o moderna neurociencia? Cognitiva. Vol. 16, Nº 2, 2004, págs. 163-168.
Berwick, R. C., Friederici, A. D., Chomsky, N., & Bolhuis, J. J. (2013). Evolution, brain, and the nature of language. Trends in cognitive sciences, 17(2), 89-98.
Bisquerra, R. ¿Qué son las emociones? Grupo de Investigación en Orientación Psicopedagógica (GROP). Recuperado el 15/03/2018 de: http://www.rafaelbisquerra.com/es/biografia/publicaciones/articulos/101-educacion-emocional-competencias-basicas-para-vida/208-concepto-emocion.html
Castaño, J. (2003). Bases neurobiológicas del lenguaje y sus alteraciones. Revista de Neurología, 36(8), págs. 781-785.
Cohen, L. y Manion, L. (1994). Research Methods in Education. Londres: Routledge. Recuperado el 18/03/2018 de: http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
Dennison, P.E., & Dennison, G.E. (2012). Brain Gym. Movimientos para mejorar en tu vida. Barcelona: Vida kinesiológica.
Forés, A., Gamo, J.R., Guillén, J.C, Hernández, T., Ligoiz, M., Pardo, F. & Trinidad, C. (2015). Neuromitos en Educación. El aprendizaje desde la neurociencia. Barcelona: Plataforma editorial.
Gazzaniga, M. S. (2012). ¿Quién manda aquí? El libre albedrío y la ciencia del cerebro. Barcelona: Paidós.
Guillén, J.C. (2012). Neuroeducación: Estrategias basadas en el funcionamiento del cerebro. Escuela con cerebro. Recuperado el 15/05/2019 de: https://escuelaconcerebro.wordpress.com/2012/12/27/neuroeducacion-estrategias-basadas-en-el-funcionamiento-del-cerebro/
Guillén, J.C. (2017). Neuroeducación en el aula. De la teoría a la práctica. CreateSpace.
Guzmán, G. Áreas del cerebro especializadas en el lenguaje: su ubicación y funciones. Psicología y mente. Recuperado el 10/05/2018 de: https://psicologiaymente.net/neurociencias/areas-del-cerebro-lenguaje
Hillman, C., et al (2009). The effect of acute treadmill walking on cognitive control academic achievement in preadolescent children. Neuroscience, (159), págs. 1044-1054.
Lavilla Cerdán, L. (2011). La memoria en el proceso de enseñanza/ aprendizaje. Pedagogía Magna. Nº 11, págs.. 311-319. Recuperado el 15/05/2018 de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629232
Mora, F. (2000). El cerebro siente. Barcelona: Ariel.
Mora, F. (2007). Neurocultura. Madrid: Alianza Editorial.
Mora, F. (2009). Cómo funciona el cerebro. Madrid: Alianza Editorial.
Mora, F. (2016). El cerebro juega con las ideas. Madrid: Alianza Editorial.
OCDE. (2007). Understanding the brain: the birth of a learning science. París: OCED.
Ruiz, J.M. (1994). La memoria humana: Función y estructura. Madrid: Alianza Editorial.
Stickgold, R., James, L., & Hobson, J. A. (2000). Visual discrimination learning requires sleep after training. Nature neuroscience, 3(12), 1237.
Recuperado el 24/05/2018 de https://www.nature.com/articles/nn1200_1237.pdf
Wagensberg, J. (2007). El gozo intelectual. Barcelona: Tusquets.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.