Binding the school to the territory: the ApS and community participation. Case study in a rural school

Authors

  • Auxiliadora Sales Universitat Jaume I Spain
  • Caterina Monfort Monfort Universitat Jaume I Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE2.1.2019.5422

Keywords:

Service Learning, school-community relationship, community participation.

Abstract

The school opening to the community is considered essential in order to cover its social needs and to favour its democratization. This study, carried out in an Associated Rural School (CRA), is intended to find out what the perception of the community about a Service Learning (ApS) project is to improve the school and also to know about their participation in it. It is a qualitative case study that collects the vision of two mothers, the tutor, the councilor of education, the students of the sixth form class, a neighbor and two students of the Universitat Jaume I (UJI), through the technique of the interview, the observation and documentary analysis. The results show discrepancies between the ApS methodology and a more traditional one and a minor participation of the educational community. In conclusion, the ability of the ApS to link the school with organized agents of the territory is confirmed, as long as the school has a school culture of openness to the community.

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Author Biographies

Auxiliadora Sales, Universitat Jaume I

Auxiliadora Sales Ciges, Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Valencia. Profesora Titular del Departamento de Educación, Área de Didáctica y Organización Escolar, de la Universitat Jaume I, en Castellón. Ha centrado su investigación en educación intercultural inclusiva, formación del profesorado, investigación-acción y cambio escolar. Forma parte del grupo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadania Crítica), con el que ha desarrollado proyectos de investigación sobre la construcción de la escuela intercultural inclusiva y de participación comunitaria y ciudadana para una escuela incluida en el territorio.  

Caterina Monfort Monfort, Universitat Jaume I

Educadora Social y Máster en Psicopedagogía par la Universitat Jaume I.

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Published

2019-07-23

How to Cite

Sales, A., & Monfort Monfort, C. (2019). Binding the school to the territory: the ApS and community participation. Case study in a rural school. International Journal of New Education, (3). https://doi.org/10.24310/IJNE2.1.2019.5422

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