Promoting entrepreneurship in an educational context through the lens of inclusivity

Authors

  • Esmeralda Guillén Tortajada Universidad Complutense de Madrid Spain https://orcid.org/0000-0002-5758-9966
  • Pilar Jiménez Martínez Universidad Camilo José Cela Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/ijne.15.2025.20826

Keywords:

emprendimiento, educación inclusiva, competencia, empleabilidad

Abstract

Introduction: The promotion of entrepreneurship has gained relevance in the educational field, especially after the introduction of the concept of key competence in the Organic Law 2/2006 (LOE). This change has been fundamental in the Spanish educational system, reinforced by the current educational law LOMLOE, which advocates inclusion and equity. The proposal seeks to guide teachers in adapting their curricular programs and projects to integrate entrepreneurial competence in inclusive environments. Methodology: The implementation of this proposal is based on the use of innovative methodologies that comply with legal requirements and respond to the demands of the 21st century. It focuses on the adaptation of didactic strategies to all educational levels, promoting the formation of students capable of identifying opportunities, innovating and creating value in diverse contexts. Results: This educational approach enables students to develop key skills such as creativity, problem solving and decision making. These skills not only prepare them for future employment, but also foster comprehensive development from an early age. Discussion: Combining the promotion of entrepreneurship with inclusive education helps to ensure quality training that meets today's needs and challenges, benefiting both students and their families. This educational model is essential to form competent and resilient citizens in the face of the challenges of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
87%
33%
Days to publication 
260
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Ainscow, M. (2005). Developing Inclusive Education Systems: The Role of School Leaders. International Journal of Inclusive Education, 9(3), 195-207.

Amaro, M.C., Méndez, J.M. y Mendoza, F. Un estudio de las características profesionales del docente universitario para atender a la diversidad. Revista latinoamericana de educación inclusiva (8)2, 199-216. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4994310

Asamblea General de las Naciones Unidas (2008). Instrumento de ratificación de la Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad, hecho en Nueva York el 13 de diciembre de 2006 (BOE nº 96, de 21 de abril). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.boe.es/boe/dias/2008/04/21/pdfs/A20648-20659.pdf

Bagur, S., y Verger, S. (2022). Educación inclusiva y pedagogía hospitalaria: las actitudes docentes promotoras de la inclusión. Revista Brasileira de Educação Especial, 28, 379-398. https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0140

Caballero, P.A., Guillén, E. y Jiménez, P. (2017). El emprendimiento como propuesta de cambio y herramienta clave para acercar la formación universitaria a la realidad social del mercado laboral. Actas del Simposio Internacional “El desafío de emprender en la escuela del siglo XXI” (SIEMPRE 2017), diciembre 18-19, Sevilla, España. https://idus.us.es/handle/11441/74091

Caballero, P.A., Jiménez, P. y Guillén, E. (2019). Aprender a emprender bajo el binomio familia-escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 139–154. https://doi.org/10.6018/reifop.389611

Calvo, G. (2013). La formación de docentes para la inclusión educativa. Páginas de educación, 6(1), 19-35. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=s1688-74682013000100002&script=sci_arttext

Castells, M. (2010). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 1). Alianza Editorial.

Castells, M. (2011). The rise of the network society. John wiley & sons.

Castillo, J.R. (2017). Docente inclusivo, aula inclusiva. Revista de educación inclusiva, 9(2), 264-275 https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/64/59

Cristancho, S P.B. y García M.A. (2021). Iniciativas de equidad para la formación de mujeres en ti. Eiei acofi. https://doi.org/10.26507/ponencia.1843

Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st Century Teacher Education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. DOI:10.1177/0022487105285962

Delors, J. (1996). La educación encierra un valor esencial: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO.

De Oca, Y.M., Bastidas, C.I.B. y Cabeza, S.N.C. (2022). Metodología de investigación en emprendimiento: Una estrategia para la producción científica de docentes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(2), 381-390.

Flores, M. A., y Day, C. (2021). Developing Teachers: The Role of Professional Learning in Teacher Education. In The Oxford Handbook of Teacher Education (pp. 238-255). Oxford University Press.

García, L.M., Gutiérrez, D. y Fernández, J.G. (2019). Emprendimiento docente en la transición de Educación Primaria a Educación Secundaria: una propuesta desde la Educación Deportiva y el Aprendizaje-Servicio. Revista de Educación, 2(3), 201-219. https://doi.org/10.18172/con.3913

Gómez, M., Díaz, L.R. y Herrera, J.M. (2021). Nuevas generaciones y mercado laboral: Desafíos para la pertinencia educativa actual. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 93-118. https://doi.org/10.9757/Rhela

Gracia, A. (2024). Liderazgo y emprendimiento en docencia e investigación para una educación inclusiva. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria 44, 269-270 Doi: 10.7179/PSRI_2024.44.16

Guillén, R.P. (2021). Características Personales y Didácticas utilizadas por los Docentes en la Formación de Emprendedores en los estudiantes de Bachilleratos en Administración de Negocios y Contabilidad de las Instituciones del Nivel Medio de la ciudad de Pilar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 2545-2562. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.473

Kettunen, P. & Kallio, J. (2022). Inclusive policies for equal opportunities: A framework for understanding public policy implications. Journal of Social Policy, 51(2), 345-367. https://doi.org/10.1017/S0047279421000562

Lastra, J.F.R. (2012). Aplicación de un ambiente virtual de aprendizaje orientado a la formación empresarial. Estudios gerenciales, 28(122), 105-119. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70196-1

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2

Maldonado-Chacón, M. C., Morales-Sigcha, P. R., Oña-Guachamín, M. R., Alanuca-Aimacaña, M. J., Chuquimarca-Llulluna, M. L., & Guamán-Chile, Ángel J. (2024). La personalización del aprendizaje en la educación inclusiva. Revista Científica Retos De La Ciencia, 8(18), 190–203. https://doi.org/10.53877/rc.8.18.20240701.16

Ministerio de Trabajo y Economía Social, CERMI y Fundación ONCE (2023). Libro blanco sobre empleo y discapacidad. Real Patronato sobre Discapacidad, Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mdsocialesa2030.gob.es/derechos-sociales/discapacidad/docs/Libro_blanco_empleo_discapacidad_2023.pdf

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Guía de atención a la diversidad en el aula. https://cedec.intef.es/recursos/?buscador=guias

Montero, M.D (2021). Educación, Gobierno Abierto y progreso: los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en el ámbito educativo. Una visión crítica de la LOMLOE. Revista de Educación y Derecho, 23, 1-26. https://doi.org/10.1344/REYD2021.23.34443

Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2020). World Employment and Social Outlook 2020: Trends 2020. OIT. https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/2020/lang--en/index.htm

Page, S.E. (2007). Making the difference: Applying a logic of diversity. Academy of Management Perspectives, 21(4), 6-20. https://doi.org/10.5465/amp.2007.27895335

Palomares, A. y García, E. (2023). Liderazgo y emprendimiento en docencia e investigación para una educación inclusiva. Editorial Síntesis.

Páramo D. (2008). La Universidad del Tolima explora el emprendimiento rural juvenil, desde la perspectiva asociativa en el municipio de Ibagué. Revista Mundo económico y empresarial, Facultad Ciencias económicas y administrativas Universidad del Tolima, 6,14 -26. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/file:///C:/Users/mpjimenez/Downloads/admin,+508-959-1-CE%20(1).pdf

Rojas, G.Y., Pertuz, V., Navarro, A. y Quintero, L.T. (2019). Instrumento para identificar características personales y didáctica utilizadas por los docentes en la formación de emprendedores. Formación universitaria, 12(2), 29-40. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000200029

Rosero-Calderón, M., Milena, D., Alicia, M. y Hernando, C. (2021). Actitud docente frente a la educación inclusiva de estudiantes con discapacidad intelectual. Revista Unimar, 39(1), 96-106. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art7

UNESCO. (2015). Educación para todos 2000-2015: Logros y desafíos. UNESCO.

UNESCO. (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. UNESCO.

UNESCO. (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. UNESCO.

Published

2025-07-31

How to Cite

Guillén Tortajada, E., & Jiménez Martínez, P. (2025). Promoting entrepreneurship in an educational context through the lens of inclusivity. International Journal of New Education, (15). https://doi.org/10.24310/ijne.15.2025.20826

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.