Musical practices with a student with Autism Spectrum Disorder to work on social interaction with peers

Authors

  • Irene López Prados Universidad de Castilla-La Mancha Spain
  • Raquel Bravo Marín Departamento de Música . Facultad de Educación. Universidad de Castilla-La Mancha. Spain https://orcid.org/0000-0001-5809-7739

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.10.2022.15487

Keywords:

Autism, Autism Spectrum Disorder, educational intervention, musical education, pre-primary education

Abstract

The present proposal is to show the benefits of music therapy in the school environment for students with Autism Spectrum Disorder (ASD). It specifically reflects how activities of corporal, vocal and instrumental expression favour socialization and affectivity with the peers of a specific student. To understand properly the relevance of this intervention, it has been established a theoretical framework, which reflect: the main characteristics that define ASD, the importance of early stimulation and musical education in Early Childhood Education, and its relation with music therapy. In this line, two questionnaires have been developed: one aimed at teachers and the other at students. To know the initial situation of the concrete student, several music therapy activities have been carried out and finally, the same questionnaires have been applied again to know the results of the intervention.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
865
Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 202677
|
Visualizaciones del HTML
3,017
Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 2026358
|

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
85%
33%
Days to publication 
92
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

References

Casas, J., Repullo, J.R. y Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención primaria, 31(8), 527-538.

Castilla-La Mancha. (s.f). Castilla-La Mancha. Bienestar social. DG de discapacidad. Serviciodeatencióntemprana. https://www.castillalamancha.es/gobierno/bienestarsocial/estructura/dgsmpdd/actuacio nes/servicio-de-atenci%C3%B3n-temprana

Correa, J., Soto, M., María Rodríguez, I., García, B., Zapata, B., Henao, N., González , M., Arboleda, M., Gutiérrez, A., Bedoya, M., Suárez, J., Chacón, R., López, L., Cortes, E., Ramírez, O. y Hermann, S. (2018). Experiencias significativas en educación infantil. Formación, Contextos y Metodología de Sistematización. Tecnológico de Antioquia.

Cuenca, S. (2021). Las videocreaciones como medio de inclusión y mejora del éxito escolar en una educación artístico-musical. International Journal of New Education, 8, 151-172. https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13810

Cuervo, L. (2021). Introducción a la estimulación musical en la infancia. Pautas y actividades. Paraninfo.

Díaz, S. y Moliner, O. (2020). Redefiniendo la Educación Musical Inclusiva: una revisión teórica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 17, 21-31. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/190464/71675.pdf?sequence=2

Esposito, S. (2018). 50 juegos sonoros para el autismo. CREATESPACE.

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.

Hervás, A., Balmaña, N. y Salgado, M. (2017). Los trastornos del espectro autista (TEA). Pediatría integral, XXI (2), 92-108.

Hijosa, A. y Martín, P.J. (2022). Ideas y recursos musicales desde la afectividad, para la diversidad funcional. La Música y Tú.

López, J. (2016). Un nuevo concepto de Educación Infantil. Pueblo y Educación.

López, N. J., De Moya, M. del V. y Bravo, R. (2021). La relación música-lengua materna en los principios metodológicos de Edgar Willems y Shinichi Suzuki. Folios: revista de la Facultad de Humanidades, 54, 72-87.

Navarro, H. y Belda, M. (2021). Adaptaciones de acceso para el Trastorno del Espectro Austista a través de las habilidades sociales: resolución de conflictos. International Journal of New Education 8, 23-44. http://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13056

Ortega, X., Martos, O., Argoty, S. y Báez, H. (2019). Efectos de la música en el cerebro en la etapa infantil: revisión desde las neurociencias. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas 10, 65-77. http://dx.doi.org/10.15658/

Pérez, G., Shelly, M. C., Escudé, N., Blanco, P. y Sánchez, E. (2010). Expresión y comunicación. Altamar.

Pineda, I., Renero, L., Silva, Y., Casas, E., Bautista, E. y Bezanilla, J.M. (junio de 2009). Utilidad del sociograma como herramienta para el análisis de las interacciones grupales. PeriódicosElectrónicosemPsicología. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870- 350X2009000100009

Rey, A. y García, B. (2018). Cómo abordar el Trastorno del Espectro del Autismo desde los medios de comunicación. Confederación Autismo España.

Tortosa, F. (2004). Intervención educativa en el alumnado con trastorno del espectro autista. Servicio de Atencio?n a la Diversidad. Direccio?n General de Promocio?n Educativa e Innovacio?n. Consejeri?a de Educacio?n, Ciencia e Investigacio?n, 1-41.

Published

2022-12-31

How to Cite

López Prados, I., & Bravo Marín, R. (2022). Musical practices with a student with Autism Spectrum Disorder to work on social interaction with peers. International Journal of New Education, (10), 145–171. https://doi.org/10.24310/IJNE.10.2022.15487

Issue

Section

ARTICLES