Integration of science and music to conserve the environment through computational thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.10.2022.14689

Keywords:

teaching methods innovations, xperiential learning, computer programming, music education, science education, preservice teacher education

Abstract

The article presents and describes the Code, Science & Music Remix project, an educational experience focused on problematization in learning. It was designed to develop computational thinking from a curricular integration approach in the context of the Sustainable Development Goals (SDGs). The main purpose of the project was to promote the development of computational thinking in fifth grade students and future elementary level teachers. As part of the science classes, they learned about earth spheres and implemented programming workshops using the EarSketch platform. The platform aims for participants to learn to program, and develop computational thinking, while expressing their conceptualizations through music. This integration of science and music was applied in a musical composition with the purpose of raising awareness about the environment. Both the musical product and the process to achieve the project's objectives were presented to the school community to educate others about the need to conserve the environment and live in harmony with the SDGs for the benefit of the humanity.

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Author Biography

Lizzette M Velázquez Rivera, 1-787-487-1134

Lizzette M. Velázquez Rivera posee un doctorado en Educación de la Universidad de Puerto Rico. Es Catedrática de la Facultad de Educación del Recinto de Río Piedras, en donde se desempeñó como Decana Asociada de Asuntos Académicos del 2007 al 2010. Ofrece cursos a futuros maestros del nivel elemental y de ciencia. Es Socia Fundadora de la Cooperativa Educativa para la Reinvención y la Acción (CoopERA). Coautora de libros de texto ciencia del nivel elemental y de publicaciones relacionadas con la educación en ciencia, con el desarrollo profesional de maestros y directores y con diversas innovaciones curriculares; entre ellas: la Integración de la tecnología al proceso de aprendizaje y el Aprendizaje Basado en Problemas. Cuenta con más de casi dos décadas de experiencia en el desarrollo de proyectos, a nivel escolar K-12 y universitario, que utilizan problemas, proyectos y el servicio comunitario para facilitar aprendizaje; experiencia que le ha permitido contar con dos publicaciones en torno a este tema.  A su vez, es diseñadora, asesora y capacitadora en iniciativas de cambio en la educación relacionadas con temas tales como: educación basada en competencias, creación de comunidades de aprendizaje, estrategias de enseñanza para facilitar el entendimiento conceptual, desarrollo y diseño curricular, integración de la tecnología como herramienta de aprendizaje, aprendizaje de ciencia, acreditación profesional, sistemas de assessment estudiantil, portafolios electrónicos, inducción al aprendizaje y desarrollo profesional de educadores.

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Published

2022-12-31

How to Cite

Velázquez Rivera, L. M., Quiñones Pérez, I. R., Rosado Olivieri, W. Y. ., & López León, R. (2022). Integration of science and music to conserve the environment through computational thinking. International Journal of New Education, (10), 173–196. https://doi.org/10.24310/IJNE.10.2022.14689

Issue

Section

ARTICLES