Creating design content on Instagram. A case study

Authors

  • Sonia Ríos Moyano Universidad de Málaga Spain https://orcid.org/0000-0002-5727-3507
  • Nerea González Cazorla Spain
  • Juan Antonio Báez González Spain
  • Noelia Sánchez García Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14434

Keywords:

Art, Design, Social Networking, Learning experiences, Educational experience

Abstract

This article presents the results of a practical project carried out with students on the Art History degree course at the University of Malaga. The general objective is based on the design of an educational innovation action to improve writing and text production skills, as well as communication and digital skills, considering that the contents produced were going to be disseminated through the social network Instagram. Among the specific objectives, attention was paid to learning about the history of industrial objects, and to the acquisition of transversal competences related to soft skills: group work, leadership and decision-making. Freedom and creativity were encouraged as essential and necessary skills in their professional future. The article presents the results of one of the three groups into which the total number of students in the class was divided. The research is based on a qualitative approach that helped the construction of knowledge from the individual to the group. Approximations are made with other works dealing with social networks. The activity designed focuses on a case study, which gives a holistic and contextual character to the work done by the students. The students themselves recount their work step by step, which is interesting because it allows the model to be reproduced by anyone who wants to implement a similar activity. The results and conclusions are drawn from surveys with open and closed questions, which show that a large number of students had a very positive perception of educational innovation practices, as well as seeing the use of social networks in their practical training as positive.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alatorre, D. y Ortiz, J.C. (eds.). (2020). Innovación social y diseño. Madrid. Centro de Investigaciones en Diseño Industrial UNAM.

Alcántara Santuario, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 75-82). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Recuperado a partir de http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/541/1/AlcantaraA_2020_Educacion_superior_y_covid.pdf

Ayala-García, E., Hernández-Suárez, C., y Prada-Núñez, R. (2020). Proceso educativo en programas de Arquitectura bajo el aislamiento preventivo obligatorio por causa del COVID-19. Educación y Humanismo, 22(39), pp. 1-25. Recuperado a partir de https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4205

Ballesta Pagán, F. J., Lozano Martínez, J., Cerezo Máiquez, M. C. y Castillo Reche, I. S. (2021). Participación en las redes sociales del alumnado de Educación Secundaria. Educación XX1, 24(1), 141-162. Recuperado a partir de http://doi.org/10.5944/educXX1.26844

Bernal, C. y Angulo, F. (2013). Interacciones de los jóvenes andaluces en las redes sociales. Comunicar, 20(40), 25-30. Recuperado a partir de https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-02

Berro, G. (2016). Diseño, el arte de cada día: casos exitosos de diseño. Madrid: Edaf.

Campi, I. (2007). Diseño y nostalgia. El consumo de la historia, Barcelona: Santa&Cole.

Campi, I. (2007). La idea y la materia. Vol. 1: El diseño de producto en sus orígenes, Barcelona: Gustavo Gili.

Campi, I. (2013). La historia y las teorías historiográficas del diseño. Designio.

De Pablos, J. et al. (2019). Los usos de las plataformas digitales en la enseñanza universitaria. Perspectivas desde la investigación educativa. En REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 59-72. Recuperado a partir de https://doi.org/10.4995/redu.2019.11177

Expósito, C. D. y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. Recuperado a partir de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/4214

Fiell, C. y P. (2000). Diseño del siglo XX. Alemania: Taschen.

Fried, M. (2004). Arte y objetualidad: ensayos y reseñas. Madrid: La balsa de la medusa.

Gewerc, A., Fraga, F. y Rodés, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89(31.2), 171-186.

González-Ramírez, T. y López-Gracia, Á. (2018). La identidad digital de los adolescentes: usos y riesgos de las tecnologías de la Información y la Comunicación, Revista Latinoamericana de tecnología Educativa, 17(2), 73-85. Recuperado a partir de https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.73

Harman, G. (2021). Arte y objetos. Madrid: Enclave de Libros.

Julier, G. (2010). La cultura del diseño. Barcelona: Gustavo Gili.

Leslabay, M. (2007). “Valores del diseño” cotidiano. Madrid: Círculo de bellas Artes. Sociedad estatal para el desarrollo del diseño y la innovación.

Maloney, S. Moss, A. y Ilic, D. (2014). Social media in health professional education: a student perspective on user levels and prospective applications. Adv. Health. Sci. Educ. Theory. Pract., 19(5), 687-697. Recuperado a partir de https://doi.org/10.1007/s10459-014-9495-7

Matosas-López, L., Luzardo-Briceño, M., Aguilar-Jiménez, A.-S. y Jaimes-Carrillo, L. (2021). Relaciones entre redes sociales y recursos digitales de instrucción en la universidad: comparativa España – Colombia. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 60, 77-93. Recuperado a partir de https://doi.org/10.12795/pixelbit.77522

Olivares-Parada, G., Olivares-Parada, P. y Parada-Rico, D (2021). El contexto de la Covid-19 como espacio para repensar la virtualización educativa por parte de docentes universitarios. Educación y Humanismo, 23(40), 1-17. Recuperado a partir de https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4276

Ordóñez, E., Vázquez-Cano, E., Arias-Sánchez, S., y López-Meneses, E. (2021). Las Competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el alumnado universitario. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 60, 153-167. Recuperado a partir de https://doi.org/10.12795/pixelbit.74860

Poveda, Barceló, Rodríguez y López-Gómez, 2021).
Poveda, B., Barceló, M.L., Rodríguez, I. y López-Gómez, E. (2021). Percepciones y creencias del estudiantado universitario sobre el aprendizaje en la universidad y en el prácticum: un estudio cualitativo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 41-53. Recuperado a partir de https://doi.org/10.5209/rced.67953

Ramírez, J.A. (2009). El objeto y el aura. Madrid. Akal.

Sáiz, J. y Domínguez, J. (2017). Aprender sobre la historia: competencias metodológicas en educación secundaria. En López, R.; Miralles, P.; Prats, J. y Gómez, C.J. (coords.). Enseñanza de la historia y competencias educativas (pp.23-48). Barcelona, Editorial Graó.

Salvador-García, C. (2021). Gamificando en tiempos de coronavirus: el estudio de un caso. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65), 1-20. Recuperado a partir de https://doi.org/10.6018/red.439981

Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. Recuperado a partir de https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

Vázquez, A.I. y Cabero, J. (2015). Las redes sociales aplicadas a la formación. Revista Complutense de Educación, 26, 253-272. Recuperado a partir de https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.47078

Villafuerte, J.S., Bello, J.E., Pantaleón Cevallos, Y. y Bermello, J. O. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1), 134-150. Recuperado a partir de http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214

Viñolas i Marlet, J. y Rodríguez Fischer, C. (coord.) (2005). Diseño ecológico. Barcelona: Blume.

Wollheim, Richard. (2019). El arte y sus objetos. A. Machado Libros.

Yáñez Martínez, B. y Vega Borrego, D. (2020). Estrategias de dinamización de la enseñanza online del diseño. ArDIn. Arte, Diseño e Ingeniería, 9, 77-113. Recuperado a partir de 10.20868/ardin.2020.9.4125

Published

2022-05-18

How to Cite

Ríos Moyano, S., González Cazorla, N., Báez González, J. A., & Sánchez García, N. . (2022). Creating design content on Instagram. A case study. International Journal of New Education, (9), 111–135. https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14434

Issue

Section

ARTICLES