The organizational culture of management personnel in Venezuelan educational institutions. A qualitative study

Authors

  • Mayra Bustillos Universidad Tecnológica Israel Ecuador
  • Yolvy Javier Quintero Cordero UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA ISRAEL Ecuador
  • Tibisay Milena Lamus de Rodríguez UNIVERSIDAD NACIONAL EXPERIMENTAL FRANCISCO DE MIRANDA Venezuela, Bolivarian Republic of
  • Raquel Zoraya Lamus García UNIVERSIDAD BOLIVARIANA DE VENEZUELA Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14278

Keywords:

Organisational culture, Educational management, Interpretative paradigm, Ethnographic perspective

Abstract

The objective of this article was to interpret the conceptions of organizational culture that managerial personnel have in 05 university institutions, located in Santa Ana de Coro, Falcón state, Venezuela. The article is inserted in the qualitative approach and the interpretive paradigm, assuming the ethnographic method research. The techniques were used: participant observation and in-depth interview. As a validation method, triangulation was used, with the participation of 05 key informants, with positions of educational leadership in the institutions studied. The information on the context was searched to describe the scenario and characterize the subjects; Likewise, pertinent theoretical references were consulted. The application of the instruments was carried out. Among the findings, it stands out that the directors believe that the institutional mission and vision are coordinated macro-lines of action for the promotion of values ??and to strengthen the university-community bond. Among the conclusions it stands out that, certain beliefs are still in force that respond to a normative-managerial line, focused on the performance of the substantive functions of the administrative sciences environment; This, despite the fact that there has been progress in the existing conceptions of organizational culture in educational management.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Yolvy Javier Quintero Cordero, UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA ISRAEL

Docente Investigadora. Área de Humanidades. Editor de la Revista Científica UISRAEL Coordinador de Investigación. UISRAEL. Con grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas egresado del Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC). Cuenta con 15 años de experiencia en la Docencia Universitaria a nivel de Pregrado y Postgrado. Ha utilizado en calidad de ponente en diferentes Congresos Nacionales e Internacionales, Autor de Artículos Científicos publicados en revistas indexadas en Universidades Internacionales. Se ha desempeñado como director de tesis a nivel de posgrado y también ha sido miembro de los tribunales científicos calificando más de 76 tesis de posgrado en Maestría y Doctorado.

 

Tibisay Milena Lamus de Rodríguez, UNIVERSIDAD NACIONAL EXPERIMENTAL FRANCISCO DE MIRANDA

Doctora en Ciencias Pedagógicas (Profesor Asociado)

References

Alejo, M., & Osorio A, B. (2016). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. En Gaceta Pedagógica (pp. 74-85). https://www.academia.edu/41012556/El_informante_como_persona_clave_en_la_investigación_cualitativa
Bastida Lugones, L., & Mora Quintana, E. del C. (2017). La dirección educacional y la dirección en la escuela: Sus Especialidades. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 34-38. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Charres, H., Villalaz, J., & Martñinez, J. (2018). Triangulación: Una herramienta adecuada para las investigaciones en las ciencias administrativas y contables. FrecoSapiens, 1(1). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/221/2211026002/html/
Doimeadios Martínez, R., Barceló Riverón, R., Planes Cumbas, P., Doimeadios Martínez, R., Barceló Riverón, R., & Planes Cumbas, P. (2021). Procedimiento de la dirección de la labor educativa en el centro mixto. EduSol, 21(74), 86-101. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000100086&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Granell de Aldaz, E., Garaway, D., & Malpica, C. (1997). Exito gerencial y cultura?: retos y oportunidades en Venezuela. Ediciones IESA.
Hernández Sampieri, R., & Torres Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V.
Nazarian, A., Atkinson, P., & Foroudi, P. (2017). Influence of national culture and balanced organizational culture on the hotel industry’s performance. International Journal of Hospitality Management, 63, 22-32. https://doi.org/10.1016/J.IJHM.2017.01.003
Piza Burgos, N. D., Amaiquema Marquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1162
Restrepo, E. (2018). Etnografía. Alcances, técnicas y éticas. En Fondo Editorial UNMSM.
Ritacco Real, M., & Amores Fernández, F. J. (2017). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España). Educação e Pesquisa, 44(0). https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709162034
Ritacco Real, M., & Amores Fernández, F. J. (2018). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España). Educação e Pesquisa, 44, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709162034
Rivera, D. A., Carrillo, S. M., Forgiony, J. O., Nuvan, I. L., & Rozo, A. C. (2018). Cultura organizacional, retos y desafíos para las organizaciones saludables. Revista ESPACIOS, 39(22).
Robbins, S. P., & Judge, T. a. (2013). Comportamiento Organizacional.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Comportamiento Organizacional (Pearson (ed.); Edición: 1). Pearson Educación. http://www.ebooks7-24.com.banrep.basesdedatosezproxy.com/?il=4915
Schein, E (1987). Defining organizational culture. In J. M. Shafritz& J. S. Ott (Eds.),Classics of organizational theory (2nd ed., pp. 381–396). Chicago, IL: The Dorsey Press Organizational Culture
Schein, E. H. (1990). Organizational Culture. American Psychologist, 45(2), 109-119. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.2.109
Vera Mendoza, A. E., & Lanz A, R. E. (2017). La planificación como estrategia gerencial para el fortalecimiento de la convivencia escolar. Educere, 21(68). https://www.redalyc.org/journal/356/35652744014/html/

Published

2022-05-18

How to Cite

Bustillos, M., Quintero Cordero, Y. J., Lamus de Rodríguez, T. M., & Lamus García, R. Z. (2022). The organizational culture of management personnel in Venezuelan educational institutions. A qualitative study. International Journal of New Education, (9), 65–86. https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14278

Issue

Section

ARTICLES