The organizational culture of management personnel in Venezuelan educational institutions. A qualitative study
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14278Keywords:
Organisational culture, Educational management, Interpretative paradigm, Ethnographic perspectiveAbstract
The objective of this article was to interpret the conceptions of organizational culture that managerial personnel have in 05 university institutions, located in Santa Ana de Coro, Falcón state, Venezuela. The article is inserted in the qualitative approach and the interpretive paradigm, assuming the ethnographic method research. The techniques were used: participant observation and in-depth interview. As a validation method, triangulation was used, with the participation of 05 key informants, with positions of educational leadership in the institutions studied. The information on the context was searched to describe the scenario and characterize the subjects; Likewise, pertinent theoretical references were consulted. The application of the instruments was carried out. Among the findings, it stands out that the directors believe that the institutional mission and vision are coordinated macro-lines of action for the promotion of values ??and to strengthen the university-community bond. Among the conclusions it stands out that, certain beliefs are still in force that respond to a normative-managerial line, focused on the performance of the substantive functions of the administrative sciences environment; This, despite the fact that there has been progress in the existing conceptions of organizational culture in educational management.
Downloads
Metrics
References
Bastida Lugones, L., & Mora Quintana, E. del C. (2017). La dirección educacional y la dirección en la escuela: Sus Especialidades. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 34-38. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Charres, H., Villalaz, J., & Martñinez, J. (2018). Triangulación: Una herramienta adecuada para las investigaciones en las ciencias administrativas y contables. FrecoSapiens, 1(1). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/221/2211026002/html/
Doimeadios Martínez, R., Barceló Riverón, R., Planes Cumbas, P., Doimeadios Martínez, R., Barceló Riverón, R., & Planes Cumbas, P. (2021). Procedimiento de la dirección de la labor educativa en el centro mixto. EduSol, 21(74), 86-101. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000100086&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Granell de Aldaz, E., Garaway, D., & Malpica, C. (1997). Exito gerencial y cultura?: retos y oportunidades en Venezuela. Ediciones IESA.
Hernández Sampieri, R., & Torres Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V.
Nazarian, A., Atkinson, P., & Foroudi, P. (2017). Influence of national culture and balanced organizational culture on the hotel industry’s performance. International Journal of Hospitality Management, 63, 22-32. https://doi.org/10.1016/J.IJHM.2017.01.003
Piza Burgos, N. D., Amaiquema Marquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1162
Restrepo, E. (2018). Etnografía. Alcances, técnicas y éticas. En Fondo Editorial UNMSM.
Ritacco Real, M., & Amores Fernández, F. J. (2017). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España). Educação e Pesquisa, 44(0). https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709162034
Ritacco Real, M., & Amores Fernández, F. J. (2018). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España). Educação e Pesquisa, 44, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709162034
Rivera, D. A., Carrillo, S. M., Forgiony, J. O., Nuvan, I. L., & Rozo, A. C. (2018). Cultura organizacional, retos y desafíos para las organizaciones saludables. Revista ESPACIOS, 39(22).
Robbins, S. P., & Judge, T. a. (2013). Comportamiento Organizacional.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Comportamiento Organizacional (Pearson (ed.); Edición: 1). Pearson Educación. http://www.ebooks7-24.com.banrep.basesdedatosezproxy.com/?il=4915
Schein, E (1987). Defining organizational culture. In J. M. Shafritz& J. S. Ott (Eds.),Classics of organizational theory (2nd ed., pp. 381–396). Chicago, IL: The Dorsey Press Organizational Culture
Schein, E. H. (1990). Organizational Culture. American Psychologist, 45(2), 109-119. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.2.109
Vera Mendoza, A. E., & Lanz A, R. E. (2017). La planificación como estrategia gerencial para el fortalecimiento de la convivencia escolar. Educere, 21(68). https://www.redalyc.org/journal/356/35652744014/html/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.