Cooperative learning in the Primary Education Degree: the voice of your students

Authors

  • Esther Martínez-Figueira Universidad de Vigo Spain
  • Vanesa Bacelo González CEIP Mestre Ramiro Sabell Mosquera, España Spain
  • Isabel Fernández Menor Universidad de Sevilla Spain

Keywords:

Cooperative Education, Higher Education, Teaching Competences, Future Teachers

Abstract

The current complex reality in higher education suggests incorporating active methodologies based on interaction between peers, such as cooperative learning, which favours the active participation of students and promotes the ability to reason critically. Based on this, the purpose of this study is to present the assessment made by future Primary Education teachers about cooperative learning. For this purpose, a two-phase sequential exploratory research was carried out on the 47 teaching guides studied and 57 final year students of the Degree in Primary Education at the University of Vigo were surveyed, using an analysis sheet, a scale and a SWOT. The evaluations obtained suggest that cooperative learning enhances learning related to the subject being studied and to the competences of the degree linked to group work, as there is a correspondence between the objectives that cooperative work aims to achieve and the specific learning objectives of the subject.  It is found that collaboration between students and teachers, and among students themselves, contributes to the construction of knowledge in the university classroom. It also concludes with a series of indicators that guide improvements in the methodology studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Esther Martínez-Figueira, Universidad de Vigo

Profa.Contratada Doctora Interina del Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación (Campus Pontevedra). Universidad de Vigo


References

Alonso, L. E., Fernández, C. J. y Nyssen, J. M. (2009). El debate sobre las competencias. Una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. ANECA.

Atxurra, C., Villardón, L. y Calvete, E. (2015). Diseño y Validación de la Escala de Aplicación del Aprendizaje Cooperativo (CLAS). Revista de Psicodidáctica, 20(2), 339-357. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11917

Bauman, Z. (2006). Vida Líquida. Paidós.

Creswell, J. W., Plano, V. L., Gutmann, M. L. y Hanson, W. E. (2008). Advanced mixed methods research designs. En V.L. Plano y J.W. Creswell (Eds.), The mixed methods reader (pp. 161?196). Sage.

Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 231-246.

Escolano, E., Tomás, L. y Herrero, M. L. (2012). Percepción del alumnado universitario sobre su primera experiencia de aprendizaje colaborativo. [Comunicación oral]. V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander, España.

Fernández-Río, J. (2017). El ciclo del aprendizaje cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 32, 264-265.

Ferreiro, R. y Calderón, M. (2006). El ABC del aprendizaje cooperativo. Trillas.

García, M. y Cotrina, M. J. (2012). Andamiando el desarrollo de los Grados de Magisterio: la cooperación educativa en el contexto universitario. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 399-414. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6029

García, M. M., González, I. y Mérida, R. (2012). Validación del cuestionario de evaluación ACOES. Análisis del trabajo cooperativo en educación superior. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 87-109. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.114091

García, M. R. y González, N. (2013). El aprendizaje cooperativo en la universidad. Valoración de los estudiantes respecto a su potencialidad para desarrollar competencias. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 4(7), 106-128.

Gil, P. (2015). Percepciones hacia el aprendizaje cooperativo del alumnado del Máster de Formación del Profesorado de Secundaria. Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 125-146. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5423

González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Proyecto Piloto. Fase 1. Universidad de Deusto.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Jonhson, D. W. (2016). La controversia constructiva. SM.

Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (2014). Cooperative learning in 21st century. Anales de Psicología, 30(3), 841-851. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201241

Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Lago, J. R., Soldevila, J. y Jiménez, V. (2018). El aprendizaje cooperativo para la cohesión, la inclusión y la equidad. En J.C. Torrego y C. Monge (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo (pp. 243-266). Síntesis.

León, F. y Latas, C. (2007). La formación en técnicas de aprendizaje cooperativo del profesor universitario en el contexto de la convergencia europea. Revista de Psicodidáctica, 12(2), 269-278.

Lobato, C. (1997). Hacia una comprensión del aprendizaje cooperativo. Revista de Psicodidáctica, 4, 59-76.

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson educación.

Moriña, A. y Parrilla, M. A. (2006). Criterios para la formación permanente del profesorado en el marco de la educación inclusiva. Revista de Educación, 339, 517-539.

Onrubia J. y Mayordomo R. M. (2015). El aprendizaje cooperativo: elementos conceptuales. En, Onrubia J. y Mayordomo R.M. (Coords.), El aprendizaje cooperativo (pp. 17-48). UOC.

ORDEN ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, nº 312, 2007, 29 diciembre.

Pegalajar, M. C. y Colmenero, M. J. (2013). Percepciones hacia el aprendizaje cooperativo en estudiantes del grado de maestro. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 343-362.

Pujolàs, P. (2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Graó.

Pujolàs, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educación Siglo XX1, 30(1), 89-112.

Pujolàs, P. y Lago, J. R. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. Octaedro.

Roig-Vila, R. y Urrea-Solano, M.E. (2020). Formación colaborativa en interculturalidad del profesorado de Educación Infantil y Primaria. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(1), 7-19. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i1.pp7-19

Saavedra, M. C. (2018). Aprendizaje Cooperativo basado en la Investigación. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 235-250.

Tirado, R., Hernando, A. y Aguaded, J. I. (2011). Aprendizaje cooperativo on-line a través de foros en un contexto universitario: un análisis del discurso y de las redes. Estudios Sobre Educación, 20, 49-71.

Torrego, J. C., Monge, C. y Muñoz, Y. (2018). La formación del profesorado como clave para la inclusión desde el aprendizaje cooperativo. En J.C. Torrego y C. Monge (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo (pp. 125-152). Síntesis.

Published

2022-05-18

How to Cite

Martínez-Figueira, E., Bacelo González, V. ., & Fernández Menor, I. (2022). Cooperative learning in the Primary Education Degree: the voice of your students. International Journal of New Education, (9), 5–21. Retrieved from https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/14173

Issue

Section

ARTICLES