Impact of the pandemic on the good living right of education and its accessibility
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.12020Keywords:
good living rights, education, didactic strategy, pandemic, COVID-19Abstract
The present study focused on determining the impact of the pandemic on access to the public education service based on the rights of good living stablished in the Republic Constitution, using the qualitative quantitative research route, cross- sectional design, and descriptive scope and adopting analysis as a method. Through the application of surveys to teachers, students, parents and lawyers, it was determined that the impact of COVID-19 on access to the public service of education ranges from high to very low and the violation of education as a right human according to the approach of good living being hegemonic understanding of good living in a degree that goes from high to very high. As a didactic strategy, a guide was proposed to undertake the transformation of education and the improvement of the teaching-learning process in times of pandemic in Tulcan city.Downloads
Metrics
References
Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2020). PANDEMIA Y DERECHOS HUMANOS EN LAS AMÉRICAS. RESOLUCIÓN No. 1/2020
https://www.oas.org/es/cidh/decisiones/pdf/Resolucion-1-20-es.pdf
Erazo, M. (2020). Las obligaciones en salud y educación en cuarentena. INREDH. https://www.inredh.org/index.php/noticias-inredh/actualidad/1380-las- obligaciones-en-salud-y-educacion-en-cuarentena#_ftn22
Gómez Armijos, C. Et al. (2017). La Investigación Científica y las Formas de Titulación: Aspectos Conceptuales y prácticos. Editorial Jurídica del Ecuador.
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza Torres, Ch. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.
INEC (2020, abril). ÍNDICE DE LEGISLACIÓN ABRIL 2020 EMERGENCIA
SANITARIA. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Resoluciones/2020/Indice_legislacion_2020/%C3%8Dndice_abril_emergencia.pdf
Jiménez-Sánchez, C. (2020). Impacto de la Pandemia por SARS-CoV2 sobre la Educación. Revista Electrónica Educare, 24, 1-3.
Kelsen, H. (2009). Teoría Pura del Derecho. Editorial Universitaria de Buenos Aires. (Original publicado en 1960). http://www.herrerapenaloza.com/images/biblioteca/Teoria%20pura%20del%20derecho.%20Hans%20kelsen.pdf
Latapí, P. (2009). El derecho a la educación: su alcance, exigibilidad y relevancia para la política educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 255- 287. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14004012
León, M (2015). Del discurso a la medición: Propuesta metodológica para medir el Buen Vivir en Ecuador. Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC).
Londoño, Y (2017). Documento orientador para la elaboración de guías de aprendizaje. Mineducación.
Santiago, O. De. (2020). Geopolítica de la pandemia de COVID-19. Geopolítica(S), 11, 11–13. https://doi.org/10.5209/GEOP.69137
Scioscioli, S. (2016). El derecho a la educación como derecho fundamental y sus alcances en el derecho internacional de los derechos humanos. Journal of Supranational Policies of Education, 2, 6-24. https://revistas.uam.es/index.php/jospoe/article/view/5625
Solorzano, F., García, A. (2017). Fundamentos Del Aprendizaje En Red Desde El Conectivismo y La Teoría de La Actividad. Revista Cubana de Educación Superior 35(3 set-dic):98–112.
Torres, J. y Santander, J. (2013). INTRODUCCIÓN A LAS POLÍTICAS PÚBLICAS:
conceptos y herramientas desde la relación entre Estado y ciudadanía. IEMP Ediciones. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/admon/files/empresas/ZW1wcmVzYV83Ng==/imgproductos/1450056996_ce38e6d218235ac89d6c8a14907a5a9c.pdf
UNESCO (2020). Reconstruir mejor: tras el COVID-19, la educación debe cambiar para responder a la crisis climática. https://es.unesco.org/news/reconstruir-mejor-covid-19-educacion-debe-cambiar-responder-crisis-climatica
UNICEF (2020). Educación. https://www.unicef.org/ecuador/s%C3%BAmate-la-respuesta-ante-el-coronavirus
UNICEF (2020). El nuevo coronavirus y el derecho a la educación. https://www.unicef.es/educa/blog/nuevo-coronavirus-derecho-educacion
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.